MHD N54 ECU tuning via Android smartphone

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat zijn wel heel veel runs inderdaad. Vooral de hardware upgrades maken t lastig om dit zoveel mogelijk achter elkaar te doen. Een andere map laden is bv een stuk praktischer.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Cuprani
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2017, 21:20

Nog even ter info in dit topic ook mijn ervaring van het flashen met MHD.

Ik heb geflashed met een Chinese kabel van 10 euro inc verzendkosten. Ik heb deze kabel wel eerst uitgetest met Inpa en met de log module van MHD. Aangezien dit allemaal werkte durfde ik de flash wel aan. Dezelfde kabel wordt ook op marktplaats aangeboden voor 40 euro, maar waarschijnlijk zijn het toch allemaal dezelfde Chinese kabels.

Afbeelding

Ik heb geflashed naar stage 0.
De reden is dat ik eerst de auto goed wil testen en loggen om zeker te stellen dat al mijn waardes gezond zijn.
Geen gekke pieken en dalen in brandstofdruk, AFR, ontsteking enz. Geen verschillen in turbodruk "gevraagd", voor de gasklep, en na de gasklep (dit kan op vacuum lekkages duiden).

En voor een goede log moet je je gaspedaal vloeren in zijn 3, en met een automaat wil hij dan direct terug schakelen naar 1 of 2. Met een stage 0 flash kan je je kickdown uitprogrammeren. Ideaal om zelf de controle over je automaat te houden en om een goede log te kunnen maken.

Afbeelding

Totaal duurde het flashen bij mij maar 18 minuten. Vrij snel dus als ik sommige verhalen lees van 40 minuten.

Afbeelding

Ik heb de lader aangesloten een half uur voor ik ging flashen. De lader trok bij het aansluiten en opladen maar maximaal 10A.
Tijdens het flashen ging hij direct naar 15A en is hij continue boven de 15A gebleven. Er was een korte piek naar 20A tijdens het laden. Mijn vermoeden op basis van deze ervaring is dat (IN MIJN GEVAL) een 15A lader voldoende was geweest.

Als je lader een lagere capaciteit heeft, zorg er dan altijd voor dat je eerst je accu volledig oplaadt met de lader alvorens te gaan flashen. Ik heb de zekering van de brandstofpomp er niet uitgetrokken. Wel de climatronic, radio, lampen en interieur verlichting uitgezet.

Zie HIER mijn stage 0 log.
Afbeelding

Hier een heel handig document om je log te interpreteren.
E91 335i :Mpower:-sport | N54 | WORK IN PROGRESS
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Stage 2+ run met 102 brandstof

http://www.datazap.me/u/ballistic/mhd-s ... &data=3-22

Helaas is de Nederlandse EUR95 brandstof over het algemeen niet zo geweldig. De 91oct/ron95 map is eigelijk al te aggresief voor de witte pomp brandstof. (Tango etc)
Met RON102 geen problemen meer. Helaas trekt mijn intercooler het dan niet meer (MTC Motorsport) en begint hij bij 18psi alsnog de timing terug te trekken.
In princiepe een goed teken want veel vermogen = veel warmte ontwikkeling :)

Volgende maand eens op de vermogensbank zetten. Ik ga uit van 350pk en elk beetje meer is mooi meegenomen :)
Laatst gewijzigd door Ballistic op 06 sep 2017, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cuprani
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2017, 21:20

Ballistic schreef: In princiepe een goed teken want veel vermogen = veel warmte ontwikkeling :)
????

Je wil juist zo min mogelijk warmte ontwikkeling
Warmte is inefficiëntie!!!!

Je wil energie (uit brandstof) omzetten in beweging (koppel).
Alle warmte die daarbij vrij komt, is een verlies van energie!

Je wil met tuning juist je motor efficiënter laten werken.
Als je er alleen meer energie in stopt (meer brandstof) zonder je efficiëntie ook te verbeteren, dan gaat je thermische belasting omhoog. Dat is wat je juist niet wil. Dat is verlies van energie, maar ook hogere slijtage tot gevolg.

Thermische belasting krijg je weer omlaag door tegendruk in je uitlaat te verminderen (downpipe) en de inlaat lucht koeler te krijgen (intercooler). En de klopgrens van de brandstof te verlagen (betere benzine). En de cilinder beter schoon te spoelen (scavaging). Lukt je dat niet, dan ga je met de tuning te ver (turbodruk en/of ontstekingsvervroeging) en zal je eerst weer je efficiency moeten verbeteren om verder te gaan.

Met een stage II heb je als goed is veel meer dan 350 PK, een standaard stage 1 chip op een stock auto doet al 370 pk op een rollerbank. Stage 2 op RON102 of E85 moet zeker een 400 PK (motorvermogen) kunnen halen als je FBO rijdt.
E91 335i :Mpower:-sport | N54 | WORK IN PROGRESS
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Uuh.. Ja? Wat is je punt?
Goede onderbouwing voor de warmteontwikkeling bij een N54 met stock turbo's @ 18psi :ja:

18psi voor die kleine turbotjes gaat zeker zijn efficientie voorbij. Zeker met de crappy MTC Intercooler (ebay) die ik eronder heb die de IAT niet onder 60c kan houden.

Met 350pk bedoel ik natuurlijk wiel vermogen. Tel er ~20% bij op voor ~420pk op de krukas.
Laatst gewijzigd door Darudevampire op 06 sep 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige citaten verwijderd
E92N54
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 263
Lid geworden op: 26 apr 2016, 19:43

Is er iemand die ervaring heeft met gebruik van de mix maps van MHD ? :mrgreen:
BMW 2-serie F22 M235i (hb) Mineral Grau

EX (bmw):

BMW 1-serie 5-drs F20 LCi 118i M-sport (aut) Estoril Blau
BMW 3-serie coupé E92 335i (hb) Tiefgrun
Gebruikersavatar
Cuprani
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2017, 21:20

Kan iemand delen wat het voordeel is van de JB4 backend flash tov MHD alleen?

Ik heb nu MHD stage 1 en ben er zeer tevreden over.
Ik wil naar MHD stage 2+ gaan wanneer ik FBO rij.

Wat voegt de JB4 dan nog toe?
Zijn er nog performance voordelen tov een MHD stage 2+?
E91 335i :Mpower:-sport | N54 | WORK IN PROGRESS
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

De JB4 geeft je de mogelijkheid om te wisselen tussen verschillende mappen.
Als je de MHD backend flash hebt kan je switchen tussen 15 en 17 psi in map 1 en 2.
Mocht je er voor kiezen om ethanol in je tank te gooien (weet niet precies wat de max was) kun je naar map 5 gaan bv.
Map 5 is auto tuning.
Water-methanol injectie kun je koppelen aan de JB4, mits je het BMS systeem koopt.
Je kan in map 6 zelf je max turbodruk instellen vanaf 1500 tpm omhoog.
Max turbodruk in de eerste 3 versnellingen is in te stellen. Zou niet zo gauw weten waarom, maar t kan.
Map 7 kan je gebruiken met hoog octaan benzine. Dan ga je naar 18,5 psi.
Alle wijzigingen, dus ook map wisselen, doe je met contact aan. Ze staan dan ook gelijk opgeslagen. Tov alleen MHD hoef je dus niet de DME over te schrijven elke keer als je wat veranderd.
Wastegates kan je ook verder open of dicht zetten met draaiende motor.

Vind het zelf erg handig dat je tijdens het rijden de verschillende temperaturen in de gaten kan houden op een telefoon/tablet. Moet je overigens wel de bt kit voor aanschaffen ook.
Zitten nog wat safety dingentjes op..

Lang verhaal kort: Je zal net zo veel power uit je auto halen zonder JB4, als met de JB4. Je hoeft alleen niet elke keer naar de tuner als je wat veranderd en het is on-the-fly aan te passen.

Edit: Naar de tuner hoef je sowieso niet natuurlijk met MHD, ging wat te veel in m'n eigen verhaal op geloof ik 003
Laatst gewijzigd door BartE91 op 18 sep 2017, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Naar de tuner? MHD flashen doe je doorgaans tochk zelf? In tegenstelling tot de flashes op maat zoals de tuners juist doen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

:ja: Heb m ff aangepast
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

:mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Cuprani
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2017, 21:20

Thnx Bart voor de heldere uitleg.

Ondertussen ook wat meer info gevonden op E90 post
Hier het betreffende topic
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1319094

De JB4 geeft veel meer voordelen qua personalisatie als je echt wil customizen. Tevens is het gewoon een leuke coole feature om met de knoppen op je stuur van programma te kunnen wisselen.

Quate van MHD Tuning
BMS flash + jb4 is much better than jb4 alone, but not as good as MHD OTS (flash only) in terms of smoothness.
Na het lezen van wat gebruikersreviews lijkt MHD als stand alone toch wat soepeler te lopen. Omdat ik met standaard turbo's rij en niet wil overboosten hou ik het denk ik toch maar gewoon bij MHD als stand alone.

Mocht ik een keer E85 willen gaan rijden dan kan ik op locatie bij het pompstation flashen. Omdat MHD al op de ECU staat is dat 2 minuten werk vanuit mn telefoon.

Alles monitoren kan je btw ook met de MHD datalogger.
Ik heb dan ook gewoon een boost meter, AFR meter enz op mijn telefoonscherm.
E91 335i :Mpower:-sport | N54 | WORK IN PROGRESS
roywillems
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 204
Lid geworden op: 29 feb 2016, 16:38
Type Auto: BMW E92 335i

Dit had je denk ik ook al wel gelezen:

http://www.n54tech.com/forums/showthread.php?t=29236

En mocht je echt het beste uit je auto/tune willen halen dan raad ik je aan om een custom tune te laten maken, er zijn diverse tuners die mhd of mhd+jb4 backend tunes maken!
E92 335i 07
Gebruikersavatar
Mitta335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jul 2016, 23:33
Type Auto: 335i E92
Locatie: Bollenstreek

Ik ga denk ook voor de MHD only flash. Zat eerst te denken aan de jb4. Maar ik wil geen open downpipes, vind het te rauw geluid. Blijf liever beetje underground :mrgreen: . Misschien in de toekomst een grotere intercooler voor stage 1+ oid.
335i E92 08' 007 S1000R 15'
Gebruikersavatar
Mitta335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jul 2016, 23:33
Type Auto: 335i E92
Locatie: Bollenstreek

Woops, zojuist een tablet gekocht :lol: :duh: Alleen nog ff de flasher module en stage 1 aanschaffen. Alleen daar wacht ik nog ff mee. Eerst kijken wanneer de dyno beschikbaar is, wil 3 runs gaan maken: stock,stage1,stage1+ kijken of er wat pk verschil tussen zit :autotje spelen:
335i E92 08' 007 S1000R 15'
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”