Andere garage zoeken of toch naar de (dure) BMW dealer.

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
coen_e90
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 00:24
Type Auto: BMW 318i (E90), 2010
Contacteer:

@330D en TNLB7. Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ga ik meenemen.
Deze week ga ik toch maar weer naar de BMW specialist hier in de buurt. In dit topic zal ik tussentijdse updates en de uiteindelijke oplossing vermelden.


BMW E90 / 318i / 2010 / N43 / 115.000 km
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Succes, hopelijk zit het een beetje mee. :ja:
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

TNLB7 schreef: 04 jul 2020, 00:40 Tenslotte is het zo dat de meeste BMW specialisten exact de zelfde software en uitleesapparatuur hebben als de dealer (ik heb die software zelf ook) en er is, in tegenstelling tot wat sommigen mensen nog weleens willen denken, dus niets "extra" dat de dealer kan ten opzichte van een specialist.
Die software wat op het net zweeft is voor 90% hetzelfde maar als het aan de voorkant hetzelfde er uit ziet, wilt niet zeggen dat de achterkant dat ook is. De dealer heeft koppelingen met andere programma's waardoor ze iets gerichter te werk kunnen gaan mits die info er is, wilt niet zeggen dat het probleem sneller is opgelost.
Freelance Java Software Engineer
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

@Float: Welk deel van de software bedoel je dan specifiek (die invloed heeft op diagnose)?

Ik kan inderdaad een aantal dingen niet, zoals het schrijven van onderhoud naar de BMW-server bijvoorbeeld... Maar ook dat kun je gewoon doen als je ervoor betaald bij BMW en een abonnement neemt. Zeker de betere BMW specialist zal dit gewoon hebben.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ben geen specialist...maar de meeste vakgarage etc hebben dit ook..... zo bijzonder is het niet.
Nobody said it was easy....
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Nou precies, daar hoef je niet eens BMW-specialist voor te zijn.

Grootste verschil is denk ik dat een vakgarage met een Autel Maxisys of iets dergelijks zal werken een BMW-specialist met ICOM NEXT met ISTA+ etc.

Maar heb jij enig idee waar Float het dan over heeft?
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Daarvoor moet je echt in de software zitten en ik bedoel niet het knopje voor het wegschrijven van het onderhoud. Dat telt in mijn optiek niet eens mij omdat het zichtbaar is.
Freelance Java Software Engineer
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Oké, maar ik ben nu wel oprecht benieuwd wat je bedoelt. En jij bent software engineer, dus waar doel je op specifiek?

Welke bestanden/data of software heeft een dealer die een BMW specialist of vakgarage niet kan hebben?

Begrijp mij niet verkeerd, ik claim totaal niet dat ik de zelfde kennis heb van de software als jij. Maar je gaf aan dat de dealer 10% meer kan qua diagnose dan een andere garage m.b.t. software/uitlezen... Leg het dan alsjeblieft ook uit. Zo leren we allemaal weer wat, en ik zeker.
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

@Float: ??

@coen_e90: Heb je inmiddels al een update over je auto en viel het mee of tegen?
coen_e90
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 00:24
Type Auto: BMW 318i (E90), 2010
Contacteer:

Toen ik terug ging naar de BMW specialist ben ik direct doorverwezen naar een lokale garage in hier in de buurt. Eind deze week heb ik de auto daar opgehaald en ben nu zo'n 200 kilometer verder.
De storing is tot nu toe niet teruggekeerd :Hosanna:

Omdat ik zelf geen monteur ben snapte ik niet alles van de oplossing, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen na te vertellen:

- De timing van de motor is gemeten. Deze viel binnen de marges, waardoor de ketting niet vervangen hoefde te worden.
- Het VANOS-magneetventiel (tipje van TNLB7) is gereinigd, maar dat nam de storing niet weg.
- Volgens de lokale garage was de nokkenas sensor wel degelijk slecht en is het goed dat deze vervangen is door de BMW specialist, ondanks dat alle lampjes weer gingen branden.
- De remvacuüm sensor is vervangen.
- Met de laptop in de auto is er een geforceerde 'ontzwavelingsrit' gemaakt. Dit omdat de DeNox-catalysator, sulfaatvergiftiging melding terug bleef komen. De NOx sensor heeft het volgens de garage nog niet begeven.
- De motor is (softwarematig?) gekalibreerd.

Verder werden de bobines nu als zwakste schakel bestempeld, maar niet dusdanig dat deze nu al vervangen moeten worden. De verwachting is wel dat deze op niet al te lange termijn vervangen moeten worden. Die laat ik wel meenemen met een onderhoudsbeurt binnenkort.

:ja: :ja:
BMW E90 / 318i / 2010 / N43 / 115.000 km
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

Aaah goed om te horen! En fijn dat timing in ieder geval goed was (wat dat zijn de dure/vervelende reparaties als het mis gaat).

Als ik het begrijp is die terugroepactie dus al uitgevoerd en waarschijnlijk zijn de kettinggeleiders toen ook vervangen.

Mocht dat niet zo zijn dan zou ik voor de zekerheid wel altijd een beetje blijven opletten met deze motor op de oliedruk, mocht je ooit een melding krijgen dat de oliedruk te laag is. Het beste de motor direct uitzetten en niet meer verder rijden, want dat zijn waarschijnlijk wel stukjes van de kettinggeleiders (zijn van kunststof, beetje rood oranje kleur als ik het goed heb onthouden) afgebroken en voor de oliepomp blijven zitten.

Waarschijnlijk is die “calibratie” van de motor gewoon een kwestie van het resetten En herleren van de adaptiewaarden (gaat vooral om brandstof inspuiting).

Al met al klinkt het wel alsof je nu goed geholpen bent, en het in eerste instantie allemaal wel meevalt. Wat natuurlijk altijd goed nieuws is!
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

De geleiders in mijn 118i zijn inderdaad een “verbrande Engelsman op Mallorca om 10 uur ‘s ochtends aan het bier” kleurtje. :lol: :mrgreen:
TNLB7
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 125
Lid geworden op: 28 mar 2018, 15:13
Type Auto: 325i (N52B25) E92 2007
Locatie: Groningen

@Float: Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het eigenlijk wel een beetje slappe hap dat je nooit inhoudelijk antwoord hebt gegeven of je bewering hebt onderbouwd.

Ik ken toevallig iemand die ISPI Admin is bij een BMW-dealer dus die had ik het graag even nagevraagd, hij heeft nu geen idee waar je het over hebt.
Bazzz1973
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2021, 18:27

Hi Coen, ik heb volgensmij hetzelfde probleem en volgensmij kom jij ook uit het schone zuiden (heerlen). Mag ik vragen naar welke bmw specialist jij gegaan bent hier ? Alvast bedankt ! Bas
Gebruikersavatar
Remco79
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 24 mei 2020, 13:53

Dan wordt het al gauw Keram of De Maassche in Echt. Ga zelf altijd naar Keram Maastricht.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”