Wegvallen toeren bij max belasting, oplopend toeren bij vaste stand gaspedaal.

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
Jannick Slager
Just getting started
Just getting started

13 okt 2021, 18:08

Goedenavond,

Sinds kort bezit ik een bmw 320d uit 2010. Met een n47d20c motor en inmiddels 242000 op het klokje.

Ik heb de auto, naar zeggen van de verkoper, gechipt gekocht en deze zou rond de 200pk zitten. De auto bevalt super, en reed goed. Een paar weken terug ging mij echter een ding opvallen. Wanneer ik de auto maximaal belast, dus volgas optrekken na terug schakelen, of gasgeven bij inhalen, voelde ik een klein schokje in de auto. Dit schokje werd een steeds grotere schok en nu kan ik duidelijk merken dat de schok komt doordat de auto op de motor afgeremd word omdat het toerental +\- 150 toeren wegvalt. Dit wegvallen word alsmaar erger en herhaalt zich inmiddels een paar keer achter elkaar bij doortrekken. Wanneer dit wegvallen gebeurt hoor ik de motor blazen.

Ik heb toen de auto uitgelezen en alle foutcodes verwijderd, en het roetfilter gereset. Dus inmiddels is er geen enkele foutcode aanwezig. Vervolgens ben ik dingen gaan checken.

Inlaatdruk, raildruk, opvoerdruk, gemeten luchtmassa, inlaat temperatuur, gemeten pedaalpositie: blijven allemaal aanwezig, zakt niet op het moment dat het toerental weg valt.

Wat mij onder het zoeken ook op viel is dat wanneer ik bij stilstand 1500 toeren geef, en mijn gaspedaalpositie constant houd loopt mijn toeren alsmaar op, en zit ik binnen 10 tellen op 2000 toeren te zien op de toerenteller.

Lmm is gereinigd.
Dat het mankement optreed door slordige tuning lijkt mij onlogisch omdat het verergerd. En dat de auto rond de 200 pk zit is wel te merken wanneer ik naast een andere 320d rij.

Ik ben heel erg benieuwd wat mensen hier van denken. Ben zelf landbouw monteur dus echt wel motorische kennis maar ervaring en kennis van problemen bij autos heb ik niet. Ik lees nu zelf mijn auto uit met icarsoft bmm v2. Het roetfilter is door een ander bedrijf gereset.

Mvg Jannick

JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it

13 okt 2021, 22:10

Ik zou eerst een originele mapping terug laten zetten. Mogelijk geen optimale tune...
Alpina B3 BiTurbo Touring
BMW 335i Touring 2015 - verkocht
BMW 320i Touring 2015 - verkocht
BMW 328i Touring 2012 - verkocht
BMW 123d Coupe 2008 - verkocht
Honda S2000 2001 - verkocht
Renault Clio RS 2001 - verkocht
ivonoort
Just getting started
Just getting started
Type Auto: 320i N43 E91

15 okt 2021, 09:50

Hi,

Misschien ook je zelf eerst voorstellen. :welkom:

je weet de foutcodes niet meer of hebt ze niet opgeslagen ergens? De kans bestaat dat de 'oorzaak' van je probleem daar wel tussen stond.

LMM waarde dalen niet, maar kloppen de weergegeven waarde wel? Klinkt een beetje als ergens een meetfout in je motormanagement.
En ik zou toch gaan denken in richting van de LMM, of de connector van de LMM wil ook nog weleens de oorzaak zijn.

Je zou ook de adaptiewaarden is kunnen resetten en dan kijken wat hij doet..
BMW 320i - N43 - E91 Touring LCI - 170pk
Arjan
Administrator
Administrator
Type Auto: G20 330i

15 okt 2021, 12:18

Inderdaad, wie ben je?
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”