Verwarmingsprobleem bij koude temperaturen.

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
sbussing
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jul 2018, 08:08

RAH schreef: 22 feb 2022, 09:58 Voor hen die hetzelfde probleem hebben maar niet de hele auto willen vervangen, zeer waarschijnlijk was de thermostaat van de EGR koeler stuk. Die is vrij simpel en zonder veel verlies van koelvloeistof te vervangen. Als dat niet help zal de hoofdthermostaat kapot zijn. Dat is wat meer werk en daarvoor moet wel het koelsysteem afgelaten worden (of het thermostaat huis loshalen en accepteren dat er dan een sloot koelvloeistof uit stroomt).
Even uit nieuwsgierigheid. Hoe vervang je dan zo'n thermostaat van de EGR?


Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Het is een lullig antwoord, maar eigenlijk niet veel meer dan losschoeven, vervangen en weer vast schroeven. Iets uitgebreider, even de slang dichtknijpen, de oude thermostaat van de EGR koeler afschroeven (achterste boutje is wat lastig te bereiken, maar is wel te doen), slangklem lossen en de thermostaat verwijderen. Dan loopt de koelvloeistof die in de thermostaat zit er uit, dat is niet veel, met een oude handdoek is het op te vangen. Vervolgens de nieuwe monteren (let op dat er een nieuwe pakkingsring bij zit, wordt niet altijd meegeleverd). Vastzetten met de twee boutjes, slang er op, slangklem vastzetten, ontluchtingsschroef op de thermostaat openen en de dicht geknepen slang weer loslaten. Zodra er koelvloeistof uit de ontluchtingsschroef komt, dicht draaien. Kans dat er dan nog lucht in het systeem zit is klein, al zou je eigenlijk wel de ontluchtingsprocedure moeten volgen.
BMW E92 330xD
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”