Ethanol explained
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Zijn er mensen die E10 tanken en hun verbruik enigzins bijhouden? Je leest een hoop verschillende getallen over een hoger verbruikt, van 2% tot 8%. Het zal wel eerder 2-3% lijkt me. Ben wel benieuwd; V-Power is zo'n 7% duurder dan E10, misschien rijden we wel bijna gratis premium nu
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Ik houd al jaren het verbruik van mijn vorige en huidige auto's bij op spritmonitor.de
Ik heb zowel E10 als V-Power getankt en dan maanden aan een stuk dezelfde brandstof dus niet telkens door elkaar. Ik heb in het verbruik nooit geen verschil bemerkt. Net zo min als in prestaties.
Ik heb zowel E10 als V-Power getankt en dan maanden aan een stuk dezelfde brandstof dus niet telkens door elkaar. Ik heb in het verbruik nooit geen verschil bemerkt. Net zo min als in prestaties.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
@Arjan; die ervaring heb ik met de turbo motoren ook.
Even nog een toevoeging op mijn vorige post. Dat ik geen verschil in verbruik en prestaties merk wil niet zeggen dat ik nooit geen V-Power tank. Ik doe dat toch geregeld voor de reinigende additieven die er in (zouden moeten) zitten. Of dit zo is weet ik niet maar baat het niet dan schaadt het ook niet.
Even nog een toevoeging op mijn vorige post. Dat ik geen verschil in verbruik en prestaties merk wil niet zeggen dat ik nooit geen V-Power tank. Ik doe dat toch geregeld voor de reinigende additieven die er in (zouden moeten) zitten. Of dit zo is weet ik niet maar baat het niet dan schaadt het ook niet.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Grappig dat jullie die ervaring wel hebben (veel korte ritten?) maar dat heeft niks met moderne turbo motoren te maken.
Elke NA benzine motor heeft er last van, lagere buitentemperatuur bevat meer zuurstof dus moet e temeer benzine in om het mengsel goed te krijgen. Prestaties gaan hierdoor (vaak niet merkbaar) omhoog.
Elke moderne (vanaf 2006 Ong) turbo benzine motor is geregeld op belasting, dwz dat het afgegeven koppel onder alle omstandigheden gelijk zou moeten zijn. Er zijn grenzen natuurlijk, bijvoorbeeld hoog in de bergen of hoge buitentemperaturen.
Bijvoorbeeld bij lagere buitentemperatuur gaat de turbo minder hard werken (wastegate verder open) tov hogere buitentemperatuur. Hoog in de bergen bij ijlere lucht gaat de turbo harder werken om het verlies in zuurstof inname goed te maken.
Bij een diesel werkt het anders, omdat daar het koppel niet direct afhankelijk is van de ingezogen lucht, deze loopt altijd met een overvloed aan lucht en wordt het koppel geregeld met de hoeveelheid brandstof.
Omdat een geringe afname van aangezogen zuurstof niet de beperkende factor is, merk je daar niks van als de temperatuur buiten varieert.
Andere factoren zoals langere opwarmtijd van de motor en dikkere olie in de winter even buiten beschouwing gelaten. Deze zorgen voor een toename in Verbruik natuurlijk, vooral bij veel relatief korte (<50km) ritten. Maar als je kijkt naar verbruik op langere ritten als de motor warm is, dan geldt bovenstaande.
Elke NA benzine motor heeft er last van, lagere buitentemperatuur bevat meer zuurstof dus moet e temeer benzine in om het mengsel goed te krijgen. Prestaties gaan hierdoor (vaak niet merkbaar) omhoog.
Elke moderne (vanaf 2006 Ong) turbo benzine motor is geregeld op belasting, dwz dat het afgegeven koppel onder alle omstandigheden gelijk zou moeten zijn. Er zijn grenzen natuurlijk, bijvoorbeeld hoog in de bergen of hoge buitentemperaturen.
Bijvoorbeeld bij lagere buitentemperatuur gaat de turbo minder hard werken (wastegate verder open) tov hogere buitentemperatuur. Hoog in de bergen bij ijlere lucht gaat de turbo harder werken om het verlies in zuurstof inname goed te maken.
Bij een diesel werkt het anders, omdat daar het koppel niet direct afhankelijk is van de ingezogen lucht, deze loopt altijd met een overvloed aan lucht en wordt het koppel geregeld met de hoeveelheid brandstof.
Omdat een geringe afname van aangezogen zuurstof niet de beperkende factor is, merk je daar niks van als de temperatuur buiten varieert.
Andere factoren zoals langere opwarmtijd van de motor en dikkere olie in de winter even buiten beschouwing gelaten. Deze zorgen voor een toename in Verbruik natuurlijk, vooral bij veel relatief korte (<50km) ritten. Maar als je kijkt naar verbruik op langere ritten als de motor warm is, dan geldt bovenstaande.
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Ik maak met de Z4 ook geen korte ritten. 3 X per week naar mijn werk, 30 km enkele reis.
Voor korte (stads)ritjes pak ik de 500 van de vrouw.
Maar het hogere verbruik bij kou is ook wel te verklaren. Het duurt langer voordat koelwater en olie op temperatuur is en daardoor ligt tijdens de opwarming daarvan ook het verbruik wat hoger.
Voor korte (stads)ritjes pak ik de 500 van de vrouw.
Maar het hogere verbruik bij kou is ook wel te verklaren. Het duurt langer voordat koelwater en olie op temperatuur is en daardoor ligt tijdens de opwarming daarvan ook het verbruik wat hoger.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- CornelisJ90
- VIP Driver
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
- Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport
Is niet per definitie vreemd hoor dat Ethanol voor een hoger verbruik zorgt. In ieder geval het aantal km dat je per liter rijd word minder.ParaWM schreef: ↑19 okt 2019, 10:39 Zijn er mensen die E10 tanken en hun verbruik enigzins bijhouden? Je leest een hoop verschillende getallen over een hoger verbruikt, van 2% tot 8%. Het zal wel eerder 2-3% lijkt me. Ben wel benieuwd; V-Power is zo'n 7% duurder dan E10, misschien rijden we wel bijna gratis premium nu
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Ja, hmm. Tegenstrijdige berichten. Theorie is duidelijk; 30% lagere energiewaarde; 10% blend; zou 3% verbruik moeten zijn. We hebben pas sinds deze maand overal E10 natuurlijk. Misschien over een paar maanden eens kijken wat iedereen merkt....
-
- Just getting started
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
- Type Auto: E91 320i Touring Edition sport
Ik merk sinds de laatste 2x tanken ook dat het verbruik hoger is (6,7/ 100 km => 7,4 / 100 km), maar sindsdien is ook de temperatuur aardig aan het zakken, dus een echte conclusie kan ik nog niet trekken. Voorlopig blijf ik het in de gaten houden.
Gas d'rop
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Afgelopen weekend naar Frankrijk geweest en daar van het E85 sap kunnen genieten voor slechts 65cent per liter! En wat loopt het motortje mooi op het spul!
Net over de grens getankt en kwam op E45 uit in de tank. Hierna nog 2 uur verder gereden en geen aanzienlijk verschil gemerkt in verbruik. En dat met 45% ethanol. Wel moet ik erbij vermelden dat dit voornamelijk snelwegkilometers waren. In stadsverkeer zal er zoals verwacht een iets ander resultaat zijn maar alsnog valt het meerverbruik mij mee.
Met de E5 tot E10 die in alle NL'se brandstoffen zit zal het meerverbruik beperkt blijven tot de eerder genoemde ~3 procent. Hoe je omgaat met het gaspedaal en de rem heeft meer invloed. De overheid smult hiervan iig. Die 3% tikt lekker aan op de accijnzenkast.
Er is geen milieu maatregel waar niet iemand goud geld aan verdiend.
Net over de grens getankt en kwam op E45 uit in de tank. Hierna nog 2 uur verder gereden en geen aanzienlijk verschil gemerkt in verbruik. En dat met 45% ethanol. Wel moet ik erbij vermelden dat dit voornamelijk snelwegkilometers waren. In stadsverkeer zal er zoals verwacht een iets ander resultaat zijn maar alsnog valt het meerverbruik mij mee.
Met de E5 tot E10 die in alle NL'se brandstoffen zit zal het meerverbruik beperkt blijven tot de eerder genoemde ~3 procent. Hoe je omgaat met het gaspedaal en de rem heeft meer invloed. De overheid smult hiervan iig. Die 3% tikt lekker aan op de accijnzenkast.
Er is geen milieu maatregel waar niet iemand goud geld aan verdiend.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Wat was je maximale E-gehalte uiteindelijk? En wat deden de brandstofdrukken tijdens het rijden?
De snelheidsborden leveranciers hebben nu gouden tijden met weer een nutteloze maatregel.
De snelheidsborden leveranciers hebben nu gouden tijden met weer een nutteloze maatregel.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Zeker. De struikrovers kunnen volle toeren doorflitsen en de overheid kan weer 75.000 huizen bouwen welke ze (en de bewoners ervan) kunnen verkrachten met belastingen.
Uiteindelijk kwam de Franse E85 op zo'n E70 uit op de Flexfuel meter. Mogelijk gaat het om een wintermix;
E70 contains 70% ethanol and 30% gasoline, while E75 contains 75% ethanol. These winter blends are used in the United States and Sweden for E85 flexible-fuel vehicles during the cold weather, but still sold at the pump labeled as E85.[102] The seasonal reduction of the ethanol content to an E85 winter blend is mandated to avoid cold starting problems at low temperatures
Heb verder niet gemeten en gelogged want ik heb ook niet echt sportief gereden.
Alleen de 750i 2018 (450pk) die ik onderweg tegenkwam wat mee zitten spelen. Hij kon het niet bijhouden met E56 in mijn tank en was merkbaar gefrustreerd
Uiteindelijk kwam de Franse E85 op zo'n E70 uit op de Flexfuel meter. Mogelijk gaat het om een wintermix;
E70 contains 70% ethanol and 30% gasoline, while E75 contains 75% ethanol. These winter blends are used in the United States and Sweden for E85 flexible-fuel vehicles during the cold weather, but still sold at the pump labeled as E85.[102] The seasonal reduction of the ethanol content to an E85 winter blend is mandated to avoid cold starting problems at low temperatures
Heb verder niet gemeten en gelogged want ik heb ook niet echt sportief gereden.
Alleen de 750i 2018 (450pk) die ik onderweg tegenkwam wat mee zitten spelen. Hij kon het niet bijhouden met E56 in mijn tank en was merkbaar gefrustreerd