Harman/Kardon inbouw BMW e92

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartinBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 dec 2019, 11:23
Type Auto: BMW 420i coupé M-sport LCI

Ik heb zelf de standaard audio, Ik kan aan een Harman/Kardon set komen geschikt voor een BMW e92.
Aangezien het een van de weinige dingen is die ik mis in mijn auto wil ik dit graag in gaan bouwen 005 .
Ik ben ben nu aan het inventariseren wat er allemaal precies vereist is voor de installatie en codering.
Ik vraag mij af of het noodzakelijk is om een externe versterker in te bouwen of dat dat al in het CIC ingebouwd zit,
dat is mijn namelijk verteld maar ik heb daar een beetje mijn twijfels erbij.
Zouden er nog op technisch vlak grote verschillen zitten tussen de e9x modellen?

Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.


Freude am fahren :Mpower:
BMW 3er Coupé LCI -------> BMW 4er Coupé M-sport LCI
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

HK komt met een eigen versterker, en een optische kabel van headunit naar versterker (achterin). Verder moet je heel wat panelen aanpassen of kopen, nieuw dashboard voor de centerspeaker, en heel veel bekabeling trekken...

Ik zou er goed over nadenken...

Tenzij je HiFi al hebt (optie S676) dan ligt een deel al, dat maakt het makkelijker,
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Ik heb zelf een F30 en daar een aftermarket (Mosconi) versterker ingebouwd.
De speakers zijn een toekomstig projectje.

Ik heb geen ervaring met een e92 echter lijkt mij in hoofdlijnen de klus iets minder ingewikkeld als hierboven geschreven.
Inderdaad moeten er wat kabels getrokken worden echter is dit niet de grootste uitdaging als de panelen een beetje te demontabel zijn.
Panelen aanpassen zou ik even niet 123 weten, je vervangt de huidige speakers natuurlijk en je kan overwegen om de center speaker in het dashboard te laten voor wat het is. Dit vervangen lijkt me wel een klusje. Er zijn trouwens wat topics op internet te vinden waar het speaker gat voor de center speaker in het dashboard netjes zelf maken en daar een rooster overheen plaatsen. Ziet er erg netjes uit!

Succes!
Gebruikersavatar
MartinBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 dec 2019, 11:23
Type Auto: BMW 420i coupé M-sport LCI

Ik heb al wel een redelijk beeld van de hoeveelheid werk, daar ben ik niet echt bang voor. Ik heb gelukkig de luxe dat ik in een grote schuur kan werken en alles op mijn gemak kan demonteren en monteren, daar neem ik dan ook alle tijd voor. De aanpassingen in de zijpanelen en in het dashboard zijn niet echt heel ingrijpend, voor de middenspeaker heb ik in feite alleen nog een kabel nodig. De hoedenplank laat ik eerst voor wat het is.

de uitdaging zit het echter in het monteren en aansluiten van de versterker daar moet ik nog wat informatie over inwinnen.
Ook weet ik nog niet precies wat er gecodeerd moet worden, zodat het naar behoren werkt en dat je onder andere de ook logic7 equalizer in Idrive kan aanpassen.
Freude am fahren :Mpower:
BMW 3er Coupé LCI -------> BMW 4er Coupé M-sport LCI
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik heb het al vaker ingebouwd. Is goed te doen als je ervaring er mee hebt. Dashboard hoef je niet te wisselen (bij een F wel) wel een ander rooster er op (uitgaande dat je base audio hebt).
Programmeren kan ik evt. doen dan lever ik het inbouwklaar aan.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
MartinBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 dec 2019, 11:23
Type Auto: BMW 420i coupé M-sport LCI

Bedankt iedereen voor de hulp, dat wordt gewaardeerd.

Alleen loopt het allemaal anders dan ik had gedacht van tevoren,
de auto heeft plaats moeten maken voor een nieuwe auto dus het ombouwen van harman/kardon zal er niet meer van komen.

overigens de set zelf is niet meer in mijn bezit, die is is alweer verkocht.

groeten Martin
Freude am fahren :Mpower:
BMW 3er Coupé LCI -------> BMW 4er Coupé M-sport LCI
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”