Slechte DAB+ ontvangst

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Een eeuwigheid geleden dat ik op het forum was, heb gelukkig weinig "uitdagingen" met mijn bimmer, maar nu dan toch een vraag:

Ik heb een aantal jaren geleden mijn originele radio vervangen door een android systeem. An sich heel tevreden over, maar ik heb eigenlijk vanaf het begin een hele slechte ontvangst via de meteen bijbestelde DAB+ USB module. Hierbij moet de DAB antenne binnen tegen de vooruit worden gemonteerd. De antenne is zoiets als deze.

Afbeelding

(Ja ik heb een stukje lak van het chassis weggeschuurd om goed contact te maken)

Via een andere antenne ben ik er achter gekomen dat an sich de ontvangst buiten niet slecht is, maar als ik de antenne weer in de auto heb dan is de ontvangst weer beroerd. Is dit herkenbaar? Is de BMW zo'n goede kooi van Faraday dat deze de ontvangst behoorlijk blokkeert?

Heeft iemand een oplossing om de antenne aan de buitenkant te monteren? (Vervangen van de haaienvin antenne op het dak zie ik niet echt als oplossing, schijnt redelijk kostbaar te zijn)


Gas d'rop
Maik
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90

Ik heb zelf ook DAB+ geretrofit enkel dan icm de originele CCC unit. In eerste instantie een plak antenne in het achterraam maar de ontvangst was matig en het zag er niet uit. Wat ik toen heb gedaan is de antenne versterker van een met origineel DAB bestelt en op die aansluiting mij DAB+ aangesloten. Ik gebruik dus nu de originele antenne in het achterruit en dat heeft een flinke verbetering gegeven. Al moet ik wel zeggen dat in bepaalde delen van nederland de ontvangst ronduit slecht is ook met mijn daily driver (Octavia RS uit 2021).
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Het beste is om het origineel te monteren.
Zo te zien heb je een E91 daar is het iets meer werk tov een E90.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
Tinuske84
Just getting started
Just getting started
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:03
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Venray

Is de originele radio eigenlijk uit te breiden met DAB?
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Je kan een after market dab+ ontvanger monteren. BMW levert dit ook.
Freelance Java Software Engineer
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”