xHP Flash Tool: Android flash tool voor automatische transmissies

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik heb antwoord terug van xHP. De iOS versie van de app moet voor eind maart beschikbaar zijn. :Klappen:


Misschien interessant voor rijders met nieuwere auto's in garantie en/of lease auto's:

Ik had voor mijn werk een afspraak vlakbij Delfgauw en ben even bij ZF naar binnen gelopen om o.a. te vragen naar xHP. De technicus die me te woord stond had 14 jaar bij BMW gewerkt. :-) Ze kennen xHP en mijn belangrijkste vraag was of BMW bij service beurten / diagnose een xHP tune ziet met alle mogelijke gevolgen van dien. Het antwoord was nee. De BMW diagnose apparatuur leest niet de software van de bak uit. ZF ziet het overigens wel.

Gezien het feit dat BMW geen enkel onderhoud aan de ZF bakken doet - omdat dit zogenaamd niet nodig is - ook wel logisch. Zoals we al weten ziet ZF dit heel anders en zij adviseren om de bak rond 100K KMs te laten spoelen. Eerder of later afhankelijk van het gebruik.

Anyhow, in tegenstelling tot motortuning is xHP dus behoorlijk safe op auto's in garantie en lease. :ja:


2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Ik vraag me vooral of ze veel bakken met xHP zien en of ze daar andere/grotere slijtagepatronen merken.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wel gelezen wat Xhp zelf zegt over de slijtage?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Is dat wat ze zelf schrijven niet meer gebaseerd op vermoedens?
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Langetermijn data is er eigenlijk ook nog niet. Althans wat is 'lange termijn'.
Maar ze verlagen oa de slip, dus eigenlijk is dat juist gunstig voor de slijtage, ten koste van het schakelcomfort (zeker bij stage 3). Het kan juist wel weer meer stress geven op andere aandrijfcomcomponenten bij hoog koppel.

Hier staat ook n uitleg mbt de slip:
https://www.e90post.com/forums/showthre ... 3&page=124
Post van 5-11-2019
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Zojuist thuis gekomen van Oud-Gastel! Een ritje van 160km weer in totaal, maar dat is alleen maar goed, zo kon de automaat tijdens de terugweg mooi zijn nieuwe adapties aanleren. Ik ben erg tevreden, het is echt alsof de BMW software te snel en te slordig in elkaar is gezet en xHP alle "foutjes" corrigeert en waar nodig verbeterd. Ik ben toch voor stage 2 gegaan, maar hieronder mijn bevindingen;

Stage 1:
Eigenlijk teveel van hetzelfde. Ja, de bak schakelde direct soepeler maar schakelde naar mijn mening alsnog te vroeg terug naar een vorige versnelling tijdens het wat meer accelereren en te vroeg op tijdens het rustig accelereren.. De sportstand vond ik ook teveel van hetzelfde dus ik vond dit het geld eigenlijk niet waard. Zou stage 1 nou een tientje kosten is het een ander verhaal, maar voor het geld vind ik dat je te weinig krijgt.

Stage 2:
De gulden middenweg, echt precies zoals een (gechipte) diesel zou moeten zijn. De bak is goed bij de les, schakelt net ietsje sneller zonder het comfort te verliezen. Sterker nog, ik vind de bak bij stage 2 meer verfijnd en comfortabeler schakelen. Ik merkte bij de OEM software toch wel een soort "duwtje" bij het schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4. Dit is volledig weg. De bak schakelt iets eerder op dan normaal, maar maakt daardoor veel meer gebruik van het koppel van het motorblok. Geef je vol gas, dan schakelt de bak veel sneller terug naar een lagere (6e naar 3e in 1 sec) versnelling en geeft een directere response. De bak houdt langer zijn versnelling vast tijdens het "half" gaspedaal indrukken. Wederom, veel meer op het koppel dan op het vermogen. Daardoor is het veel verfijnder en rustiger rijden, maar als de bak moet schakelen gaat ook dit beter, soepeler, vlotter en meer "buttery". De S-stand is wat agressiever zonder dat het comfort verliest. Je krijgt een subtiel duwtje bij het opschakelen en het terugschakelen met tussengas is veel verfijnder. de OEM software deed dat bij mij toch ook niet helemaal netjes.

Stage 3:
De volledige sportieve experience. Voor mij net een tandje te. Als je stage 2 niet hebt geprobeerd is het nog steeds zeer goed te doen qua schakelen. Schakelen zelf gaat goed, lijkt nog steeds net wat beter dan OEM, maar stage 2 voelt verfijnder en meer geperfectioneerd voor mijn gebruik. De stage 3 is meer echt voor het hardere en sportievere rijgedrag, waarbij stage 2 ook het comfort hoog houdt. Grote verschil bij mijn 330d tussen stage 2 en stage 3 is dat 2 op koppel rijdt en 3 op vermogen.

Conclusie:
Stage 1 is het nét niet. Stage 2 zou ik aanraden voor het koppelgebruik, (gechipte) diesels en de "standaard 325i/330i/335i", die wat meer op koppel kunnen rijden dus. Stage 3 is voor de aangepaste zwaar getunede wagens (335d/335i) die het maximale eruit willen halen, stage 3 is meer gericht op vermogen. Uiteraard mijn mening, maar voor mijn gebruik is Stage 2 het beste omdat deze het best gebruik maakt van koppel. Zelf proberen blijft toch dé manier om het voor jezelf uit te vinden.

Al met al erg tevreden en het maakt het rijden van een automaat een heel stuk fijner. Ik ben benieuwd wat de bak morgen doet als die koud is, dat heb ik uiteraard nog niet kunnen proberen. :)
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Nette write up!
Weer een tevreden XHP gebruiker er bij
@Dutch, wanneer ga jij hem eens installeren? Je gaat spijt krijgen dat je er zo lang mee gewacht hebt.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ha ha... hoe bizar. Ik kom ook net thuis uit Rosmalen (ook 160 KM) waarbij ik xHP stage 2 heb laten flashen. :lol:

Bij mij is het op een 8HP en de eerste indrukken zijn erg goed. Nou vond ik de standaard software van de 8HP/120d combinatie al goed maar Stage 2 lijkt idd een echte verbetering. Zeker voor sportief gebruik. Ik moet nog wel wat meer KMs rijden om een goede mening te vormen. De verschillende standen (Comfort, Sport, +) en de combinaties met /M handle & flippers proberen etc. Snelweg is OK maar ook nog wat meer door stadsverkeer tokkelen en vooral, wat bochtige trajecten afbranden. :twisted:

@330D - wow, hoe heb je zo snel alle stages kunnen testen?
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

@330D: je slaat de spijker op z’n kop met je verhaal en was exact mijn conclusie ook!

xHP is gewoon een must en een van de beste upgrades voor die ‘oude’ E9x.
Gebruikersavatar
jackysan
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 30 jan 2019, 07:52
Type Auto: BMW G21 330e 2020

Weet iemand het verschil tussen “standaard xHP” en “xHP Pro dealer map”?
BMW F31 320i LCI :Mpower: Sport 2017
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ja ik ben erg tevreden ermee! Net nog wat gereden en hij “schokte” wat, maar kan ook zijn dat die toevallig aan het regenereren was. Ik weet ook (nog) niet of deze software ook anders reageert natuurlijk. :)
RvL schreef: 25 jan 2020, 12:40 @330D - wow, hoe heb je zo snel alle stages kunnen testen?
Half 9 was ik er en ik reed om half 11 weer terug. De backup duurde een minuutje of 10, en het laden duurde ook 10 min “per” stage. Begonnen met stage 1 en toen stage 3, toen dus stage 2 en die beviel gewoon echt het beste. :)
Jimmer schreef: 25 jan 2020, 13:36 @330D: je slaat de spijker op z’n kop met je verhaal en was exact mijn conclusie ook!

xHP is gewoon een must en een van de beste upgrades voor die ‘oude’ E9x.
Helemaal mee eens! Met de chiptuning en de walnut blasting en nu deze mod is het echt een andere auto geworden. Echt een allemansvriend, denk dat dat de beste omschrijving is. Snel schakelen in S, maar comfortabel en gemoedelijk in D bij rustig rijgedrag. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik heb gisteren nog 2 uurtjes gereden. Een paar stukken stevig trappen op een favoriete slingerweg langs het IJselmeer en rustig door de stad. Gisterenavond met 4 personen in de auto en vanmorgen mijn vrouw naar Schiphol gebracht, 2 graden en de bak steenkoud. Er is maar één conclusie mogelijk, GEWELDIG! 8)

Het is al gezegd maar dit is idd zoals BMW het zelf had moeten doen. Op mijn 8HP is het geen dag-en-nacht verschil want de standaard mapping is ook al dik in orde. Maar het is wel een duidelijk merkbare verbetering. Rustig rijdend en/of met een koude motor & bak schakelt de bak nog verfijnder en soepeler dan standaard. De schakelpunten liggen op een iets hoger toerental. Gevoelsmatig zo'n 250 toeren in de lagere versnellingen (diesel). Hierdoor voelt alles beter bij de les, levendiger én soepeler aan. In de hogere versnellingen (4/5 up) schakelt dat bak ook sneller zonder schokkerig te worden. Zelfs niet een beetje. Heel knap!

In Sport & Sport + wordt alles nog een tandje sportiever. Dan schakelt de bak nog sneller en met lichte sportieve schokjes. Precies goed voor het sportieve gevoel maar wegrijden vanuit stilstand gaat nog steeds soepel. Bij 3/4 tot volgas is het maximum toerental waarop de bak schakelt ook iets hoger dan standaard (ook in D trouwens).

Met het pookje naar links (M/Sport) worden de schakelpunten duidelijk verlegd, hogere toerentallen op en eerder terug. Ga je vervolgens met het pookje of de flippers schakelen, gaat de bak in volledige manual mode en schakelt zelf niet meer (standaard wel als het toerental te hoog of te laag wordt). Dit vind ik ook een verbetering. Manual mode moet ook manual mode zijn en niet alsnog een soort semi-automaat.

Een laatste voordeel van xHP mapping is dat de verschillende rij-modi in combinatie met het pookje niet alleen beter maar ook logischer zijn dan standaard.

Op mijn motor/bak combinatie is "must have" misschien wat te sterk maar het is wél een hele mooie upgrade die de puntjes op de i zet. Als je alleen een flash neemt (dus niet de software, kabels & lader) zijn de kosten relatief laag en dan is het eigenlijk een no-brainer...

Heel blij mee! :Hosanna:
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ook ik kan dat beamen RvL! Vanochtend was ik vroeg wakker, dus ik ben net terug van een rondje van 25km. Waar zijn de tijden gebleven dat zondag in het teken stond van uitslapen en de zaterdagavond van het stappen. Afijn, dat is een andere discussie. :lol:

Hier was het 4 graden en de auto had dus sinds gisteren 16:00 stilgestaan dus de gehele auto was echt koud. Bij de OEM software had ik bij een echt koude bak behoorlijk wat slip om de bak, olie etc. op te warmen. Dit is nog steeds aanwezig, maar zo'n 50% minder schat ik. Zodra de bak "lauw" genoeg was ging de lockup werken (na een kilometer of 5) en ik merkte dat die dan van 2 naar 3 en 3 naar 4 nogal schokkend, abrupt zelfs, schakelde. Ook dit is voor 90% weg, de bak is veel verfijnder en veel soepeler, maar ook vlotter. De 10% die ik er nog van voel zal toch wellicht te wijten zijn aan interne slijtage, maar er zit zeker een enorme verbetering in. Eenmaal rustig opgewarmd schakelt de bak beter als tevoren. Vooral het schakelen van 4 naar 5 en van 5 naar 6 zijn gewoon echt feilloos. Je voelt het bij rustig rijden gewoon echt niet. Heerlijk!

De enige conclusie die ik kan trekken van de stage 2 is dat dit voelt als een nieuwe iOS (of Android) update. Het is nog steeds hetzelfde concept en hetzelfde idee, maar het voelt allemaal veel verfijnder, doordachter en gewoon simpelweg beter. Ik had gisteren nog dat die soms eventjes wat minder mooi schakelde maar ik denk dat dat gewoon het wennen van de automaat aan de nieuwe adapties was. In de xHP app stond dat je 50 mijl (+/- 80km) moest rijden, maar ik heb natuurlijk alleen maar snelweg gereden toen, met zo goed als geen schakelen. Nu heb ik wel een kilometertje of 80 gereden met veel schakelen en ik merk dat die nu helemaal gewend is. Al met al ben ik heel erg tevreden en mijn gevoel is dat dit één van die mods die ik eigenlijk veel eerder had moeten doen. :)


Dusssssss... Kom op Dutch, zo snel mogelijk doen. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Als de ios versie toch eens uitkomt.....
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ja wij hebben thuis ook alles van Apple, dus een iOS versie zou voor mij ook handig geweest zijn. Echter, ik heb niet het idee dat ik nog iets moet aanpassen aan de software dus ik zou die stage 2 zelf erop hebben gezet en er vervolgens niet meer naar gekeken hebben. Ik zou, zeker nu ik weet hoe de software daadwerkelijk de bak verbeterd, ook niet per se erop willen wachten om het zelf te kunnen. Het maakt de rijbeleving namelijk substantieel beter, dus het laten doen door een chipper is voor mij een hele goede oplossing. Ik zie het ook als een eenmalige investering die de wagen wederom beter heeft gemaakt, ik zou het niet willen missen namelijk omdat er nog geen iOS app is. Sterker nog, ik had het eigenlijk op 2 oktober 2018 moeten doen, toen ik de auto net een dag had. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”