Dynamo kapot?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Zoals gemeld in mijn topic ben ik zaterdag stil gevallen met mijn auto. Flink balen natuurlijk aangezien ik de auto nog geen twee maanden heb. Tijdens het rijden kreeg ik ineens allerlei foutmeldingen in het dashboard te zien (DTC fout, bandenspanningsfout, etc.). Ook de kilometerteller was helemaal de weg kwijt en de iDrive viel daarna ook nog uit. Toen de auto maar snel aan de kant gezet, deze liep ook niet lekker meer. Starten lukte niet meer, dus toen maar de ANWB gebeld. Na een uur wachten was de man van de ANWB er eindelijk. Hij ging meteen de accu meten. Spanning bleek te laag te zijn, dus toen maar even aan de ANWB bus gekoppeld en na een tijdje startte de auto weer. Bleek dat de dynamo niks meer deed, want de spanning bleef laag. Multiriem was wel gewoon in orde. Uiteindelijk wel thuis kunnen komen met een extra hulpaccu van de ANWB in de kofferbak (was 5 minuutjes rijden). Zaterdagnacht heb ik de accu thuis aan de oplader gehangen en zondag ben ik naar mijn ouders gereden om mijn auto te ruilen met die van mijn vader, aangezien ik hem maandag nodig had voor mijn werk. Let wel, dit is een uur rijden, en dat ging zonder problemen (ik had een tweede accu als reserve in de kofferbak liggen, maar die was achteraf niet nodig). Vandaag heeft mijn vader mijn auto mee gehad en dat ging ook prima, en de spanning was 14,7 volt?! Zou dit gewoon een haperende dynamo kunnen zijn of toch iets anders? Overigens is het wel vreemd, want de dynamo die er op zit is nog geen jaar oud. De vorige eigenaar heeft deze laten vervangen door 'een mannetje'.


Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik zou eerst eens beginnen met het uitlezen van de auto. Wellicht dat je dan wat meer informatie krijgt over het probleem dat je hebt. Het lijkt er inderdaad op dat de accu niet goed opgeladen werd. Het is alleen raar dat hij het vandaag wel goed deed. Misschien dat je dynamo toch niet helemaal lekker is of misschien de spanningsregelaar.
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Daar zou ik ook als 1e aan denken...
Probleem is dat je dat pas kan testen bij een duur test bij een revisie bedrijf. Die kan onder diverse omstandigheden hem testen. Wie weet moet ie bv eerst goed warm worden....
Werkt de vrijloop wel goed? Niet dat ie per ongeluk slipt op de normale aandrijving. Zal niet..meestal klappert ie dan. Maar wat ook zou kunnen. Dat je accumanagement roet in het eten gooit?
Zou hem ook uit lezen.fouten opschrijven en wissen. En weet proberen.
Desalniettemin. .toch vervelend.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Morgen kijkt een bevriende monteur er naar, hopelijk kan hij iets vinden. Ik blijf het wel vreemd vinden dat ik nooit een waarschuwing heb gehad voor lage accuspanning of iets dergelijks.
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Dan heeft het 'mannetje' er waarschijnlijk geen originele dynamo (met BSD interface naar motormanagement en IBS) ingezet.
Waarschijnlijk is dan dus je hele IBS inactief en krijg je geen accu-leeg waarschuwing.
Even goed uitlezen, als je IBS nog werkt zie je precies hoeveel Ah er in en uit de accu gegaan is de laatste dagen.
BMW335dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 979
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:27
Type Auto: M4 COMP. SAKHIR ORANGE 2
Locatie: Amsterdam

Mijn advies zou zijn om de dynamo of tewel bij een goed adresje waar je bekend mee bent te laten reviseren of een nieuwe (dit is wel prijzig) hier zijn bedrijven die het erg goed kunnen doen en je hiermee toch paar jaar verder kan en dit bespaart ook de levensduur van je accu.
Zodra je navi bij starten van je auto ook mee opstart, dan kan je voor 90 % van je dynamo uitgaan.
Navi zou direct moeten beschikbaar zijn bvb bij het starten van je auto.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat een kapotte dynamo mij ongeveer 1300 euro in totaal heeft gekost dit grapje.
AGM gel accu was hierdoor ook naar de maan :nee: een welbekende fout van de garages dat ze niet goed de dynamo testen voor gebreken, als we met een accu storing erheen rijden.

Succes en ik lees wel wat je eraan gedaan hebt.
Gewoon lekker genieten :Mpower: :koffie:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

1300 euro.?


Tis geen watergekoelde dynamo..en eerlijk gezegd niet eens een hele bijzondere.

Vindt et nogal wat...
Nobody said it was easy....
BMW335dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 979
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:27
Type Auto: M4 COMP. SAKHIR ORANGE 2
Locatie: Amsterdam

@ NOS, het gaat hier om een originele agm accu en Dynamo plus de werkuren bij BMW amsterdam, maar gezien ik nog garantie heb :D hoef ik deze kosten niet te betalen. Elders zal het stuk goedkoper zijn, maar dit is BMW prijs natuurlijk en incl het inleren uiteraard.
Revisie zou ook goed kunnen, maar dat doet BMW natuurlijk niet
Gewoon lekker genieten :Mpower: :koffie:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

True. ...maar vindt het nogmaals wat haha
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Brezan gaf 580 euro op voor een gereviseerde dynamo, dus dat gaat hem sowieso niet worden. Maar de auto doet het de hele week al prima (m'n vader rijdt er nu in), erg vreemd is dat. Zaterdag ga ik hem weer ophalen en dan laat ik sowieso nog even alles doormeten.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Kan goedkoper....zowel nieuw gereviseerd als revisie...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Ik zit nog even te denken wat ik de laatste tijd aan mijn auto heb gedaan, wellicht dat daar de oorzaak ligt. Ik heb namelijk een 'nieuwe' (lees: gerepareerde) MULF (bluetooth module) geplaatst en ik heb mijn interieur- en kentekenverlichting vervangen door canbus LEDs. Zou 1 van deze zaken wellicht een battery drain hebben kunnen veroorzaken? Of wellicht dat de IBS van slag is geraakt, aangezien de MULF voorheen niet aangekoppeld was.
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Een foute MULF zou er best voor kunnen zorgen dat de auto niet 'slaapt' en dus veel stroom blijft verbruiken.
Controleer of het lampje in de start/stop knop uitgaat en (bij automaat) het ledje van de 'P'
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Ga ik morgen even checken. Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat de auto in slaapmodus gaat?

Morgen ga ik ook maar even de accu laten testen om uit te sluiten dat deze aan z'n eind is.
Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Volgens mij duurt het een minuut of 10 voordat de auto in slaapmodus gaat
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”