De RDW, APK, DPF en tuningsbedrijven.

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

wat vaak helpty....dag ervoor al goed inspuiten met een goeie kruiper. Dus geen wd40 :p
en voor je ebgint weer. Of,...blokje goed warm hebben. wil ook vaak lukken. Scheelt ellende soms.
Ken helaas niet all dpf's uit mn hoofd. Bij een e61 en f11 3.0 heb ik ze wel gedaan. das ruim uurtje werk inc software reset. Meestal valt het mee.


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Het 'blokje goed warm hebben' lijkt me bij het loshalen van een DPF niet zo handig :lol: .
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Juist wel als je vastgeroeste boutjes hebt gaan ze makkelijker los als ze warm zijn. Als ze los zijn kan je altijd ff uurtje wachten of gewoon lashandschoenen aan doen bij verder demonteren. Demonteren is simpel, stelt niks voor. Alleen je moet wel onder je auto, ff op je rug als je brug ter beschikking hebt.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Klopt.
Net als bougies die vastzitten. Nadeel is dat j draad van j alukop sneller stuk draait als j lomp bent
Nobody said it was easy....
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Ik heb besloten dat ik het originele DPF ga laten reinigen bij Terlouw ipv een nieuwe imitatie.
Een ervaren BMW monteur die ik sprak beveelde me wel aan om goed te omderzoeken of er geen onderliggend probleem is zodat het verstopte DPF slechts het uiteindelijke resultaat is en niet de eigenlijke oorzaak.

Zo zei hij dat het wel eens voorkomt dat de gloei installatie iets mankeert en dat de hoofdoorzaak is. Wat onderzoek bevestigde dat het idd geen onzinverhaal is: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f12 ... f-t126961/

Toch denk ik niet dat dat bij mij het geval is, maar ik ga het toch hem laten checken en het filter duslaten reinigen.
De auto start perfect en loopt altijd meteen goed. Moet nog wel even naar het oliepeil kijken.
KVS temperatuur is continu 87 dus is wel in orde volgens mij.

Ik denk dat bij mij gewoon het filter nu met 230.000km vol zit en geen verder probleem is, maar ga het gloeisysteem toch laten controleren.
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Een probleem met gloeibougies komt gemakkelijk naar voren bij het uitlezen van je auto. Als er geen storingen in staan dan zou ik me ook geen zorgen maken. 230.000 km lijkt me een voorkomen normale levensduur voor dit roetfilter.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
C_sharp
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 jan 2018, 08:44
Type Auto: 335d e91

Alles bij elkaar overwogen is alleen het DPF laten reinigen of het DPF vervangen door een nieuwe (al dan niet imi) toekomstvast voor degenen die meer dan twee jaar vooruit willen met hun bakkie... daar zorgt de overheid met de tijd wel voor. Diesels uit steden weren leek een paar jaar terug ook onzin, maar voila, c'est fait!

Kosten vallen al met al wel mee, nadeel is dat de vermogenswinst niet hier meer uit te halen is, maar jah.. zat andere manieren als je meer pk/Nm wilt toch? Klein prijsje om nog even te genieten als je het mij vraagt, aangezien diesels met beestachtige koppels over 15 jaar een rariteit zullen zijn in NL. Tegen die tijd rijden we allemaal in het elektrisch aangedreven koppel equivalent :zwaai:

Mogelijk voordeel is wel dat -als iedereen DPF's laat reinigen- er meer garages zullen investeren in de apparatuur, met mogelijk een prijsvoordeel.
Vers 335d M57 forum lid :ja:
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Ik heb afgelopen weekend mn PF er vanonder getrokken (viel gelukkig nog enigszins mee) en vanmorgen afgegeven voor reiniging. Dus als ik het filter terug heb zal het monteren een stuk vlotter gaan (alles is al los, dus gewoon monteren en klaar). Dan iemand zoeken die de BC wil/kan resetten voor me.
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Ik heb mn gereinigde DPF weer terug en ga het er vanavond weer onder schroeven.
Er werk me op het hart gedrukt dat ik degene die hem gaat resetten (ik zoek nog iemand btw in de regio Zeeland/Goeree-Overflakkee) niet alleen de melding moet wissen maar ook echt de ECU moet vertellen dat er een nieuw filter geplaatst is (en daarmee dus de teller echt op 0 zet).
Kan iemand daar wat helderheid over geven? Hoe zit dat precies?
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Nou, ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je met een simpele obd reader niet enkel de fouten wist maar daadwerkelijk de service function uitvoert die hem reset.
E91 335d high exec. m-pak.
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Is er iemand bereid (graag in zuid-west NL) om mijn DPF te resetten?
DPF is bij de dieselspecialist gereinigd dus de counter weer op 0 gezet worden.
Uiteraard tegen betaling.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Da's een minuut werk... kan j geen geld voor rekenen toch?
Nobody said it was easy....
SuperGrover
Just getting started
Just getting started
Berichten: 82
Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47

Geen idee, maar ik heb wel iemand nodig
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Zit net het nieuwe rdw vakblad te lezen.
Na 20 mei 2018 kan er niet meer afgekeurd worden op eobd.
Het "moet" wel maar als er iets afwijkende is..zoald bv readiness..of foutcode dan moet er worden ge 4gast.
Bij goede waardes..goedkeur.

Olielekkages bij de 2018 model zijn afkeur. Modellen ervoor is een RA. Erna is dus afkeur.

Dpf blijft bij visuele controle. Geen roetmeding per se.
En een las oid mag.

Dus valt allemaal mee tot nu toe.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Bedankt voor de info :ja:
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”