CIC 2009 - taal instellen & Bluetooth+voice werkt niet

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Hallo iedereen,

Maandag heb ik mijn “nieuwe” 330di LCI opgehaald. Deze auto heeft een CIC met Bluetooth carkit functie. Echter kan ik mijn telefoon niet koppelen. Mijn CIC is (helaas) in het Engels en als ik op het knopje “tel” druk op de iDrive controller krijg ik de melding “please wait” te zien. Vervolgens als ik op “option” druk zie ik dat de functie Bluetooth helemaal grijs is en niet selecteerbaar. Ik kan dus simpelweg niet mijn telefoon koppelen en ik zou dit graag willen. Nu heb ik ook gelezen dat er CIC’s met en zonder Bluetooth Audio Streaming bestaan. Graag zou ik, aangezien het nu toch niet werkt, een update willen naar eentje die ook Bluetooth kan streamen. Volgens mij heb ik dan de zogenaamde combox nodig? Ook reageert de voice control niet op mijn stem. Daarom een paar vragen;

1.) Ik wil mijn CIC graag in het Nederlands hebben
2.) Hoe kan ik de Bluetooth weer aan de praat krijgen?
3.) Hoe kan ik Bluetooth audio streaming krijgen?
4.) Voice control; gaat dat ook via de Bluetooth module?

Het belangrijkste is voor mij dat de iDrive Nederlands wordt en dat de carkit functie weer werkt. Wellicht is de microfoon ook kapot? Of is dit allemaal aangestuurd dmv de Bluetooth module in de kofferbak? De bedrading lijkt goed in de kofferbak overigens.

Is er iemand op het forum die mij hier met alles kan helpen? Ik kan er ook een stuk voor rijden want diesel en 1 op 18. :mrgreen:

Groetjes,
Jeremy


Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Niemand? :)
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

1 welke taal instellingen staan er in de Idrive? Als er geen nederlands tussen staat zou de auto geprogrameerd/gecodeerd moeten worden
2 als de bluetooth licht grijs blijft, is er een communicatie probleem naar de bleutooth module, en zou de auto uitgelezen moeten worden om te kijken of deze module wel antwoord. Als deze dat niet doet kan het of een voedings/communicatie probleem zijn.
3 zie 2
4 zie 2

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Thanks Remco! De talen zijn Engels, Duits en Frans. Mijn oude E46 had hetzelfde, ook deze talen combinatie, dus ik vermoed inderdaad dat het gecodeerd moet worden.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Met ista P kun zowiezo je de taal veranderen. Ik weet zelf niet of je dit met andere programma’s kan.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Met Ncs expert kan je de geschreven taal veranderen, maar niet de gesproken taal of taal van de voice commando’s.
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Probeer Float (Ryan) van dit forum een pb te sturen.
Hij heeft mijn uit Duitsland geïmporteerde e91 een software en taal update gegeven en kan de Bluetooth voor je uitlezen.
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bedankt voor jullie reacties! De wagen is inmiddels ingesteld op Nederlands en de stem is ook Nederlands, dit heeft gek genoeg maar 2 minuten geduurd! Gelijk even gekeken naar de Bluetooth module en deze lijkt kapot te zijn. Er is geen communicatie mogelijk met de officiële bmw uitlees software. Kan ik nu gewoon een tweedehands module plaatsen of moet er (weer) gecodeerd worden?
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Wie heeft die spraak op NL ingesteld? Die heb ik nog Duits.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Mijn vermoeden is dat de Nederlandse spraak nog geïnstalleerd stond omdat mijn auto een originele Nederlander is. De eerste eigenaar woonde en werkte in Nederland maar sprak Engels. Geen idee hoe het dan precies zat, maar de instelbare talen waren Engels, Frans en Duits en nu heb ik dus Engels, Duits en Nederlands.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”