Olieverbruik BMW N52 325i

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

3 x raden waarom er gemodificeerde zuigers zijn?
ze zijn oa te kort qua hemd. en de specs mbt de veren zijn niet goed zo ver ik weet.
De cilinders mag je niet honen. wil je echt reviseren en het goed doen> de gemodificeerde kop nemen icm zuigers.
Maar dan zit je al aan 2500 ex aan delen denk ik...


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik zou de zuigers meepakken anders heb je het probleem niet voor lange tijd opgelost ben ik bang. Ze zijn zoals NOS zegt aan de korte kant waardoor ze teveel kantelen en de veren rond afslijten en niet meer goed afdichten.

Een 3,0 erin kan misschien weleens moeilijker zijn dan je denkt, maar ik weet het niet. Je ecu zal je ook mee moeten nemen of alleen herprogrammeren met de juiste software als de hardware compatible is.
Je kan ook gelijk setje goede gesmede zuigers erin zetten en een turbo erop, verzacht het leed ook weer wat :-)
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Een turbo is ook niet goedkoop, en daar moeten ook zaken voor aangepast worden.
N52+ meer vermogen is gewoon een dure grap :mrgreen:
Waren ze in Amerika niet bezig met een leuke turbokit hiervoor?
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Viel me op dat er maar 1 cilinder n serieus compressieverlies heeft. Dit lijkt dan niet n structureel probleem van alle zuigerveren, maar een defect aan alleen die cilinder?! Ik lees ook dat t 'aannemelijk' is. Dat zou ik onvoldoende vinden om n revisie op te baseren. Is het wel (voldoende) zeker dat met de revisie de compressie weer wordt hersteld?

Is n turbokit in ontwikkeling ja.
viewtopic.php?f=11&t=18367&p=478225&hil ... it#p478225
Projectauto N52 zit al op 350pk 8)

En 330i heeft andere inlaattraject dus komen wel wat meer kosten bij.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebakmans
Just getting started
Just getting started
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mar 2016, 19:29
Type Auto: Bmw e93 335i lci

NOS schreef:3 x raden waarom er gemodificeerde zuigers zijn?
ze zijn oa te kort qua hemd. en de specs mbt de veren zijn niet goed zo ver ik weet.
De cilinders mag je niet honen. wil je echt reviseren en het goed doen> de gemodificeerde kop nemen icm zuigers.
Maar dan zit je al aan 2500 ex aan delen denk ik...
Weet je ook waar ik info kan vinden over die zuiger modificatie? Ik vind er op internet nergens iets over terug. Het zou nu wel het moment zijn dit aan te zwengelen bij mijn revisie bedrijf.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

K zou het gewoon aan hun zelf vragen, als ze een beetje bekend zijn met het blok moeten ze de zuigers ook kennen.
Het zijn in principe langere, non-OEM zuigers, zoals BMW ze eigenlijk had moeten maken.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebakmans
Just getting started
Just getting started
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mar 2016, 19:29
Type Auto: Bmw e93 335i lci

De motor is uitgebouwd, nu nog een goed revisie bedrijf.
Hebben jullie goede tips?
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Mannessen Engines in Soesterberg goede ervaring mee, heeft mijn m20 vorig jaar gereviseerd voor een mooie prijs maar weet niet of ze er nog zijn want hij had het er toen over dat ze hem probeerden om te trekken.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Daar aan de overkant zit nog een revisiebedrijf, waar ze altijd met autoweek klokje rond komen, weet ff de naam niet meer
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Carrec?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebakmans
Just getting started
Just getting started
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mar 2016, 19:29
Type Auto: Bmw e93 335i lci

Ik heb ook nog een bedrijf gebeld die ik op mp zag staan , Wiebrand van Abeelen , ook een motor blok revisie bedrijf.
Hij vertelde dat zij alleen de zuigerveren vervangen en dat er geen gemodificeerde zuigers te koop zijn voor dit blok. Volgens hem komt het door het materiaal van de zuigerveren , een soort composiet materiaal ipv echt staal, dat ze minder druk geven na verloop van vele jaren. Honen van de cylinders kan niet omdat er schijnbaar maar een heel dun busje wordt gebruikt en er valt dus niks te honen. Bij Carrec zeggen ze het volgende:
'Als er meer slijtage / schade is en er moet wel geboord worden en een eerste overmaat zuigers gezet, komen we tussen de ......' dus daar honen ze schijnbaar wel.
Ik wordt er niet blij van , twee tegengestelde verhalen.
Tja , nog iemand info? :duh:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vraag me toch af waarom niet in alle blokken deze slijtage dan optreedt bij hoge km-standen. Heb zelf bijna 250K gedraaid en niet enorm hoog olieverbruik. Zal toch ook met bv oliebeurten, inlopen ed te maken moeten hebben dan. Zouden er intern nog verschillen zijn tussen de 325 en 330i misschien?

Sowieso moet je eigenlijk uitsluiten of het niet komt door vastzittende veren of de carterventilatie. Dus dat zijn eigenlijk wel de stappen (flushen + PCV-systeem vernieuwen) die je eerst gedaan zou moeten hebben. Maar dat is hier dus niet aan de orde.

Verder heb ik ook nog niemand hier iets horen zeggen over t compressieverlies in maar 1 cilinder. Zou je bij een zuigerverenprobleem niet bij meerdere cilinders n probleem verwachten?

Ben heel benieuwd wat ze uiteindelijk aantreffen.

Als er verbeterde veren zijn, zou ik daar denk ik wel voor gaan. Maar wellicht komen ze toch n defecte klep tegen en dan is dat de oorzaak. Helemaal zeker is dat nog niet begreep ik uit t verhaal. Het zaakje zal toch open moeten...
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebakmans
Just getting started
Just getting started
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mar 2016, 19:29
Type Auto: Bmw e93 335i lci

Ja inderdaad er zijn nog wel wat open eindjes. Maar uiteindelijk zullen we de oorzaak weten. Een derde revisie bedrijf gaf nog wel wat duidelijkheid in de hele materie. Het schijnt zo te zijn dat het blok van een soort aluminium gemaakt is en dat de cylinders zijn geboord in de fabriek en voorzien van een keiharde laag Alusil. Die laag Alusil vormt dus de cylinder en dus niet een cylinder bus zoals vroeger het geval was. Deze laag is dus niet zomaar uit te honen want dat zou betekenen dat het materiaal weg is en je op het aluminium terecht komt. Het belangrijkste is om te zien of de cylinders rond zijn en niet ovaal door slijtage . Als ze rond zijn kan men met een speciaal soort van pasta de cylinders iets opruwen zodat de nieuwe zuigerveren weer netjes kunnen inlopen. Zijn ze ovaal dan bestaat de optie van opboren en opnieuw voorzien van de Alusil laag. Er zijn bedrijven die die laag opnieuw kunnen aanbrengen. Een naam op dit gebied is Powerseal. Kijk maar eens op www.powerseal.nl (Alusil heet daar PowerSeal)
Het uitboren en plaatsen van cylinder bussen raad men af ivm verschillende materiaal soorten en verschillende manieren van uitzetten. Zo een heel verhaal maar het wordt er wel wat duidelijker van.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Klopt mbt die 'coating'. Heb nog wel wat nuttige documentatie over t N52-blok mocht je interesse hebben.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Klopt vwb de alusil, dit is ook de reden dat er niet gehoond kan worden. De alusil er weer op schijnt een moeilijke klus te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”