Uitlees-/codeerkabel & Codeertopic

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mitta335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jul 2016, 23:33
Type Auto: 335i E92
Locatie: Bollenstreek

Iemand bekend met deze kabel? Vandaag binnen gekregen, maar heb geen software om mee te testen.

Afbeelding


335i E92 08' 007 S1000R 15'
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Ik had hem zelf ook, prima kabel hoor :ja:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Mitta335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jul 2016, 23:33
Type Auto: 335i E92
Locatie: Bollenstreek

Top, heb hem eigenlijk alleen besteld voor mhd flasher. Is inpa makkelijk te downloaden( om bijv foutcodes etc uit te lezen)?
335i E92 08' 007 S1000R 15'
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Dat doettie, gebruik hem zelf ook :ja:
Met een beetje zoekwerk is inpa wel te vinden.
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Beste allemaal,


In mijn E87 had ik een CCC module welke de geest heeft gegeven. Hiervoor heb ik een vervangende computer gekocht, maar deze komt uit een (engelse) E90.

Dat betekent dat eenmaal aangesloten hij in een soort bootloop komt. Ik ga er vanuit dat dit puur codeerwerk is.

Is er iemand hier die mij hierbij kan helpen? Liefst in het Noorden.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Komt de CCC ook in een bootloop als de navi DVD eruit is?
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Er zit geen DVD in. Althans, ik krijg er niks uit :).

Voor zover ik het kan begrijpen communiceert de CCC niet met de auto. Er zouden een aantal modules gecodeerd moeten worden?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Heb je dit inmiddels al aan de praat Thys?

Volgens mij moet je ergens iets met part nummers wijzigen (ja ik weet het ook niet precies) zodat je voertuig denkt dat het orginele onderdeel er in zit. Zal het zelf wellicht ook moeten gaan uitzoeken aangezien ik geen leven in mijn CCC lijk te krijgen. Ik kan er ook niet mee communiceren in INPA.

Als ik zelf bij mijn defecte CCC (E90 2005) de identificatie van de modules opvraag, krijg ik onder MOSTGW een partnummer YYY****** te zien. Bij alle andere modules krijg ik wel een normaal part nummer.

Wanneer ik de CCC module probeer aan te roepen krijg ik foutmelding ifh-0009; no response from control unit. Betekent dit dat ik met geen mogelijkheid nog iets kan aanroepen van de CCC? Of kan er ook net toevallig iets fout zitten in de installatie van INPA waardoor ik de CCC module niet kan aanroepen. Ik heb ook bij een van de opties de volgende melding gekregen bij de CCC (weet niet meer precies welke helaas):

Variant checking. Requested control unit: 'MCGW60/V3.x' not found. Control unit found: CCCG60. Program will be stopped!

Is er op de een of andere manier een reset mogelijk van de CCC met INPA of NCSexper?
Gebruikersavatar
Cuprani
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2017, 21:20

Wat is vandaag de dag nog een goede kabel?

Ik zoek een kabel waar ik uiteindelijk ook via WINkfp zelf mn bak software wil flashen. Is dat mogelijk met die marktplaats kabels van 30 euro? Of zijn er betere betrouwbaardere opties verkrijgbaar voor paar tientjes meer?
E91 335i :Mpower:-sport | N54 | WORK IN PROGRESS
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Foto bovenaan deze pagina werkt sowieso met INPA of om bv 'm MHD flash (heb er ook zo eentje en beiden 'n keer mee uitgevoerd), maar baksoftware weet ik niet. Kan dat via je normale ECU of heeft de bak n eigen stekker? Weet sowieso bv John wel.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Cuprani
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2017, 21:20

Ik heb gelezen dat je alpina software kan flashen me een K+DCAN kabel mbv WINkfp.
Alleen je wil geen problemen krijgen met flashen van je bak software, en lees dat die Chinese kabels nog wel eens kunnen falen.
E91 335i :Mpower:-sport | N54 | WORK IN PROGRESS
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Een risico is er altijd, maar 'n MHD flash is met mijn kabel (zijn vaak Chinees maar hoeft niet erg te zijn) ook uitgevoerd.
Je kunt een officiële laptop/kabel van BMW aanschaffen, maar dat kost duizenden euro's schat ik.
Dus ja, als je het zelf wil doen, zit je daar toch aan vast.
Als het kan, altijd backup trekken natuurlijk voor 't flashen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik heb oa een eBay kabel van nog geen 20 pond en heb daar in het verleden tientallen BMW's mee gecodeerd en geflasht. Nu gebruik ik een icom, maar met die goedkope kabels kan je ook prima bak software flashen. Test hem wel eerst goed met gewoon simpele handelingen, als dat goed werkt kun je gaan flashen.
Je kunt ook gewoon even langskomen, doe ik het voor je. :-)
Gebruikersavatar
Cuprani
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2017, 21:20

Ondertussen heb ik al een stuk meer info weten te vergaren om zelf te kunnen uitlezen/coderen.
Ik heb ontdekt dat er (voor mij) 3 opties zijn, en weet niet zo goed wat de voor- of nadelen zijn van iedere optie.
Kan iemand uit ervaring delen wat de beste optie is?

Ik draaide mijn laptop op Windows 10, en die heb ik gedowngrade naar Win7 omdat ik in eerste instantie las dat WinXP noodzakelijk is. (En in Win7 heb ik Windows XP mode draaien.)
Helaas kan ik in Windows 7 geen gebruik maken van mijn touchescreen, omdat er geen drivers voor Win7 bestaan. Ik zit er daarom aan te denken weer terug te gaan naar Win10, zeker nu ik heb gevonden dat alles daar ook op moet werken?

Ps. Volgens mij ga ik met onderstaande info niet tegen forum regels in aangezien ik verder niks deel..

Optie 1
BMW Standard Tools 2.12
Dit is 1 programma en omvat Ediabas, WINKFP/NFS, INPA, NCS-Expert tool.
Met de instructies die ik heb gevonden kan je dit zonder problemen installeren in Windows 10, 32 en 64 bit.

Optie 2
VM Ware // BMW Coding V3 (of V3 lite)
Een virtuele machine die je ook rechtstreeks in windows 10 kan installeren. Voordeel: omdat iemand alles al voor je heeft geïnstalleerd en vervolgens een backup heeft gemaakt van de virtuele WinXP installatie hoeft er niks geïnstalleerd te worden. Het is een kwestie van uitpakken, en klaar.. Works out of the box.

Optie 3
Windows 7 installeren en XP mode draaien.
Dit komt op hetzelfde neer als een stand alone XP machine, maar mijn laptop is te nieuw en weigert Windows XP te installeren (mijn SSD communiceert via AHCI en dit is in mijn bios niet uit te schakelen, en de drivers installeren voor XP lukt niet) In Virtual Machine kan je in XP alle benodigde programma's zelf los installeren.

Wat is de beste optie en waarom?
E91 335i :Mpower:-sport | N54 | WORK IN PROGRESS
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

VMware is makkelijk en geeft je flexibiliteit. Daar zou ik in jou geval voor gaan.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”