Storing start/stop systeem

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Dag allemaal,

Vandaag heb ik iets raars meegemaakt. Ik was in de stad en moest veelvuldig voor het stoplicht stoppen, waardoor mijn start/stop systeem regelmatig werd ingeschakeld. Toen ik op een gegeven moment voor het stoplicht (de motor ging uit) stond en vervolgens weer wilde optrekken wilde de motor niet meer starten (ondanks dat ik mijn koppeling intrapte). Op mijn dashboard kreeg ik een foutmelding dat ik het start/stop systeem-knop moest indrukken?? Vreemd het systeem stond gewoon aan, althans ik had het systeem niet handmatig uitgezet. Moet ik me zorgen maken? Of is het systeem in de war? Heeft iemand dit ook wel een s meegemaakt? Vraag me af of het goed is dat de motor zo vaak aan en uit gaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. M


F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Oeps zie dat ik het berichtje twee keer geplaatst heb :oops:
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
Gebruikersavatar
kronolith
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 jul 2014, 15:49
Type Auto: e90 LCI

Ik heb ditzelfde probleem ook een aantal keer gehad, waarop ik besloot het systeem uit te coderen. Bij mij gebeurde het steeds als ik nét stilstond, en nagenoeg meteen weer kon verder rijden. De motor sloeg op dat moment al af en raakte "van het padje". Sloeg dus niet meer automatisch aan en ik moest zelf op de startknop drukken.

Ik vind het overigens een onnodig systeem. De extra slijtage weegt voor mij niet op tegen dat kleine beetje brandstof wat je bespaart.
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Vind het start/stop systeem irritant :nou:
Je hebt het over uitcoderen? Hoe werkt dat? Sorry, ben een leek op dat gebied :oops: Moet ik dan langs gaan bij de dealer of kan ik het zelf doen? Zo neen, wat rekent de dealer ongeveer voor het coderen?
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
Gebruikersavatar
kronolith
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 jul 2014, 15:49
Type Auto: e90 LCI

Dat coderen zou je zelf kunnen doen, is niet heel moeilijk. Alleen een hoop werk om het werkend te krijgen haha. Je zou het eens aan de dealer kunnen vragen of ze het willen doen. Ze kunnen het wel, maar kunnen en willen zijn twee verschillende dingen natuurlijk :lol:

Waar woon je? Ik kan (en wil :P) het anders ook wel voor je doen :ja:

"Uit coderen" klinkt overigens spannender dan het is. Het is simpelweg het aanzetten van een onthoudfuntie voor het start/stop systeem. Je klikt dus op het knopje om het uit te zetten, die stand onthoud hij en de volgende keer dat je de auto start staat het automatisch uit :)
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Bedankt voor het aanbod :cool:
Ik moet volgende week langs bij de bmw dealer voor het wisselen van mijn zomer- naar winterbanden. Gelijk even vragen of de dealer wil ' coderen'. Mocht het niet lukken, dan wil ik graag ingaan op je aanbod.
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

petrolheadd schreef:Oeps zie dat ik het berichtje twee keer geplaatst heb :oops:
Ik heb die andere verwijderd :ja:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

petrolheadd schreef:Vraag me af of het goed is dat de motor zo vaak aan en uit gaat.
Echt goed is het zeker niet, en BMW denkt trouwens ook van niet want in de gebruiksaanwijzing (in ieder geval bij de f20) staat dat het gebruik extra slijtage veroorzaakt.

Ik zet het in ieder geval altijd uit :wink:
Gebruikersavatar
kronolith
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 jul 2014, 15:49
Type Auto: e90 LCI

petrolheadd schreef:Bedankt voor het aanbod :cool:
Ik moet volgende week langs bij de bmw dealer voor het wisselen van mijn zomer- naar winterbanden. Gelijk even vragen of de dealer wil ' coderen'. Mocht het niet lukken, dan wil ik graag ingaan op je aanbod.
Geen probleem, ik hoor het wel! :ja:
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Kost rond de 50 euro bij dealer heb het afgelopen dinsdag ook laten doen.
Werkt perfect nu.
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

50 euro? Dat valt qua kosten wel mee. Ik ga even bij verschillende dealers informeren en vragen wat zij ervoor rekenen.
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

50 euro om 1 parameter te veranderen via codering is alles behalve goedkoop in mijn belevingswereld.
Het opstarten van de laptop duurt langer dan het wijzigen van de MSA_MEMORY optie.
Gebruikersavatar
Matthew
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:13
Type Auto: BMW 320 i High Executive 2009
Locatie: omgeving nijmegen

Start stop systeem moet voor zichzelf aan een aantal voorwaarden voldoen wil het goed kunnen werken.
Het kan dus zijn geweest dat 1 van die voorwaarden voor het systeem niet aan de waardes voldeet op dat moment en dan werkt het niet meer en moet je dus idd zelf de startknop indrukken om weer te starten.

Er zal dus waarschijnlijk niks ernstigs aan de hand zijn geweest.
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Rijden in een BMW is een dure hobby, dat zal de meesten van mij beamen. Je moet er voor over hebben :D
Heb vandaag de BMW- dealer gebeld en die vertelde dat het start/stop systeem niet (via coderen) uit kan. De enige manier is via de knop zelf. Vreemd, aangezien ik via google verschillende sites ben tegengekomen die zeggen dat het wel kan.
Daarnaast had ik gevraagd of het slecht voor de motor was. Volgens de BMW dealer kan het geen kwaad en is de accu daarop berekend.
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Het start stop systeem is in die zin uit te zetten dat via het coderen van de MSA_MEMORY optie het systeem de laatst gekozen instelling onthoudt en dus niet iedere keer automatisch actief wordt als in de auto stapt.
Effect is hetzelfde, als je het systeem met de schakelaar op het dashboard uitzet blijft ie dus uit.
Reeds voor meerdere forumcollega's met E6x en E9x modellen gecodeerd en dit werkt prima.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”