Jammer, ik zal het binnenkort zelf eens uitproberen.
Hopelijk komt hij deze of volgende week binnen.
Waar heb jij je sensor geplaatst?
Ethanol explained
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Ok bedankt!
De flex fuel license in de MHD store is alvast aangeschaft
Er zit dan toch geen verschil meer (kwa vermogen) in welke brandstof (Ron) je aan vinkt tijdens het flashen? De sensor zal de tabellen aanpassen afhankelijk van de ethanol content toch?
De flex fuel license in de MHD store is alvast aangeschaft
Er zit dan toch geen verschil meer (kwa vermogen) in welke brandstof (Ron) je aan vinkt tijdens het flashen? De sensor zal de tabellen aanpassen afhankelijk van de ethanol content toch?
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Jazeker wel. De basis brandstof die je erin gooit is de baseline. Het is Flexfuel dus het kan zomaar zijn dat er 0% ethanol in je tank zit en je dus gewoon op de reguliere Stage2+ 93oct/98ron map draait.
Aanpassingen op basis van ethanol percentage komen over de basismaps heen. Met de basismap moet je dus enigzinds conservatief zijn omdat brandstoffen tegenwoordig mogelijk een hoger octaan cijfer krijgen door de ethanol inhoud en dat is valsspelen.
Aanpassingen op basis van ethanol percentage komen over de basismaps heen. Met de basismap moet je dus enigzinds conservatief zijn omdat brandstoffen tegenwoordig mogelijk een hoger octaan cijfer krijgen door de ethanol inhoud en dat is valsspelen.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Nog een leuke om te lezen in je ochtendjas op de zondag ochtend
http://www.sdfu.org/assets/docs/uploads ... 7final.pdf
http://www.sdfu.org/assets/docs/uploads ... 7final.pdf
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Toegevoegd aan de lijst:
Avia Blue One 95ron E10: 5% ethanol
Hier wordt dus niet verkocht wat op de pomp staat. Ik heb contact opgenomen en kreeg de volgende niets zeggende reactie:
Avia Blue One 95ron E10: 5% ethanol
Hier wordt dus niet verkocht wat op de pomp staat. Ik heb contact opgenomen en kreeg de volgende niets zeggende reactie:
Naar aanleiding van uw vraag, onderstaande mail, graag aandacht voor het volgende:
Op de site van Blue One staan een aantal zaken en product eigenschappen maar daar wordt niet geclaimd dat het een E10 brandstof is.
Wel is het zo dat dit product in het verleden een aantal aanpassingen heeft ondergaan. (mede onderdruk van de EU)
In de nabije toekomst, recentelijk door de overheid aangekondigd, zal er grote stap worden gezet naar E10 benzines. Vandaar ook de
vermeldingen, op de tankpistolen op de stations, E5 B7 etc, dit is gedaan om al duidelijk voor te sorteren op de nieuwe ontwikkelingen.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Lekker eerlijk tegenover de klant.
Toevallig ook gevraagd wat de base fuel zal zijn als ze daadwerkelijk over gaan op E10?
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Bij een E30 mix kan het effectieve octaan gehalte oplopen tot maarliefst 145octaan! (mon)
Ideaal voor zwaar getunede motoren en de zeer kleine downsized motoren van tegenwoordig.
https://energy.mit.edu/wp-content/uploa ... 001-RP.pdf
Ideaal voor zwaar getunede motoren en de zeer kleine downsized motoren van tegenwoordig.
https://energy.mit.edu/wp-content/uploa ... 001-RP.pdf
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Naast de octaanverhoging is het koelende effect volgens mij ook minstens zo belangrijk.
Maar je leest tegenwoordig ook al wetenschappelijke artikelen over (m)ethanol toepassing?
Maar je leest tegenwoordig ook al wetenschappelijke artikelen over (m)ethanol toepassing?
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Ik denk toch zeker dat ze de octaanwinst van ethanol in E5 en E10 compenseren door de spec van de rest 90/95% conventionele brandstof te verlagen en zo weer op 95 octaan uit komen. Scheelt weer geld toch. We zullen echt niet ""gratisch" 96/97 octaan gaan krijgen Lijkt me ook dat het verbruik iets zal stijgen omdat ethanol een lagere energie dichtheid heeft. Lekker V-power blijven tanken. Heb je ook meteen "gratisch" CO2 compensatie
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Ik heb tot nu toe geen aanleiding gehad om dat te denken. Het is altijd als "E5 is reguliere brandstof met 5% ethanol bijgemixt" of iets in die trant verwoord.
V-Power heeft sinds de toevoeging van ethanol ook eindelijk officieel zijn 98 stempel gekregen. Wat je met V-Power tanken denkt te bereiken vat ik ook nog niet helemaal. Ook daar zit 5% in en per volgende week 7.5 tot 10%.
Alleen 102 is nog zonder ethanol en dat is sinds kort ook zeer schaars geworden. De volgende link heeft nog een aantal adressen. Zolang het duurt...
https://www.tubantia.nl/auto/waarom-dez ... n~a546a15f
V-Power heeft sinds de toevoeging van ethanol ook eindelijk officieel zijn 98 stempel gekregen. Wat je met V-Power tanken denkt te bereiken vat ik ook nog niet helemaal. Ook daar zit 5% in en per volgende week 7.5 tot 10%.
Alleen 102 is nog zonder ethanol en dat is sinds kort ook zeer schaars geworden. De volgende link heeft nog een aantal adressen. Zolang het duurt...
https://www.tubantia.nl/auto/waarom-dez ... n~a546a15f
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
V-Power is in Nederland Ron98 maar zonder enige bioethanol toevoeging.
Net als BP Ultimate 98 is het een 0% ethanol benzine, maar op basis van de richtlijnen krijgen ze toch beide het E5 brandstof label (aangezien het E0 label niet bestaat).
De Competition 102 is binnenkort nergens meer verkrijgbaar, want Salland Olie stopt met de productie ervan en dat zal voor TanqYou waarschijnlijk ook wel gelden, dat lijkt me schier onmogelijk rendabel te houden op 12 verkooppunten.
De E10 die straks verkocht wordt is gewoon schrale benzine, daar hoef je echt niets van te verwachten lijkt mij.
Net als BP Ultimate 98 is het een 0% ethanol benzine, maar op basis van de richtlijnen krijgen ze toch beide het E5 brandstof label (aangezien het E0 label niet bestaat).
De Competition 102 is binnenkort nergens meer verkrijgbaar, want Salland Olie stopt met de productie ervan en dat zal voor TanqYou waarschijnlijk ook wel gelden, dat lijkt me schier onmogelijk rendabel te houden op 12 verkooppunten.
De E10 die straks verkocht wordt is gewoon schrale benzine, daar hoef je echt niets van te verwachten lijkt mij.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
In E5 zit max 5% ethanol. Of dat dan ook 0% kan/mag zijn (V-power/Ultimate)? Lijkt me niet.
Maar wat zijn je bronnen, Joop?
Voor oldtimers is t problematisch, maar voor onze auto's niet.
Maar wat zijn je bronnen, Joop?
Voor oldtimers is t problematisch, maar voor onze auto's niet.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 26 sep 2019, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
In jouw eerste zin staat precies hoe de regelgeving en de labels werken: er mag of maximaal 5% (=E5) of 10% (=E10) ethanol in zitten.
De info is overigens gewoon op de websites van BP en Shell terug te vinden:
https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/ho ... e-e10.html
https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... s-faq.html
De info is overigens gewoon op de websites van BP en Shell terug te vinden:
https://www.bp.com/nl_nl/netherlands/ho ... e-e10.html
https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... s-faq.html