Schokkend optrekken.. Koppeling?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Quueexx
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2016, 11:43


Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: http://www.bmw3seriesforum.com/viewforum.php?f=1"

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team


Angelus2017
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2017, 07:28

ebakir schreef:Beste Kamphuis,

dit euvel heb ik ook gehad. Na aantal forums gelezen te hebben bleek het aan de cdv te liggen.
Gelijk cdv ertussen uit gehaald. Probleem? 95% verdwenen. Wel merk ik als het flink koud en vochtig is buiten dat het wel nog paar keer voorkomt. Maar wel snel.weer weg.
Goeie tip hierbij is helaas koppeling en gas goed evenaren, wat volgens mijn mening eigenlijk helemaal niet hoeft.
Een grote bmw kwaal helaas.

denk dat volgende gezegde wel goed past bij een E90: wie mooi wil zijn moet pijn lijden!

Scces
Kan je zelf de cdv eruit halen ?
Gebruikersavatar
Spotlight
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 aug 2016, 09:42
Type Auto: E90 320i
Locatie: Midden / Noord Brabant

Ik ervaar hetzelfde probleem na een koude start. Soms voel ik helemaal niks, vaak dan komt de koppeling op het eind schokkend los en heel soms is het schokken zo gewelddadig dat ik bijna uit mijn stoel stuiter (heel soms).
Meestal is het na een paar km rijden weer verdwenen en lijkt meer voor te komen als het buiten kouder is.

Koppeling werkt nog prima en slipt niet (getest). Ik maak een aanname dat als het probleem mechanisch is in de koppeling, drukgroep of aandrijving ik het probleem veel constanter zou moeten ervaren?
Gebruikersavatar
Victor
Just getting started
Just getting started
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 07:40
Type Auto: BMW E90 318i Automaat High Executive
Locatie: Den Haag

Ik had dit ook met mijn Z3 (dit is technisch in feite een e36). Bij koud weer slechts de eerste 100m en alleen in de eerste versnelling, schokkend optrekken. Daarna perfect, niks aan de hand. Ook het aangrijp moment zat qua pedaal nog op een correcte hoogte. Nu is deze bijna 20 jaar oud en heeft slechts 180K op de teller. Omdat ik deze nog heel lang wil rijden heb ik de koppelingsplaat vervangen en direct was het probleem weg. Nu zat er nog genoeg "vlees" op de plaat dus versleten was hij niet, slechts het materiaal was oud. Ik rij nu weer soepel weg ook bij koud weer. Hopenlijk heb je er wat aan.
Oo=00=oO
2018- nu : e30 320i cabriolet 1989
2017- nu : z3 e36/7 1998
2011- nu : e90 318i sedan 2007
2007-2011 : e46 320i touring 2002
2005-2007 : e46 318i sedan 2004
1990-1994 : e30 318i sedan 1985
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Spotlight schreef:Ik ervaar hetzelfde probleem na een koude start. Soms voel ik helemaal niks, vaak dan komt de koppeling op het eind schokkend los en heel soms is het schokken zo gewelddadig dat ik bijna uit mijn stoel stuiter (heel soms).
Meestal is het na een paar km rijden weer verdwenen en lijkt meer voor te komen als het buiten kouder is.

Koppeling werkt nog prima en slipt niet (getest). Ik maak een aanname dat als het probleem mechanisch is in de koppeling, drukgroep of aandrijving ik het probleem veel constanter zou moeten ervaren?
Ja ik heb dit ook bij koude start en eerste kilometers (E91 318d LCI) en heb het ook altijd hiervoor met mijn E46 gehad. Vind het echt het plezier verzieken en vooral schandalig dat dat tegenwoordig bij zulke auto nog steeds voorkomt. Ik ervaar het echt als een typische BMW kwaal en denk eerlijk gezegd niet dat ik hierna nog een BMW koop (breken van de distributieketting speelt hier ook in mee moet ik zeggen en dat is helemaal te triest voor woorden)
Gebruikersavatar
Spotlight
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 aug 2016, 09:42
Type Auto: E90 320i
Locatie: Midden / Noord Brabant

Victor schreef:Omdat ik deze nog heel lang wil rijden heb ik de koppelingsplaat vervangen en direct was het probleem weg. Nu zat er nog genoeg "vlees" op de plaat dus versleten was hij niet, slechts het materiaal was oud. Ik rij nu weer soepel weg ook bij koud weer. Hopelijk heb je er wat aan.
Hoe lang (tijd / km) geleden heb jij de koppelingsplaten vervangen?
SuperGrover schreef:
Spotlight schreef:Vind het echt het plezier verzieken en vooral schandalig dat dat tegenwoordig bij zulke auto nog steeds voorkomt. Ik ervaar het echt als een typische BMW kwaal
Ik begrijp wat je bedoelt. :wtf:

Ik heb nog meer naar vergelijkbare klachten gezocht en uit de ervaringen van anderen de volgende mogelijkheden gevonden:
1. CDV zoals in dit topic al wordt aangehaald.
2. Anders wegrijden. Eerst koppeling laten opkomen en pas gas geven als de auto in beweging komt
3. Een injector die niet 100% lekker is en voor onbalans kan zorgen bij het ontkoppelen.
4. De veerspanners in de drukgroep van de koppeling zijn te slap.


Ik ben zelf geen expert in deze zaken, maar dit zijn mijn ervaringen wat ik hiermee gedaan heb (of ga doen):
1. Het verwijderen van de CDV is de goedkoopste oplossing als dat de klachten zou oplossen. Dat laat ik meenemen bij het volgende onderhoud in maart / april).

2. Maakt bij mij geen verschil (en eigenlijk vind ik het ook onzin. Voelt een beetje als lopen over eieren :nee: )

3. Ik heb vorig jaar redelijk wat last gehad van onbalans in de motor door wat ik en mijn garagist vermoeden komt door vervuiling in de injectoren waarbij Forte injectie reiniger, systeem reiniger en ook de flesjes van de concurrenten maar zeer tijdelijk effect hadden. Op advies van mijn garagist waar mijn bmw in onderhoud is ben ik premium brandstof van BP of Esso gaan tanken. Hij noemt het geen verkooppraatje van de reinigende werking in deze brandstoffen. Ook hier kon ik op langer termijn wel een positief verschil merken, maar sinds ik in de herfst vakantie in Duitsland het gaspedaal een aantal km'rs onderin heb getrapt voel ik geen onbalans meer en loopt de motor weer als een zonnetje (spint weer als een tevreden poes :Klappen: ). Ik overweeg de injectoren bij het volgende onderhoud alsnog eens te laten reinigen.

4. Vervangen van de plaat / drukgroep zou het probleem direct verhelpen, maar dat is nogal een kostbare aangelegenheid en als ik de ervaringen lees is dat maar tijdelijk en komen de klachten vaak weer terug. :duh:
Er zou zich vuil op de koppelingsplaat hechten wat het schokkende effect zou kunnen geven bij het wegrijden. Een stukje op toeren met een slippende koppeling wegrijden zou dat vuil moeten wegpoetsen.
Natuurlijk begrijp ik ook dat dat niet bepaald goed is voor de levensduur van de koppelingsplaten, maar om regelmatig uit je stoel te stuiteren vind ik ook niet erg prettig.

Baat het niet dan schaad het ook niet (heel veel). Dus met enig beleid vorige week een paar keer met een slippende koppeling op 3.000rpm opgetrokken. Het was makkelijker om dat in de 2e versnelling te doen om de koppeling een stukje te laten slepen (3 of 4 keer een meter of 50 / 60).
De afgelopen 3 dagen ben ik niet meer uit mijn stoel gestuiterd en zijn er 0 vullingen los getrild. Ik wil niet heel hard juichen voor deze "oplossing" (laten we eerlijk zijn, een echte oplossing wil ik het niet noemen), maar ik kan voorlopig weer soepel en normaal wegrijden. :hallo:
Laatst gewijzigd door Spotlight op 05 feb 2018, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Hier ook nog een groot topic over de CDV valve:
viewtopic.php?f=11&t=4458

Bij mijn vorige E87 + E88 had ik dit bokken ook. Maar ook bij mijn huidige F30 komt het nog steeds af en toe voor. Volgende maand moet ik toch bij de dealer zijn voor groot onderhoud en daar eens vragen of ze deze CDV valve ook willen verwijderen.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
Victor
Just getting started
Just getting started
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 07:40
Type Auto: BMW E90 318i Automaat High Executive
Locatie: Den Haag

Spotlight schreef:
Victor schreef:Omdat ik deze nog heel lang wil rijden heb ik de koppelingsplaat vervangen en direct was het probleem weg. Nu zat er nog genoeg "vlees" op de plaat dus versleten was hij niet, slechts het materiaal was oud. Ik rij nu weer soepel weg ook bij koud weer. Hopelijk heb je er wat aan.
Hoe lang (tijd / km) geleden heb jij de koppelingsplaten vervangen?
Ik heb hem bij 180K vervangen. Nu ongeveer 2 weken geleden en geen problemen meer ervaren.
Oo=00=oO
2018- nu : e30 320i cabriolet 1989
2017- nu : z3 e36/7 1998
2011- nu : e90 318i sedan 2007
2007-2011 : e46 320i touring 2002
2005-2007 : e46 318i sedan 2004
1990-1994 : e30 318i sedan 1985
Gebruikersavatar
Spotlight
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 aug 2016, 09:42
Type Auto: E90 320i
Locatie: Midden / Noord Brabant

Door af en toe (1x per week / 2 weken) in 2e versnelling weg te rijden en de koppeling een paar meter te laten slippen blijven de problemen bij mij weg. Smooth as ice :Hosanna:

CDV gaat er bij het volgende onderhoud alsnog uit. Ik merk dat het koppelen nog niet altijd even gelijk loopt met de bediening van het pedaal.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”