DAB inschakelen

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Gebruikersavatar
Mwoox
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 719
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:13
Type Auto: BMW 528i F11

largeproject schreef:Ik heb mijn twijfels over de werking van het product.
Het ontvangst zal best digital zijn, maar vervolgens word het signaal gewoon via de normale antennen aansluiting verder gestuurd, zoals ook het analoog signaal gestuurd word.
Dus als die ingang de nulletjes en 1tjes niet kan ontcijferen, lijkt het mijn niet veel nut te hebben.
Er komt wel iets meer bij kijken :)

DAB is behoorlijk verouderd en niet heel interessant voor 'echte' geluidskwaliteit (zeg Mp3 van 64kbps, standaard internetradio kwaliteit), ik geloof dat ze nu net in Nederland met DAB+ gaan beginnen, dat wordt al stukken beter, vergelijk het met MP3 van 192 kbps.

Door het digitale gedrag in plaats van analoog kunnen meerdere radiostations (26-32) op 1 frequentie uitzenden, het wordt ook een landelijk netwerk van 1 frequentie, dus niet skyradio op 101.5 hier en 101.2 daar, maar alle zenders tegelijk op 1 frequentie, die zal je dus ook nooit meer veranderen (in NL). Verder kan de beheerder dan instellen dat spraakzenders een lagere kwaliteit nodig hebben dan muziek, dat scheelt weer ruimte op het kanaal.

Een andere voordeel is de digitale foutcorrectie, daardoor kan je nog perfekte kwaliteit muziek luisteren bij slechtere ontvangst, dus wanneer er perongeluk een paar nulletje ééntjes worden, dan wordt dat wiskundig gedetecteerd en gerepareerd. Dus nooit meer lichte ruis als je langs een groot gebouw rijdt of als er een vonkende tram voorbij komt.

Nadeel is wel dat als je eenmaal heel slechte ontvangst hebt je ook echt niks meer hoort, van geen enkele zender.

Plak deze urls in je VLC player, internetradio , iTunes of Winamp en vergelijk het met je FM radio, ik geloof dat 3FM op AAC 64kbps of zelfs 80kbps uitgezonden gaat worden, AAC is betere kwaliteit dan MP3.

Icecast - MP3 - 192kbps - http://icecast.omroep.nl/3fm-bb-mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Icecast - MP3 - 96kbps - http://icecast.omroep.nl/3fm-sb-mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
Icecast - AAC HE1 64kbps - http://icecast.omroep.nl/3fm-bb-aac" onclick="window.open(this.href);return false;
Icecast - AAC HE2 32kbps - http://icecast.omroep.nl/3fm-sb-aac" onclick="window.open(this.href);return false;


largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Vandaag met de auto van de baas onderweg geweest, die had er dab+ inzitten.
Dus ik denk meeen maar ff testen, verder dan radio 538 kwam ik niet kwa intersanten zenders.
Geen veronica,qmusic en noems ze maar op.
Tevens in sommige gebieden vooral rond Tiel viel het zender bereik redelijk vaak weg, dus was de zender plots weg om naar een paar seconden weer zachtjes terug te kommen.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Rudie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 nov 2011, 13:31
Type Auto: F33-440i M-Sport Performance LCI

mmm..... Dat klinkt nog niet echt positief :|
Mooier wordt het niet. :autotje spelen:
Rudie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 nov 2011, 13:31
Type Auto: F33-440i M-Sport Performance LCI

Vanmorgen even bij de BMW dealer geweest om een afspraak te maken voor een beurtje en gelijk is gevraagd of het mogelijk is om naderhand een DAB-tuner in te bouwen zonder dat je natuurlijk een complete nieuwe CIC unit er in moet zet. De man in kwestie wist in eerste instantie niet precies wat ik bedoelde, maar na even zoeken op de BMW onderdelen computerlijst zag die toch iets dat het mogelijk maakt, maar het is er nog maar pas (voor zover ik begrepen heb) en de prijs er van is ook nog niet bekent. Als ik er over een week weer ben, zal ik er nog eens naar infomeren bij de juiste man, want die was vandaag vrij.
Mooier wordt het niet. :autotje spelen:
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Let wel dat he DAB+ hebt en niet DAB want bij die plus zouden veel meer zenders op zitten.
Ik geloof niet dat BMW DAB+ heeft voor onze auto's.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

largeproject schreef:Let wel dat he DAB+ hebt en niet DAB want bij die plus zouden veel meer zenders op zitten.
Ik geloof niet dat BMW DAB+ heeft voor onze auto's.
Heb effe gekeken en DAB+ kun je gewoon bestellen is niet echt goedkoop....

http://www.leebmann24.de/bmw-ersatzteil ... ikid=64770" onclick="window.open(this.href);return false;
Alpina B5 Biturbo
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Echt duidelijk word het me niet, lijkt er op dat je de cic om moet ruilen?
Plus nog een keer €70 betalen?
Komt het grofweg neer op een dikke €800.

Mmm ff wachten tot er meer aftersales fabrikanten (zoals Dietz) erop in springen.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Gebruikersavatar
Mwoox
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 719
Lid geworden op: 09 aug 2010, 16:13
Type Auto: BMW 528i F11

Nog een kleine update over DAB+ en muziekkwaliteit.

Ook al heb je straks een dab kanaal met 96kbps AAC, je bent nog steeds overgeleverd aan de apparatuur bij de radiostations. Het kan best zo zijn dat je door allerhande audiocompressie (het lijnsignaal, dus niet de digitale compressie naar AAC) een redelijk vlak stuk muziek overhoudt, overigens is dat bij veel moderne CD's ook al gaande. De commercie wil graag dat alles lekker hard klinkt.

Geen probleem als je lekker hard Frans Bauer wil meezingen, maar voor degene die denken dat ze nu een super audio CD achtige Radio 4 of Top 2000 gaan krijgen in de auto kan het misschien toch tegenvallen na een investering van 800 euro (dat lees ik hier, geen idee wat het kost).

Hier nog een leuke update, pas in september 2015 uitbreiding op het netwerk (dus betere ontvangst door nederland heen) en in 2017 zijn ze er pas helemaal mee klaar.

http://www.worlddab.org/country-information/netherlands" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
largeproject
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4723
Lid geworden op: 12 okt 2011, 18:30
Type Auto: E91 320d aut. high ex

Ik vond het geluid in de auto van mijn baas ook tegen vallen.
We are just 2 lost souls swimming in a fishbowl, year after year.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

AAC @ 96 Kbps, dat lijkt mij ongeveer vergelijkbaar met MP3 @ 164 Kbps?

Ik vind dat persoonlijk nog steeds erg lage kwaliteit voor "digitaal". Of zie ik iets over het hoofd?
Mwoox schreef: Een andere voordeel is de digitale foutcorrectie, daardoor kan je nog perfekte kwaliteit muziek luisteren bij slechtere ontvangst, dus wanneer er perongeluk een paar nulletje ééntjes worden, dan wordt dat wiskundig gedetecteerd en gerepareerd. Dus nooit meer lichte ruis als je langs een groot gebouw rijdt of als er een vonkende tram voorbij komt.
Een cpu die de missende nulletjes en ééntjes van mijn liedje gaat opvullen, komt dat wel goed?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Thys schreef: Een cpu die de missende nulletjes en ééntjes van mijn liedje gaat opvullen, komt dat wel goed?
Ja hoor.....die technieken gebruiken ze al jaren. Niks van gemerkt he? :wink:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Dejan schreef:
Thys schreef: Een cpu die de missende nulletjes en ééntjes van mijn liedje gaat opvullen, komt dat wel goed?
Ja hoor.....die technieken gebruiken ze al jaren. Niks van gemerkt he? :wink:
Dat moet ik zien als (een soort) upscaling (maar dan voor geluid) oid?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Vergelijkbaar met upscaling....het is de manier waarop audio codecs anticiperen op toekomstige loss van geluid (bitjes dus). Die "dipjes" worden berekend a.d.h.v. de afgelopen aantal miliseconden aan muziek. Die gesimuleerde buffer wordt dan als vulling gebruikt....dit is (praktisch) niet hoorbaar en beter dan kraken of ruis :ja:

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord....begrijpen is 1, uitleggen is een tweede :mrgreen:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Duidelijk genoeg dat ik het snap in ieder geval. :mrgreen: :ja:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

De term is packet-loss concealment. Sommige technieken plakken het laatste goed ontvangen stukje audio in het missende deel. Wanneer dit niet teveel achter elkaar gebruikt hoeft te worden, werkt dat goed.
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”