CCC (navi, radio ect) doet niets meer (E92 330xD 2007)

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Zoals de titel aangeeft werkt bij mij de CCC niet meer. De voorgeschiedenis: Afgelopen zondag de auto voor het laatst gereden, zonder problemen. De woensdag daarop (koningsdag) leek me een goed moment om vast het luchtfilter en het interieurfilter te vervangen, oliewissel + filter en brandstof filter wilde ik morgen (zondag) gaan doen. Na vervangen van het lucht en interieurfilter de motor gestart. Geen problemen, geen foutmeldingen, niets.

Vanochtend (zaterdag) wilde ik met de auto weg maar die was helemaal dood. Keyless Entry werkte niet, afstandsbediening werkte niet. Met de metalen noodsleutel de auto opengemaakt. Accu volledig leeg. Bij het proberen de auto op contact te zetten gebeurde ook helemaal niets, zo leeg was de accu. Vervolgens mijn oude accu met startkabels aangesloten maar die had ik blijkbaar te lang niet meer opgeladen, ik kreeg wel weer leven in de auto maar starten ging niet. Wat me op dat moment wel opviel was dat de radio tijdens het proberen te starten ging stotteren. Maar met te weinig stroom om te starten schonk ik daar verder geen aandacht aan.

Toen maar een lader aangesloten. Aangesloten op de punten onder de motorkap. Ik heb een 6ah lader dus snel ging het niet. Na 2,5 uur weer de oude accu met startkabels aangesloten (ook weer onder de motorkap) en geprobeerd te starten. Het ging niet van harte, maar de startmotor kreeg hem niet snel genoeg draaiende om aan te slaan. Vervolgens de motor ongeveer een half uur laten draaien om de accu goed bij te laden. Laadstroom ging netjes richting de 14 volt.

Nu de motor liep waren er wel wat foutmeldingen op het dashboard. 4x4, ABS, DSC. Maar dat ben ik gewend nadat de auto stroomloos is geweest. Na 30 meter rijden verdwijnen die meteen weer. Ben dus even uit het parkeervak gereden, stukje achteruit en weer terug het vak in. Daarmee verdwenen de foutmeldingen meteen.

Ander probleem wat er was, was het zijraam. De deur is opengemaakt met een lege accu dus het raam kon niet zakken bij het openmaken van de deur (het is een coupe). Het raam ging met stukjes van 5 cm per keer omhoog of naar beneden. Nadat ik ervan overtuigd was dat de accu voldoende lading zou moeten hebben om opnieuw te kunnen starten, de motor uit gezet, opnieuw gestart en het raam opnieuw in geleerd. Raam gaat weer zonder problemen.

Al die tijd was me echter nog niet opgevallen dat het scherm van de CCC zwart was. Dat viel me na het in leren van het raam pas op. Met Carly de foutcodes uit gelezen (en dag waren er nogal wat maar dat was te verwachten na een lege accu). De foutcodes verwijderd, auto opnieuw gestart en opnieuw uitgelezen. Nu heb ik nog 3 foutcodes (twee had ik al langer, batterij van de sirene van het alarm is te slecht/kapot en bumper antenne van de Keyless entry doet het regelmatig niet). De derde code welke wel iets met mijn probleem te maken kan hebben is 00A731 bi stabil relais. Alle zekeringen gecontroleerd en alles is OK.

Al redelijk wat via google gezocht maar niets gevonden waar ik echt iets mee kan. Ik heb vervolgens de auto langere tijd (minstens een uur) afgesloten gehad met het idee dat de boel tot rust kan komen en vanaf nul zou opstarten en ik had daarmee tijd om te verder te zoeken op google. Dat leverde helaas niets op. Om zeker te zijn dat een naderhand ingebouwd onderdeel geen problemen geeft (ik heb een Dension 500 Gateway) heb ik die er helemaal tussen uit gehaald. De glasvezel leiding weer aangesloten zoals het origineel hoort te zitten. Ook de zekering achter op de CCC gecontroleerd, ook OK. Nadat ik de grote vierkante stekker waar onder ander de glasvezel leiding in zit weer op de CCC had aangesloten dacht ik even dat er weer leven in kwam. De ventilator begon te draaien. Maar na de auto weer te hebben gestart bleef alles wederom stil en zwart.

Omdat de ventilator op de CCC nu bleef blazen, ook bij contact uit en ik geen zin had om te wachten of die vanzelf nog uit zou gaan of niet heb ik de auto afgesloten en vervolgens de min pool los gehaald. De auto staat nu al minstens een half uur zonder spanning en straks ga ik het weer proberen (al denk ik niet dat het veel zal veranderen).

Zo, en nu na een heel boekwerk de vraag of iemand hier iets zinvols over kan zeggen. Ik ben op het forum één eerdere vermelding van de foutcode A731 tegen gekomen maar daar is geen antwoord op gekomen. Het topic ontspoorde vrijwel meteen in een neven discussie.

Wie o wie, alle hulp is welkom.


BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

Als je een kwartje in Google gooit komen er 2 mogelijke oplossingen naar boven; problemen met de zekeringenkast (kan corrosie in voorkomen) en storing vanuit de Keyless Entry. Hopelijk kan je hiermee al wat gerichter gaan zoeken.
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Ik heb wel meer dan een kwartje in google gegooid. Dat heeft me onder andere geleerd dat de foutmelding A731 vaak niet wijst op het relais (en dus de zekeringkast) maar dat er een andere module is welk de fout veroorzaakt. Vandaag met ISTA aan de gang geweest. Die laat zien dat er met alle modules van het entertainment systeem een probleem is, althans in ieder geval met de communicatie er mee.

Afbeelding

Volgens het test plan wat door ISTA wordt gesuggereerd staat dat als eerste het MOST netwerk gecontroleerd moet worden. Geen idee of dat met een normale schroevendraaier kan of dat daar speciale apparatuur voor nodig is. Mocht iemand daar een antwoord op hebben hoor ik het graag.

Verder wat aanwijzingen uit ISTA gevolgd voor contrle van de CCC e.d.. Bij de CCC komt in ieder geval een 12 volt en hij heeft een goede aarde. De "telecommunicatie" module zoals ISTA hem noemt (ULF in de kofferbak) heeft ook een goede 12 volt en aarde. De overige modules moet ik nog nakijken.maar ik heb het vermoeden dat het niet aan de voeding ligt (en dus ook niet aan de zekeringskast).

Ik heb overigens nergens gelezen iets gelezen dat deze foutmelding in verband brengt met het keyless systeem. Dat werkt overigens ook prima nu de accu weer goed geladen is. Keyless entry en keyless go werken prima.
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Dus nadat ik alle overige modules ook gecontroleerd had op een goede 12 volt en aarde en nog een paar kwartjes in Google gegooid had ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn CCC de geest gegeven moet hebben. Vandaag de CCC ter reparatie aangeboden bij Elektrofix (https://www.elektrofix.nl). Ik had al wat reacties gelezen van mensen die ook een CCC of een van de andere modules bij hem ter reparatie hadden aangeboden en dat ze tevreden waren met de werkzaamheden. Na iets meer dan een uur was hij klaar. Inmiddels alles weer ingebouwd en het werkt weer als vanouds.

Geen storingen meer:

Afbeelding
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat was inderdaad het meest voor de hand liggende omdat je CCC zwart bleef. Misschien iets te moeilijk gedacht? :mrgreen:
Overigens zou ik altijd eerst n hard reset proberen, want die heb ik ook een keertje nodig gehad.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

Goed om te lezen dat het opgelost is. :ja:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”