Corona/parkeerlicht wisselend kapot

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Na e.e.a. gezocht te hebben op het forum kwam ik nog niet echt iets tegen met een definitief antwoord, dus ik probeer het nog maar even. Sinds gisteren geven mijn corona's ofwel het parkeerlicht een storing. De storing verschijnt en verdwijnt bijna elke keer weer na een X-aantal seconden (wisselend), maar komt ook weer terug. Soms na een seconde al, soms wat langer. Telkens gaat dan de gong voor een foutmelding, wakker blijf je dus wel :mrgreen: Opvallend is wel dat ie het niet meteen na de start doet, maar meestal als het contact zo'n 5-10 minuten aan is (met motor lopend, maar ook zonder lopende motor).

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- wielkuip eraf en alle contacten waar ik bij kon, aangedrukt. Zat allemaal nog goed. Geen vochtschade of wat dan ook binnenin.
- paar keer met een platte hand een klap op de unit gegeven (zowel van buitenaf als binnenin).
Beide geen soelaas.

Mijn boerenverstand zegt: de ringen zelf doen het nog wel en de boel is tijdens het rijden ineens begonnen met emmeren. Ook bij 5-10 minuten op contact bleven ze het gewoon doen, pas daarna begon het gedoe weer. Tenzij is er dus iets met brandduur of hitte is, lijkt het probleem me niet bij de ringen te zitten. Zou het dan in de aansturing zitten? Hoe zit dat dan? Is dat een apart motortje? Of zie ik iets over het hoofd?

Iemand hier ervaring mee qua probleem? En wat zou het dan kunnen zijn? Want wellicht dat mijn logica helemaal niet klopt... Noot: ik weet geen fluit van elektronica. Stekkers steken op de juiste plek en wat schroefwerk ben ik niet bang van, maar solderen e.d. is niet aan mij besteed.


Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Ik had het vorige week zaterdagavond... ik had de auto te lang stilstaan zonder draaiende motor. Stuk gereden, geen last meer van gehad.
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Bijzonder...
Ik heb er tijdenlang zo'n 1500km per week mee gereden, niets aan de hand. Sinds anderhalve maand is dat gehalveerd, zou ze nu beginnen te mopperen dat ze te weinig aandacht krijgt? :D Hoe dan ook, ook gisteren was het gewoon nog 170km op een dag dus het zou daar niet aan mogen liggen.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Ik meld enkel mijn ervaring...
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Hmmm, getest met rijden zonder dagrijverlichting aan, dan komt ook de foutmelding niet. Dat is prettig. Maar zo gauw ik de boel weer aanzet, is het na tien minuten weer mis. Hij blijft dus wel een tijdje probleemloos aan, maar na uiteindelijk gaat ie uit en knipperen. In de basis kan het dus wel werken, maar na een tijdje niet meer...? Iets met warmte misschien? Een relais dat moeilijk doet?
Gebruikersavatar
Spotlight
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 aug 2016, 09:42
Type Auto: E90 320i
Locatie: Midden / Noord Brabant

Zitten er gewoon halogeen lampen in of zijn deze vervangen door led? Slechte kwaliteit led's kunnen wel eens spoken.

Branden de lampjes wel als de storing zich voordoet?

Als je zeker weet dat je lampen wel branden zou je eventueel ook de lampcontrole voor het parkeerlicht kunnen laten uitschakelen. Kan bv met Carly.
Nadeel is dan dat je natuurlijk geen melding meer krijgt als het lampje echt kapot is.
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Dank voor je reactie nog, die had ik even gemist.

De lampen gaan ook echt aan en uit. Ik heb de connectoren bekeken en die zagen er allemaal goed uit. Uiteindelijk dus nieuwe lampen besteld en die gemonteerd. Voorlopig lijkt het probleem daarmee opgelost. Zal dus ergens intern iets stuk gegaan zijn. Ik ben al lang blij dat er geen relais of FRM-module naar de haaien is.
Nu simpele kwaliteit ledjes erin gezet, mochten ze over een tijdje weer gaan klungelen ga ik nog eens zoeken voor een kwalitatief goede set.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”