Review BMW Gladen Extreme speakers + Mosconi DSP 100.4

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E87BMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2016, 11:14
Type Auto: BMW E87 Lci M exterieur

Review BMW Gladen Extreme speakers + Mosconi DSP 100.4

Inleiding
Het is algemeen bekend dat de originele geluidsinstallatie in veel auto’s matig tot slecht is. Helaas was dit ook het geval voor mijn BMW 1 serie. Gezien het feit dat er relatief weinig informatie voorhanden is omtrent upgrade mogelijkheden heb ik besloten om een review te schrijven over mijn nieuwe audio-upgrade.

Tijdens mijn zoektocht op het internet en het bezoeken van dealers kwamen de volgende twee opties het vaakst naar voren:

- Alpine retrofit kit (684)
- Mosconi versterker i.c.m. Gladen speakers (tegenwoordig in pakketvorm onder de naam “Boxmore”).

Vanzelfsprekend zijn er meerdere opties, om het overzichtelijk te houden heb ik me beperkt tot de meest populaire keuzes. Belangrijk om te weten is dat ik voor deze review ben afgeweken van de standaard pakketten door voor een andere versterker van Mosconi te kiezen, de D2 100.4 DSP, daarover later meer.

BMW Retrofit optie
Bij de OEM Alpine Retrofit upgrade van BMW liep ik helaas al snel tegen beperkingen aan zoals; een relatief laag vermogen van zowel de speakers als de versterker, geen subwoofers, voertuig specifiek (dus niet mee te nemen naar een andere auto) en misschien nog wel het belangrijkste geen DSP (digitale sound processor).

Gladen Boxmore BMW DSP Extreme
Op de website van HifiMotive (Nederlandse importeur van o.a. Mosconi en Gladen) kwam ik een pakket met versterker + speakers tegen welke geschikt is voor mijn BMW. Het mooie van deze set is dat de speakers exact dezelfde afmetingen hebben als de originele speakers zodat er niet gezaagd hoeft te worden, de subwoofers bijgeleverd zijn en optioneel voor een DSP versterker gekozen kan worden. Deze sets zijn beschikbaar voor bijna alle BMW modellen en zelfs andere merken (o.a. Mini). Het is goed om te weten dat de versterker dus niet merk gebonden is. Mocht er behoefte aan zijn, dan kan dit in de toekomst nog in een ander merk auto worden ingebouwd.

Versterker Mosconi DSP 100.4
De standaard versterker in de Boxmore pakketten voor BMW is een Mosconi 130.4 versterker. Dit is een 4 kanaals versterker met @ 4Ω 4x 130W en optioneel de keuze voor DSP. Mijn keuze is gevallen op de Mosconi DSP 100.4 vanwege zijn kleine formaat en de mogelijkheid om via Bluetooth audio te streamen.

Zonder of met DSP?
Nadat ik bij een dealer het verschil tussen een versterker zonder DSP en een versterker met DSP te horen kreeg was ik verkocht. De geïntegreerde Digitale Sound Processor kan met behulp van software afgesteld worden waardoor je het geluid naar je eigen hand kan zetten. Denk hierbij o.a. aan timing, een uitgebreide 60 kanaal equalizer en tal van cross-over instellingen.
Bijkomend voordeel is dat het met een DSP versterker mogelijk is om verschillende “presets” in te stellen. Denk hierbij aan de perfecte afstellingen voor verschillende muziekstijlen of de zitpositie in de auto om het stereobeeld te verbeteren. De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos.

Standaard worden de DSP versterkers door de leveranciers geprogrammeerd met de juiste instellingen (“presets”) voor de auto waarvoor de versterker bedoeld is. De versterker wordt aangepast aan de specifieke wensen van de gebruiker en het type auto. Vanzelfsprekend kunnen de tweakers onder ons de software downloaden en alle aanpassingen zelf toepassen met behulp van een USB kabel.
Voor diegene die de installatie zelf willen uitvoeren, maar sneller klaar willen zijn, kan er in de 130.4 zonder DSP ook een zogenaamde G-Card gestoken worden. Dit is een module waarop een hardwarematige “preset” is gemaakt voor de desbetreffende auto. Dit is vergelijkbaar met DSP, enkel minder uitgebreid.

De D2 100.4 DSP versterker zit in een prachtig afgewerkte behuizing van geborsteld aluminium en de bouwkwaliteit oogt goed. De ONE 130.4 (DSP) is wat groter en oogt minder chique, in de praktijk wordt deze altijd uit het zicht geplaatst waardoor dit verder geen probleem is.

Speakers Gladen Extreme
De speakers zijn van het high-end merk Gladen. Voor mijn model BMW komt dit neer op een set met 2x middentonen speakers, 2x tweeters en 2x 20cm subwoofers. De subwoofers zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik in de originele behuizingen onder de stoelen. Belangrijk is daarbij dat van de Gladen speakers ook de tweeters echt pasklaar zijn en dat de woofers ook geschikt zijn voor de nieuwere BMW modellen (deze hebben minder inbouwdiepte als bij de E-modellen).

De Extreme optie is er tegen meerprijs en voorziet voornamelijk in nóg zwaarder belastbare woofers met een steviger membraan en grotere neodymium magneet. Bovendien zijn deze woofers 2 Ohm waardoor de versterker ook daadwerkelijk meer vermogen gaat leveren aan de woofers, in totaal 350 Watt RMS in combinatie met de standaard ONE versterker.

Optioneel
In combinatie met de D2 100.4 DSP versterker is het mogelijk om in hoge kwaliteit bluetooth muziek te streamen via de optioneel verkrijgbare AMAS 2 module van Mosconi (€ 119.-). Het unieke is dat deze module direct gekoppeld wordt via een S/PDIF kabel (glasvezel) aan de versterker. Het geluid wordt dan direct naar de DSP van de versterker verstuurd waardoor er geen hoorbaar geluidsverlies meer is zoals bij de meeste reguliere bluetooth streaming.

Indien gewenst kan er gewisseld worden tussen verschillende presets middels een externe controller:

- Mosconi RC-mini
- Mosconi RCD
- RTC HUB (i.c.m. schakelaar en/of remote control)

De RC Mini en RCD zijn remotes, gemaakt van prachtig geborsteld metaal en deze hebben een simpele bediening. De afstandsbediening is mooi vorm gegeven en heeft een verlicht led display. De RTC Hub is een interface en geeft de keuze om middels losse schakelaars en/of potmeters presets te schakelen en het basvolume te regelen. Zo zou je in een cabrio twee verschillende presets kunnen laden (kap open en dicht) en deze automatisch laten schakelen middels een relais.

Kanttekening
Voor het optimaal afstellen van een DSP is een zekere basiskennis van audio techniek nodig evenals een degelijk meetsysteem. Indien je niet beschikt over één van deze zaken is het beter om de versterker vooraf te laten programmeren met de juiste DSP instellingen voor je auto.

Eindoordeel:
Na een half jaar gebruik blijft de DSP me nog altijd fascineren. Ongelofelijk hoeveel verschil juiste timing, filters en een equalizer kunnen maken. Vergeleken met de originele speakers hoor ik veel meer gedetailleerde hoge tonen, meer dynamiek en een vollere bas weergave. De kwaliteit van het geluid is nu fenomenaal!

Dat de subwoofers onder de stoelen verwerkt zitten vind ik een enorm groot voordeel. Hierdoor verlies ik geen ruimte in mijn kofferbak. De Mosconi 100.4 is enorm klein, in mijn geval is deze in een loze ruimte achter de bekleding van de kofferbak weg gewerkt.

Bij het gebruik van de AMAS 2 module is naar mijn mening een remote een must. Dit heeft er o.a. mee te maken dat het S/PDIF signaal lineair is. Met behulp van de remote kunnen de instellingen makkelijk door de gebruiker worden aangepast.


Voordelen 100.4 Mosconi – Gladen Boxmore BMW DSP Extreme:
- Toslink en S/PDIF optische in-/uitgangen
- DSP (Digital Sound Processor)
- Kraakhelder geluid
- Auto-detectie op AUX-Ingang
- Instellen van presets
- Software is makkelijk vormgegeven
- Plug & play


Nadelen 100.4 Mosconi – Gladen Boxmore BMW DSP Extreme:
- Voor het wisselen van presets is een optionele afstandsbediening vereist.
- Mosconi app voor smartphones is niet voor iOS beschikbaar.
- Mosconi 6 to 8 software niet voor macOS besturingssysteem beschikbaar.
- Mosconi software vereist enige voorkennis van audio.
- AMAS 2 module kan enkel muziek streamen. Voor bluetooth handsfree bellen dien je een andere optie te gebruiken.


Distributeur:
http://www.hifimotive.nl

Gladen Boxmore audio pakketten voor BMW:
http://www.hifimotive.nl/?p=165

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


stefankrol
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1735
Lid geworden op: 18 okt 2015, 11:39
Type Auto: bmw 335i e92 dct
Locatie: prov groningen

Ziet er goed uit. Ben wel benieuwd hoe zoiets klinkt t.o.v. een HK installatie.
BMW 335i e92 DCT JB4 G5 iso + MHD backend flash + vrsf chargepipe + vrsf catless downpipes + 5inch vrsf stepped FMIC
VW Golf 1 cabrio 1.8 2h 142.8pk
Vw lupo 3L handbak
Voorstellen: http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=16524
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Tipje de volgende keer; 1x hetzelfde topic is genoeg
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Ik zou denken dat je bij HIFImotive werkt. :roll:
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Wel makkelijke info.

Maar wat ik vrijwel altijd mis is de upgrade van de rear speakers.

- Insert hier een verhaaltje over dat je niet met je rug naar een concert staat blabla -

Juist icm de rear speakers krijg je een heerlijk ruimtelijk geluid, juist wat ik mooi en fijn vindt. Hoe is dit makkelijk te doen bij een E87 dan?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Dan moet je voor een 6 kanaals versterker gaan, anders krijg je ze niet aan gestuurd.
Mooiste is om het naar L7 de coderen en dan het optische signaal te pakken en die in een dsp te stoppen, vandaar naar een 6 kanaals versterker, dan kun je alles naar gelang afstellen (wat dan de meeste bedrijven dan ook weer niet kunnen), maar goed dan ben je ook een paar euro verder.
Daarbij komt dat muziek persoonlijk is, wat de 1 mooi kwa geluid vind, kan de ander bagger vinden.
Om echt mooi diep laag te hebben zul je een sub in de kofferbak moeten hanger, dat redden die 20cm speakertje onder de stoelen niet, voor kick ideaal, maar laag niet.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Gebruikersavatar
E87BMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2016, 11:14
Type Auto: BMW E87 Lci M exterieur

largeproject schreef:Ik zou denken dat je bij HIFImotive werkt. :roll:
Ja hoor! Ik werk niet bij Hifi Motive. De motivatie om deze review te schrijven staat volgens mij in een van mijn eerste regels.

Als je wil testen let's meet op de eerst volgende meeting:)
Gebruikersavatar
E87BMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2016, 11:14
Type Auto: BMW E87 Lci M exterieur

Darudevampire schreef:Tipje de volgende keer; 1x hetzelfde topic is genoeg
Ik wist niet of mensen met bijv een 5 serie ook in een 1 serie topic gaan lezen... vandaar het verdelen.
Gebruikersavatar
E87BMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2016, 11:14
Type Auto: BMW E87 Lci M exterieur

Thys schreef:Wel makkelijke info.

Maar wat ik vrijwel altijd mis is de upgrade van de rear speakers.

- Insert hier een verhaaltje over dat je niet met je rug naar een concert staat blabla -

Juist icm de rear speakers krijg je een heerlijk ruimtelijk geluid, juist wat ik mooi en fijn vindt. Hoe is dit makkelijk te doen bij een E87 dan?
Valt te overwegen om deze ook aan te pakken. Zelf heb ik deze (nog niet) vervangen. Om die reden heb ik het dan ook niet in de review verwerkt.
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

E87BMW schreef:Ik wist niet of mensen met bijv een 5 serie ook in een 1 serie topic gaan lezen... vandaar het verdelen.
Als je exact dezelfde info ergens post hoeft dit nooit in meerdere subfora. Je voegt per subforum niets toe namelijk.

Hou voortaan al je info bij dit topic, want je hebt er net weer 2 extra gepost. Ook deze topics heb ik weer verwijderd en daarmee komt de teller op 2 acties waarbij ik al je overige exemplaren heb weggehaald (8 stuks totaal inmiddels al). Een 3e keer wordt minder gewaardeerd 008
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Mooie review zeg! Was prettig om te lezen :Klappen:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

E87BMW schreef:
largeproject schreef:Ik zou denken dat je bij HIFImotive werkt. :roll:
Ja hoor! Ik werk niet bij Hifi Motive. De motivatie om deze review te schrijven staat volgens mij in een van mijn eerste regels.

Als je wil testen let's meet op de eerst volgende meeting:)

Sorry kom bijna nooit op meetings, soms bij en dyno dag. :duh:
Geluid zal best goed zijn, heb zelf getwijfelt voor de extreem te gaan (Dave van HIFImotive wil me graag zijn demo 5 serie laten horen waar dus die ectreem set in zit), echter heb ik voor iets anders gekozen.
Gladen 6 kanaals versterker
Monoblok Audison
Bit One Audision
Voor en achter Focal
Onder de stoelen Earthqeak
Sub van Rockford 10 inch in de koffer
MoBridge DA1
En nog ben ik niet tevreden mede omdat bijna niemand de Bit One fatsoenlijk kan afstellen
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Doel je op de Extreme set? Heb er ook naar gekeken voor de F11, dat zal toch moeten knallen!? :Hosanna:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Die bedoel ik. :wink:

Geluid optimaal krijgen is toch lastig, zeker bij een brede muziek keuze.
Zo hou ik van classic rock, prog rock, maar ook van extreme death metal, laatste live cd van Disturbed staat er lekker vet op, maar de nieuwe Metallic weer bagger, juist van een band als Metallic zou je beter verwachten..
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Gebruikersavatar
E87BMW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2016, 11:14
Type Auto: BMW E87 Lci M exterieur


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct voorgaand bericht te citeren
-Moderator Team
Dat kan ik me voorstellen. Heb je ook de mogelijkheid om presets te kiezen?
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”