fout codes.

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robindl
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2016, 18:00
Type Auto: bmw f30 320d/bmw e91 320i

Heren,

hopelijk kan iemand mij hier verder helpen. Ik heb sinds kort een BMW E91 voor de vrouw erbij gekocht, nu heeft deze een probleem met de comfort acces. de auto is uitgerust met Keyless go en Keyless Entry.

nu heb ik uit meerdere berichten hier al gelezen dat het aan de diversity module kan liggen of een kabelbreuk in het dakdoorvoer van de kofferklep van de auto.
ik heb de diversity antenne er al uit gehad en deze ziet er hagelnieuw uit. ook heb ik de auto uitlaten lezen, hier kwamen een aantal storingen voorbij. de meesten kan ik plaatsen, maar 2 niet en dat zijn code's: E2C7 CAN-bus communicatiefout, 9CBD deurcontactschakelaar achterportier plus/massasluiting of onderbreking.

nu kan ik van de eerste E2C7 niks vinden op internet behalve paar vage filmpjes waar van alles in geroepen word, de 2e 9CBD kom als licht problemen voor de dag, echter zegt de tekst in de computer wat anders.

viewtopic.php?f=10&t=13429&p=606964#p606964

hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen over deze storingen en of deze wat te maken hebben met mijn problemen met comfort acces.


bmw f30 320D en een bmw e91 320i :Hosanna:
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Hoi,

Heb je de meest rechtse kabel boom al bekeken?
Als je je kofferbak opent, zie je rechtsboven een soort Y kabel lopen, in de rechtse van de Y kabel zitten dan de breuken, die gaan naar je diversity module. Als je hierin een breuk hebt zitten krijg je je genoemde problemen.

Enige oplossing om dit te bekijken is die hoes opensnijden en kijken. Of vanaf je diversity module nieuwe draadjes trekken. Hier lopen 5 kabeltjes door en je slang voor je sproeier.

Ik heb bij mij nieuwe draden ertussen gesoldeerd vanaf de diversity module. Als je je kofferbak geleider rechts losschroeft (5 schroeven) kan je voorzichtig de dak bekleding loshalen, dan zie je de draden lopen.
Ik heb bij de diversity module gewoon een draad doorgeknipt, aan de oude kabel de nieuwe vast gesoldeerd en zo met de oude kabel de nieuwe door de sok getrokken en toen aan beide kanten de nieuwe draad ertussen gesoldeerd met krimpkous.

Bovenaan bij je kofferbak klep zie je ook bij de veren van de klep 2 massa kabeltjes lopen, dit is de massa van de klep naar je frame, die waren bij mij ook gebroken en heb ik vernieuwd met nieuwe draad en AMP connectoren, problem solved, en ik had hierna weer een werkend systeem.

Hoop dat je er iets aan hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
Gebruikersavatar
robindl
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2016, 18:00
Type Auto: bmw f30 320d/bmw e91 320i

Bedankt voor je duidelijke uitleg, maar ik had inderdaad al de dakdoorvoer/kabel boom los gesneden en gekeken. Echter zagen de kabels er nog goed uit en was er geen spoor van slijtage of breuk te zien (jammer genoeg, had ik het probleem geweten).

dus de diversity module ziet er goed uit en de kabelboom ook!. Ik ben van plan om de kabelboom een keer helemaal te gaan vervagen, wellicht zit de breuk verder op. het solderen en door de hoes trekken kan bij mij niet namelijk deze zit om vage reden vol gekit met flexibele zwarte kit, dus wellicht dat de vorige eigenaar hier al mee bezig geweest is. rare is wel dat hij nog helemaal intact was en dus niet doorgesneden, zat hij bij jou ook vol gekit?

verder zou ik natuurlijk de module kunnen vervangen, echter leert mij hier door te lezen dat bij 9 van de 10 mensen met de zelfde problemen de module uit eindelijk toch het probleem niet was.

ik heb ook even naar de massa punten gekeken, maar die kan ik nog niet vinden. heb je een foto waar deze zitten? dan kan ik daar ook nog even naar kijken :Klappen:
Laatst gewijzigd door Darudevampire op 09 jul 2021, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig citaat verwijderd
bmw f30 320D en een bmw e91 320i :Hosanna:
Gebruikersavatar
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jun 2021, 17:12
Type Auto: 320i N43 E91
Locatie: Etten-Leur

Afbeelding
Bij de rode pijlen lopen 2 aardingskabels/banden

Die zou ik als eerste vervangen, geen succes dan toch de kabelboom, helemaal als deze vol zit met kit.
Nee, er hoort geen kit in te zitten, dit zou voor mij reden genoeg zijn om hem te wantrouwen en vervangen.

Succes.
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
Gebruikersavatar
robindl
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2016, 18:00
Type Auto: bmw f30 320d/bmw e91 320i

ivonoort schreef: 09 jul 2021, 15:28 Afbeelding
Bij de rode pijlen lopen 2 aardingskabels/banden

Die zou ik als eerste vervangen, geen succes dan toch de kabelboom, helemaal als deze vol zit met kit.
Nee, er hoort geen kit in te zitten, dit zou voor mij reden genoeg zijn om hem te wantrouwen en vervangen.

Succes.
Duidelijk! jaa ik denk er precies hetzelfde over dat kit verhaal, dit leek mij al geen OEM bmw oplossing, ga binnen kort er maar eens mee aan de slag.
nogmaals bedankt voor je hulp!
bmw f30 320D en een bmw e91 320i :Hosanna:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”