Waarschijnlijk wordt de keuze geen roetfilter en extra mrb en geen stad meer in kunnen in de toekomst of weer een dpf terugplaatsen.
Maar hoe lang mag je nog met dpf de grote steden in.
Neig steeds meer naar een lpg auto in de toekomst. Maar is bmw en lpg wel een goede combi...
De RDW, APK, DPF en tuningsbedrijven.
- JdBn
- VIP Driver
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
- Type Auto: F31 330d
Ik zag laatst op de site van BR-Performance dat hun stage 2 tuning aangepast is. Op de site staat nog wel dat de DPF wordt vervangen voor een downpipe, maar als je op de mobiele site stage 2 selecteerd staat er dat de roetfilter dan vervangen moet worden voor een 'HJS racing DPF'. Geen idee van de prijs daarvan overigens, dat staat er dan weer niet bij.
Mijn mening: roetfilter en al die andere meuk (o.a. EGR) vind ik niet zo nodig zolang de auto niet duidelijk roet. Mijn vorige auto was aardig getuned (lege pijp van voor naar achter, inlaataanpassing, software, ging van 175 naar 220pk) maar daarbij werd het zeker niet mistig achter de auto. Schaam me dood als ie wel roet, en het is ook gewoon een teken dat er iets mis is aangenomen dat er getuned is binnen de roetgrens. Dat ik nu voor de 335d echt specifiek op zoek ben geweest naar een 2010/2011 model is omdat ik graag nog een tijdje bepaalde steden (zoals Antwerpen) binnen wil kunnen, pas vanaf half 2010 zijn de 335d's Euro5 (325/330d al vanaf de introductie voor zover ik heb begrepen). Zou ik de roetfilter laten verwijderen? Meh, ik weet het nog niet. Voorlopig blijft ie lekker zitten, vermogen met DPF scheelt niet bijzonder veel ten opzichte van zonder (en geef toe, 340pk zou meer dan genoeg zijn) en met de aankomende APK plannen neem ik voorlopig het risico niet. Mocht ie aan vervanging toe zijn zou ik een downpipe icm tuning overwegen (alsnog goedkoper dan vervangen), dan kan er alsnog een race DPF onder als de APK regels daadwerkelijk aangescherpt worden.
Mijn mening: roetfilter en al die andere meuk (o.a. EGR) vind ik niet zo nodig zolang de auto niet duidelijk roet. Mijn vorige auto was aardig getuned (lege pijp van voor naar achter, inlaataanpassing, software, ging van 175 naar 220pk) maar daarbij werd het zeker niet mistig achter de auto. Schaam me dood als ie wel roet, en het is ook gewoon een teken dat er iets mis is aangenomen dat er getuned is binnen de roetgrens. Dat ik nu voor de 335d echt specifiek op zoek ben geweest naar een 2010/2011 model is omdat ik graag nog een tijdje bepaalde steden (zoals Antwerpen) binnen wil kunnen, pas vanaf half 2010 zijn de 335d's Euro5 (325/330d al vanaf de introductie voor zover ik heb begrepen). Zou ik de roetfilter laten verwijderen? Meh, ik weet het nog niet. Voorlopig blijft ie lekker zitten, vermogen met DPF scheelt niet bijzonder veel ten opzichte van zonder (en geef toe, 340pk zou meer dan genoeg zijn) en met de aankomende APK plannen neem ik voorlopig het risico niet. Mocht ie aan vervanging toe zijn zou ik een downpipe icm tuning overwegen (alsnog goedkoper dan vervangen), dan kan er alsnog een race DPF onder als de APK regels daadwerkelijk aangescherpt worden.
F31 330d
-
- Just getting started
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47
Wat is de stand van zaken momenteel?
Ik heb namelijk de melding dat mijn roetfilter verstopt is dus er moet wat gebeuren. Ik vast vast van plan om hem leeg te laten halen en wegprogrammeren.
Dus ik contact gezocht met een bekend bedrijf die dat doet. Echter: mijn auto is een hele late E91 (318d) van half 2011.... Het bedrijf beweert nu dat vanaf dit jaar auto's vanaf 2011 echt gecontroleerd gaan worden op werking van het roetfilter. En dus is leeghalen niet handig (lees: geen optie).
Wat nu?
Ik heb namelijk de melding dat mijn roetfilter verstopt is dus er moet wat gebeuren. Ik vast vast van plan om hem leeg te laten halen en wegprogrammeren.
Dus ik contact gezocht met een bekend bedrijf die dat doet. Echter: mijn auto is een hele late E91 (318d) van half 2011.... Het bedrijf beweert nu dat vanaf dit jaar auto's vanaf 2011 echt gecontroleerd gaan worden op werking van het roetfilter. En dus is leeghalen niet handig (lees: geen optie).
Wat nu?
- Edje
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
- Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
- Locatie: Wijchen
Inderdaad. Leeghalen kan de Apk meester niet zien. Als de roetdeeltjesmeting weer word ingevoerd dan is het misschien te meten. Maar goed als de uitstoot van je auto door de juiste tuning binnen de normen valt is er toch geen probleem?
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Voor diesel autos van 2011 en jonger moet er een roetfilter inzitten.
Auto's ouder dan 2011 (dus 2010 en ouder) wordt het of een roetfilter of bij afwezigheid van een roetfilter meer wegenbelasting betalen.
Voor apk lastig al dan niet onmogelijk om dit visueel te controleren.
Gezien de leeftijd van de auto zou ik er nu voor kiezen om een nieuw filter plaatsen of het huidige te laten reinigen. Mocht je de auto willen verkopen zal dat met filter beter lukken dan zonder.
Auto's ouder dan 2011 (dus 2010 en ouder) wordt het of een roetfilter of bij afwezigheid van een roetfilter meer wegenbelasting betalen.
Voor apk lastig al dan niet onmogelijk om dit visueel te controleren.
Gezien de leeftijd van de auto zou ik er nu voor kiezen om een nieuw filter plaatsen of het huidige te laten reinigen. Mocht je de auto willen verkopen zal dat met filter beter lukken dan zonder.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- Just getting started
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47
Da's wel een goeie idd, maar dat had ik dus een paar jaar eerder moeten doen. Nu is hij vol.
Merk het ook wel aan de motor hoor.
Een nieuwe is niet te betalen dus zal niet anders opzitten dan m laten reinigen. Iemand een (liefst voordelig) adres voor reiniging?
Merk het ook wel aan de motor hoor.
Een nieuwe is niet te betalen dus zal niet anders opzitten dan m laten reinigen. Iemand een (liefst voordelig) adres voor reiniging?
-
- Just getting started
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47
Oh, ik zie nu trouwens dat er best veel aanbod van nieuwe roetfilters is van allerlei verschillende aftermarket toko's met allerlei uiteenlopende prijzen.
Iemand ervaring met een imitatie / aftermarket DPF? Ik mag aannemen dat ze allemaal hun ding doen? En niet bij 10.000 km alweer dichtzitten.... (deze heb ik trouwens 230.000 km mee gedaan Niet slechts denk ik )
Is er trouwens na reiniging of vervanging van het roetfilter nog iets van resetten of programmeren nodig? Anders kan ik m bijna net zo goed zelf eronder schroeven
Iemand ervaring met een imitatie / aftermarket DPF? Ik mag aannemen dat ze allemaal hun ding doen? En niet bij 10.000 km alweer dichtzitten.... (deze heb ik trouwens 230.000 km mee gedaan Niet slechts denk ik )
Is er trouwens na reiniging of vervanging van het roetfilter nog iets van resetten of programmeren nodig? Anders kan ik m bijna net zo goed zelf eronder schroeven
- Mylife
- VIP Driver
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
- Type Auto: 528i M-Sport
Zelf zou ik een origineel roetfilter liever laten testen en wanneer nodig reinigen i.p.v. hem te vervangen door imitatie. Wel bij een gerenommeerd bedrijf zoals bijvoorbeeld Büchli (http://buchli.nl/specialismen/roetfilter) of misschien Digicar (https://www.digicar.nl/roetfilter/roetfilter-reinigen/).
Laatst gewijzigd door Mylife op 08 feb 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Imitatie bevat vaak minder werkende delen. Of de montage is minder. Of..simprlweg de kwaiteit.
Maar de meeste mensen vinde het vervelend als ze de auto een pasr dagen missen. Je bent immers je dpf een paar dagen kwijt. Bij de meeste zaken krijg je kosteloos een leenauto. Dus dat punt kan je niet meer tegenhouden.
Ik.ga ook liever voor oem gereinigd...
Maar de meeste mensen vinde het vervelend als ze de auto een pasr dagen missen. Je bent immers je dpf een paar dagen kwijt. Bij de meeste zaken krijg je kosteloos een leenauto. Dus dat punt kan je niet meer tegenhouden.
Ik.ga ook liever voor oem gereinigd...
Nobody said it was easy....
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Edje schreef:Inderdaad. Leeghalen kan de Apk meester niet zien. Als de roetdeeltjesmeting weer word ingevoerd dan is het misschien te meten. Maar goed als de uitstoot van je auto door de juiste tuning binnen de normen valt is er toch geen probleem?
De roetmeting hoef je je niet druk om te maken denk ik.
Eerder voor de deeltjesteller. En die komt wel.. on duitsland gebruiken ze hem ook al.
Nobody said it was easy....
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
SuperGrover schreef: Is er trouwens na reiniging of vervanging van het roetfilter nog iets van resetten of programmeren nodig? Anders kan ik m bijna net zo goed zelf eronder schroeven
Ja, reset is noodzakelijk volgens mij, maar niet direct je kan gewoon daarna rijden naar een mede forumlid die dat even doet voor je.
-
- VIP Driver
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:15
Je hebt toch gewoon 2 soorten vulling? En 1 van deze 2 soorten is zal dan toch oem zijn?NOS schreef:Imitatie bevat vaak minder werkende delen. Of de montage is minder. Of..simprlweg de kwaiteit.
Welke werkende deze zouden er kunnen ontbreken?