Ervaringen non-OEM accu

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Aah, het is weer wintertijd, dan komen alle accuperikelen weer naar boven. Ik denk dat het meeste al gezegd is in dit topic. Laat ik een korte samenvatting geven van mijn ervaringen. Ik heb toevallig vorige week een maat geholpen met zijn defecte accu (E90 LCI 320i) en had me er even in verdiept.

Volgens mij liggen in alle latere E90 modellen (>2007?) AGM accu's. In principe is de AGM accu de 'betere' loodaccu. Het voordeel van AGM accu's is meervoudig:

- Langere levensduur
- Krachtiger
- Slim laden mogelijk door IBS

De laatste twee zaken zorgen voor het gebruik kunnen maken van start/stop (vanaf de LCI?). Andere voordeel is slim laden, dat houdt in dat je een soort van hele milde hybrid hebt. De dynamo laat dan pas de accu op bij een remactie bijvoorbeeld, en is dus een soort van energieterugwinning. Dit zou voor brandstofbesparing moeten zorgen (misschien 1% ofzo, dus niet echt significant).

Als je een nieuwe accu installeert, moet je altijd 1 of 2 dingen doen. Als je hetzelfde type installeert, bijv. je had een AGM van 80Ah en je vervangt deze voor een AGM met 80Ah, dan hoef je alleen maar het IBS systeem te 'resetten'. M.a.w. je vertelt de computer, 'hee je hebt een nieuwe accu'. Hij past hierop het laadprogramma aan, doe je dit niet, dan heb je kans op een verminderde levensduur van de nieuwe accu. Dit resetten kan met Carly, ISTA-D of Toolset32. Met INPA kun je (bij de latere E90-modellen) niet meer resetten, maar je kunt wel controleren of het resetten goed is gegaan, ook handig.

Als je een ander type accu installeert, dus andere capaciteit (bijv. 90Ah ipv. 80Ah) of een ander type, normaal lood i.p.v.. van AGM. Dan moet je zowel het type+capaciteit programmeren en IBS resetten (zoals hierboven beschreven).

De accu die we vervangen hadden, was een 90Ah AGM (BMW) accu (bijna 10 jaar oud!), en die hebben we vervangen voor een 95Ah Varta AGM. (90Ah vind je niet aftermarket). Aangezien 95Ah is niet als programmeeroptie te vinden was, dan was het het beste om hem op 90Ah AGM te laten staan. Altijd de dichtstbijzijnde lagere waarde programmeren, indien de exacte waarde niet in de lijst staan.

Laatste opmerking, je kunt je afvragen of een 90Ah niet een beetje overkill is. In mijn 325i zit bijv. 'maar' een 80Ah AGM en dat werkt prima. Mocht je een 90Ah hebben, kun je volgens mij rustig een 80Ah erin leggen (vooral met ons milde klimaat hier). Maar vergeet dan niet even de capaciteit terug te coderen. Ik zou zelf niet gaan voor een 'normale' accu, tis vaak tientjes werk, of je moet al op een heel strak budget zitten en je verliest dan bovenstaande functies. EDIT: tenzij je auto al standaard een gewone accu had.

Hier 159 euro voor een 80Ah AGM.

Accudienst

Succes!
Laatst gewijzigd door Jimmer op 01 feb 2019, 13:36, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Mooie samenvatting!
PS: Niet alleen een AGM werkt icm IBS.
Als er affabriek geen AGM in ligt, hoeft ie er ook niet in.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Natuurlijk werkt een gewone accu ook samen met IBS. Ik beweer ook niet dat het niet werkt, alleen gaat IBS dan een ander laadprogramma gebruiken (minder geavanceerd). Dan laadt ‘ie waarschijnlijk altijd, zoals ‘vroegah’. Als je standaard geen AGM hebt, zou ik ook niet switchen, maar heb je het wel, dan blijf er ook bij.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Check :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
avdp
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 mei 2013, 13:45
Type Auto: 318D e91
Locatie: Leeuwarden

Bedankt allemaal voor de reacties.
Na 1 x laden en het buiten iets minder koud is. Start de e91 weer als een tierelier.
Ik ga als het iet lekkerder weer is de accu afdekking er af halen en gewoon een zelfde soort bestellen.
Ik denk dat de huidige van 2007 is
Arjen e91 318D
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”