Alpine upgrade & Software

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Ibrahim24
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 553
Lid geworden op: 13 jan 2012, 19:17
Type Auto: 316d F30

FonsOnline schreef:
largeproject schreef:Maar heb je ook 2 "subwoofers" gemonteerd in de auto??
Jazeker.

Links en rechts zitten nu subwoofers van audio systems.

Deze zijn ook reeds aangesloten op de subwoofer uitgang/bekabeling van de Alpine kit.

Deze links speelt goed.
Rechts niet...
Dat is dus dan goed opgelost, nu nog snel even je kabel installeren en het pret kan beginnen!! :ja:
Vergeet wel niet je auto op HiFi te coderen he!! :cool:


2017- ? : BMW F30 316d 2014
2010-2017 : BMW E90 320d 2005
http://facebook.com/BIMCoded

Coderingen beschikbaar - Limburg België !
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

FonsOnline schreef:
largeproject schreef:Maar heb je ook 2 "subwoofers" gemonteerd in de auto??
Jazeker.

Links en rechts zitten nu subwoofers van audio systems.

Deze zijn ook reeds aangesloten op de subwoofer uitgang/bekabeling van de Alpine kit.

Deze links speelt goed.
Rechts niet...

Maar was het geluid dan in het begin wel goed?

edit: het was dus wel goed, vreemd dan nu niet meer, lijkt mijn dat da niet aan een extra kabel kan liggen.
ik hoop het wel voor je.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
FonsOnline
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
Type Auto: BMW E91 318i 2010
Locatie: Vlaanderen

Ibrahim24 schreef: Dat is dus dan goed opgelost, nu nog snel even je kabel installeren en het pret kan beginnen!! :ja:
Vergeet wel niet je auto op HiFi te coderen he!! :cool:
Volgens de dealer komt er geen coderen aan te pas met de Alpine kit.
In de officïele BMW instrukties van die kit staat er ook niets vermeld i.v.m. coderen.

Wat doet dit coderen "op HiFi" ?
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
FonsOnline
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
Type Auto: BMW E91 318i 2010
Locatie: Vlaanderen

largeproject schreef:
Maar was het geluid dan in het begin wel goed?

edit: het was dus wel goed, vreemd dan nu niet meer, lijkt mijn dat da niet aan een extra kabel kan liggen.
ik hoop het wel voor je.
't Is een heel verhaal... :roll:

Zonder de rechter sub-woofer aangekoppeld was de klank rechts vooraan normaal.
Tenminste, dat dacht ik eerst want het was moeilijk vergelijken met links waar er wel een sub aangesloten was.

Die rechter sub heb ik door omstandigheden pas een hele poos nadien gemonteerd.
Maar zodra ik deze rechts ook aangesloten had kon ik pas goed oordelen.
En toen viel het meteen op dat boxen rechts-vooraan niet versterkt werden.
En de rechter-sub, hoewel aangesloten, speelde nog steeds niet mee.


Eigenlijk is er niets kapotgegaan.
Want toen ze bij de dealer als test een andere gelijkaardige versterker aankoppelden was er geen verschil te horen. Het moet ergens te maken hebben met de aanvoer van het signaal "rechterkant" aan de versterker.
Door het ontbreken van die kabel rechts (wat ze nu ontdekt hebben) gebeurt dit blijkbaar niet.

Als die problemen omdat mijn wagen "af fabriek" enkel links een subwoofer had.
Geen idee waarom. In de ruimte van de rechter sub zat er een OEM plastic dummy behuizing... :duh:
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
Ibrahim24
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 553
Lid geworden op: 13 jan 2012, 19:17
Type Auto: 316d F30

FonsOnline schreef:
Ibrahim24 schreef: Dat is dus dan goed opgelost, nu nog snel even je kabel installeren en het pret kan beginnen!! :ja:
Vergeet wel niet je auto op HiFi te coderen he!! :cool:
Volgens de dealer komt er geen coderen aan te pas met de Alpine kit.
In de officïele BMW instrukties van die kit staat er ook niets vermeld i.v.m. coderen.

Wat doet dit coderen "op HiFi" ?
Bij een pre-lci hoeft het inderdaad niet, dit omdat er een paar issues naar boven komen.
Bij een facelift moet het dan weer wel.
De issues bij een pre-lci is dat het geluid van de PDC drastisch verlaagd.

Wat het eigenlijk doet in mijn ogen. Je wagen staat op Head Unit - Stereo dus een EQ voor Stereo.

Maar als je hem naar HiFi laat zetten dan verandert je EQ ook. Je volledige systeem werkt beter met je versterker, aangezien hij weet er is een versterker dus gaan we de regeling veranderen voor het verdelen van het geluid.

Mocht je vragen hebben of interesse om eens langs te komen laat maar weten, ben ook van Vlaanderen. :ja:
2017- ? : BMW F30 316d 2014
2010-2017 : BMW E90 320d 2005
http://facebook.com/BIMCoded

Coderingen beschikbaar - Limburg België !
FonsOnline
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
Type Auto: BMW E91 318i 2010
Locatie: Vlaanderen

Mijn wagen is van 2010.
Dus een LCI model.

Ik neem aan dat een dealer dit snel kan coderen en dat ze perfect weten wat er dient te gebeuren? :mrgreen:

Hoe lang duurt dit ongeveer en hoeveel zouden ze er redelijkerwijs voor mogen aanrekenen? :roll:
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
Ibrahim24
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 553
Lid geworden op: 13 jan 2012, 19:17
Type Auto: 316d F30

FonsOnline schreef:Mijn wagen is van 2010.
Dus een LCI model.

Ik neem aan dat een dealer dit snel kan coderen en dat ze perfect weten wat er dient te gebeuren? :mrgreen:

Hoe lang duurt dit ongeveer en hoeveel zouden ze er redelijkerwijs voor mogen aanrekenen? :roll:
Zou het niet weten, maar een persoon die ik ken doet het voor 50€
De mijne heeft hij ook gedaan.
2017- ? : BMW F30 316d 2014
2010-2017 : BMW E90 320d 2005
http://facebook.com/BIMCoded

Coderingen beschikbaar - Limburg België !
FonsOnline
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
Type Auto: BMW E91 318i 2010
Locatie: Vlaanderen

Korte update:
De ontbrekende kabel werd onlangs gemonteerd.

Het is nu EINDELIJK in orde! :Hosanna:
Alles speelt nu normaal zoals het hoort.

En ik moet zeggen: overschot aan bassen nu!

'k Denk er wel nog aan de speakers in de deuren achter te vervangen door betere en extra tweeters.
(al of niet met extra versterker)
Hou er wel van als het geluid ook van achteren komt... :mrgreen:

(de achterste speakers worden niet versterkt door de alpine versterker)
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
Gebruikersavatar
ElNegro
Just getting started
Just getting started
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 mar 2013, 09:35
Type Auto: 318i e91 LCI
Locatie: Brabant

Ik had mijn Alpine set vorig jaar ingebouwd maar was er nog niet aan toegekomen om het om te programmeren. Vandaag is t eindelijk gelukt en ik moet zeggen dat het absoluut een verbetering is! :ja: Voorheen zorgden de standaard instellingen voor de normale stereo installatie (boost van de lage tonen) voor een veel te zware bas, ik moest de bassen tot een kwart terugschroeven waaronder ook het middengebied te lijden had.
Na de omzetting naar hifi werd het volume lager maar zorgt nu de vlakke frequentiecurve voor een veel beter geluid. Ik hoor veel meer details vooral in het middengebied en met de klankinstellingen van idrive 'in het midden' klinkt het gewoon goed :Klappen:

Nu kunnen eindelijk de standaard woofertjes eruit en de Logic7 subs die al een tijdje klaarliggen erin :mrgreen:

Ik heb een CIC met prof navi, heb na lang zoeken en lezen uiteindelijk SA676 toegevoegd aan de FA en vervolgens alleen de CIC module geprogrammeerd naar factory defaults. Als ik het goed heb begrepen wordt dan de FA uitgelezen en de bijbehorende waardes in desbetreffende modules gezet. Na t programmeren de CIC module uitgelezen en daar stond netjes 'hifi' bij CIC audio.
Ibrahim24
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 553
Lid geworden op: 13 jan 2012, 19:17
Type Auto: 316d F30

ElNegro schreef:Ik had mijn Alpine set vorig jaar ingebouwd maar was er nog niet aan toegekomen om het om te programmeren. Vandaag is t eindelijk gelukt en ik moet zeggen dat het absoluut een verbetering is! :ja: Voorheen zorgden de standaard instellingen voor de normale stereo installatie (boost van de lage tonen) voor een veel te zware bas, ik moest de bassen tot een kwart terugschroeven waaronder ook het middengebied te lijden had.
Na de omzetting naar hifi werd het volume lager maar zorgt nu de vlakke frequentiecurve voor een veel beter geluid. Ik hoor veel meer details vooral in het middengebied en met de klankinstellingen van idrive 'in het midden' klinkt het gewoon goed :Klappen:

Nu kunnen eindelijk de standaard woofertjes eruit en de Logic7 subs die al een tijdje klaarliggen erin :mrgreen:

Ik heb een CIC met prof navi, heb na lang zoeken en lezen uiteindelijk SA676 toegevoegd aan de FA en vervolgens alleen de CIC module geprogrammeerd naar factory defaults. Als ik het goed heb begrepen wordt dan de FA uitgelezen en de bijbehorende waardes in desbetreffende modules gezet. Na t programmeren de CIC module uitgelezen en daar stond netjes 'hifi' bij CIC audio.
Dat is super nieuws! Ik heb de "optie HiFi" subwoofers erin gezet, is het bass met de L7 echt echt beter?
Het gaat nu dom klinken, zet je achterramen eens open terwijl je rijd. Waarom? Dan zal je geluidsysteem er veeeeel beter van klinken :Hosanna:
2017- ? : BMW F30 316d 2014
2010-2017 : BMW E90 320d 2005
http://facebook.com/BIMCoded

Coderingen beschikbaar - Limburg België !
Gebruikersavatar
Roelie
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2014, 09:17
Type Auto: E91 320i
Locatie: Scheveningen

Ten eerste: wat veel informatie op dit forum! Ik heb afgelopen week de Alpine upgrade in mijn LCI (met S609 Navigatie Professional) ingebouwd. Conform de EBA (die ik erbij had gekregen), moest de Alpine versterker op stand 1 staan. Zo heb ik hem dus ook ingebouwd, maar toen bleek, dat hij wel erg veel bass gaf. Ik had de treble op het hoogste niveau en de bass op het laagste en nog was de bass te veel. Ik heb hem nu op stand 2 gezet en dan lijkt het beter. Nog steeds staat de bass erg laag en de treble hoger.......
Nu lees ik dus dat ik waarschijnlijk hem wel moet laten programmeren naar Hifi? Kan iemand dat bevestigen? Zo ja, moet ik dan langs de dealer of is er iemand uit de buurt van Den Haag die me hierbij zou kunnen helpen (uiteraard tegen vergoeding).
Gebruikersavatar
ElNegro
Just getting started
Just getting started
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 mar 2013, 09:35
Type Auto: 318i e91 LCI
Locatie: Brabant

Ibrahim24 schreef:Dat is super nieuws! Ik heb de "optie HiFi" subwoofers erin gezet, is het bass met de L7 echt echt beter?
Het gaat nu dom klinken, zet je achterramen eens open terwijl je rijd. Waarom? Dan zal je geluidsysteem er veeeeel beter van klinken :Hosanna:
Ik heb de 'hifi-sub' nooit gehoord dus ik durf niet te zeggen of de L7 écht nog een stap hoger is.
Wel heeft de L7 sub net als de standaard sub een impedantie van 4ohm terwijl de hifi-sub een impedantie van 2ohm heeft, de versterker zal dus makkelijker de sub aan kunnen sturen. Geen idee of de Alpine amp met 2ohm subs overweg kan...

De achterramen open? :shock: Seriously? haha ga ik morgen eens proberen :ja:
Roelie schreef:Ten eerste: wat veel informatie op dit forum! Ik heb afgelopen week de Alpine upgrade in mijn LCI (met S609 Navigatie Professional) ingebouwd. Conform de EBA (die ik erbij had gekregen), moest de Alpine versterker op stand 1 staan. Zo heb ik hem dus ook ingebouwd, maar toen bleek, dat hij wel erg veel bass gaf. Ik had de treble op het hoogste niveau en de bass op het laagste en nog was de bass te veel. Ik heb hem nu op stand 2 gezet en dan lijkt het beter. Nog steeds staat de bass erg laag en de treble hoger.......
Nu lees ik dus dat ik waarschijnlijk hem wel moet laten programmeren naar Hifi? Kan iemand dat bevestigen? Zo ja, moet ik dan langs de dealer of is er iemand uit de buurt van Den Haag die me hierbij zou kunnen helpen (uiteraard tegen vergoeding).
Omdat er standaard geen tweeters en een 'slechte' sub in de auto zitten heeft BMW softwarematig de hoge en lage tonen zwaar benadrukt in de standaard 'stereo' config. Wanneer je de auto naar hifi programmeert dan verdwijnt die aangepaste frequetiecurve en wordt het geluid on-aangepast doorgestuurd naar de versterker. Vandaar dat je veel te veel lage tonen hoort.
Gebruikersavatar
Roelie
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2014, 09:17
Type Auto: E91 320i
Locatie: Scheveningen

Ok, dank je wel. Wel vreemd, dat nu ik de versterker op stand 2 heb gezet, ik een stuk minder bas heb. Ik ga morgen eens informeren of de dealer dan hifi kan coderen en wat het kost.
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Ibrahim24 schreef:[Het gaat nu dom klinken, zet je achterramen eens open terwijl je rijd. Waarom? Dan zal je geluidsysteem er veeeeel beter van klinken :Hosanna:

Alleen zal de bass verdwijnen, want die wil nl. druk opbouwen en dan het liefst in een gesloten ruimte.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Gebruikersavatar
ElNegro
Just getting started
Just getting started
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 mar 2013, 09:35
Type Auto: 318i e91 LCI
Locatie: Brabant

Roelie schreef:Ok, dank je wel. Wel vreemd, dat nu ik de versterker op stand 2 heb gezet, ik een stuk minder bas heb. Ik ga morgen eens informeren of de dealer dan hifi kan coderen en wat het kost.
Damn, ik zit nu de verschillende EBA's te bekijken en ik heb er inmiddels 3 voor deze kit waarvan 2 voor wagens gemaakt na 03/2009! T ergste is dat ik ondertussen niet meer weet welke ik gebruikt heb voor mijn setup en welke stand ik de schakelaar op gezet heb... Ze hebben er bij BMW echt een puinhoop van gemaakt met deze kit. :nee:

Aan de hand van t bestelnummer heb ik een kit waarmee ik de stand van de schakelaar op 2 zou moeten zetten, ik durf alleen niet meer met zekerheid te zeggen of ik dat ook daadwerkelijk heb gedaan :mrgreen: Ik weet wel dat ik veel te veel bas had voordat ik de CiC had omgezet naar 'hifi'. Eenmaal omgecode naar hifi was t een wereld van verschil! De logic7 subs die ik vorige week geplaatst heb waren duidelijk opnieuw een verbetering maar minder groot als de hifi codering.

Maargoed, die schakelaar ... nou ga ik t uitzoeken ook! :nou:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”