Warme motor (330i N52) slaat slecht aan, Update: Motor start niet, Startmotor boosdoener
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Het is te hopen dat je daar mee geholpen bent, want je bent er aardig wat tijd en kosten verder.
Wat is je km-stand?
Wat is je km-stand?
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Kilometer stand is 232.000 km. Of het ook daadwerkelijk de starter is, blijft voorlopig nog de vraag natuurlijk. Maar ik heb geen idee hoe ik de starter kan uitsluiten als zijnde de reden van het niet starten.
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Bruggen van je 30 en 31. En kijken of je 15 krijgt op je stuurstroom aansluitpunt. Het gelul is alleen dat er bijna niet te meten is..en zeker geen brugging te maken is op je 30. Jodeplek zit die....
En eraf halen en testen inde werkbank geeft ook geen waterdichte oplossing....
En eraf halen en testen inde werkbank geeft ook geen waterdichte oplossing....
Nobody said it was easy....
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
En dan nu de foutcodes. Alle foutcodes die ik had direct na de accuwissel had ik overigens gewist:
Fout1:
EGS (transmission control unit): CF1F; Botschaft vond der CAS: Klemmenstatus?? (deze melding bij km stand 231776 km)
Deze kan ik niet echt duiden. Huidige kmstand is 231872 km
Fout2:
PGS (Passive Go System): A097 en A0A7; TAGE_FAT_WUP_Keine_antwort en TAGE_BFT_WUP_Keine_antwort (231840km)
Geen idee wat dit inhoudt. Lijkt iets met comfort acces systeem te maken hebben. Deze functioneert al lange tijd niet zoals het hoort bij mijn deuren. Werkt alleen bij de kofferbak en de sleutel wordt doorgaans herkend in de auto, zodat ik de sleutel niet in het slot hoef te doen om deze starten (ik steek hem echter wel altijd in het contactslot).
Fout3:
CAS (Car Acces System): A0B4 Fehler_Motorstart_Anlasserbetrieb (error counter: 1 231872km)
vrij vertaald: Startmotor doet geen ruk
Fout4:
MOSTGW: E18F; Zentrale Registry stimmt nicht mit der Sollkonfiguration ueberein (Error_Registry_New)
Zal wel iets te maken hebben met het niet helemaal correct gecodeerd zijn van de vervangings CCC. Bij elke start lijkt deze op te duiken.
Fout 5:
CID (Central Information Display): A468; Fehler in videosignal
Wat geneuzel over LCD temperaturen, lijkt mij niet relevant. CID werkt gewoon normaal.
Bij wat foutmeldingen voor de accu wissel zie ik ook wel eens geen communicatie met CAS voorkomen.. Misschien toch (ook?) een probleem in het CAS circuit? Strap van motor naar chassis zag er nog goed uit op een heel klein beetje corrosie bij aansluiting naar motor na.
Ik hoor dus verder ook geen klik of iets dergelijks bij het indrukken van de startknop. Gewoon in het geheel niks. Tikken op de startmotor heeft dan ook geen zin lijkt me? Als ik er überhaupt al bij kan komen..
Fout1:
EGS (transmission control unit): CF1F; Botschaft vond der CAS: Klemmenstatus?? (deze melding bij km stand 231776 km)
Deze kan ik niet echt duiden. Huidige kmstand is 231872 km
Fout2:
PGS (Passive Go System): A097 en A0A7; TAGE_FAT_WUP_Keine_antwort en TAGE_BFT_WUP_Keine_antwort (231840km)
Geen idee wat dit inhoudt. Lijkt iets met comfort acces systeem te maken hebben. Deze functioneert al lange tijd niet zoals het hoort bij mijn deuren. Werkt alleen bij de kofferbak en de sleutel wordt doorgaans herkend in de auto, zodat ik de sleutel niet in het slot hoef te doen om deze starten (ik steek hem echter wel altijd in het contactslot).
Fout3:
CAS (Car Acces System): A0B4 Fehler_Motorstart_Anlasserbetrieb (error counter: 1 231872km)
vrij vertaald: Startmotor doet geen ruk
Fout4:
MOSTGW: E18F; Zentrale Registry stimmt nicht mit der Sollkonfiguration ueberein (Error_Registry_New)
Zal wel iets te maken hebben met het niet helemaal correct gecodeerd zijn van de vervangings CCC. Bij elke start lijkt deze op te duiken.
Fout 5:
CID (Central Information Display): A468; Fehler in videosignal
Wat geneuzel over LCD temperaturen, lijkt mij niet relevant. CID werkt gewoon normaal.
Bij wat foutmeldingen voor de accu wissel zie ik ook wel eens geen communicatie met CAS voorkomen.. Misschien toch (ook?) een probleem in het CAS circuit? Strap van motor naar chassis zag er nog goed uit op een heel klein beetje corrosie bij aansluiting naar motor na.
Ik hoor dus verder ook geen klik of iets dergelijks bij het indrukken van de startknop. Gewoon in het geheel niks. Tikken op de startmotor heeft dan ook geen zin lijkt me? Als ik er überhaupt al bij kan komen..
Laatst gewijzigd door FritsieBMW op 20 jul 2017, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Bij nader inzien hoor ik toch wel degelijk een klik bij de pogingen om te starten (is bij mij wat lastiger te onderscheiden vanwege LPG systeem dat meteen begint te piepen)
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Topic geupdate met de oplossing (vervangen startmotor)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Nu ff in de gaten houden dus hoe starten gaat bij warme motor de komende tijd. Maar klinkt goed.
Bedankt voor de update!
Bedankt voor de update!
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Warme motor start nog steeds niet goed helaas. Ik ga mijn adaptiewaarden in INPA waarschijnlijk resetten, wellicht helpt dat. Kan ik dat het beste doen met stationair lopende motor?
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Adaptiewaardes kan je op zich ten alle tijden resetten.
Het is anders dan inleren. Een gasklephuis inleren bv moet je pad doen nadat je hem gereinigd hebt. Hij moet zn aanslagen namelijk inleren. En juist die zijn vuil...enklopt je proces niet. Adaptiewaardes zijn zelfaangenomen...ingeleerde waardes die tussen je max inleerwaardes inzitten. Gebieden..waar jij vaak in rijdt. En zo gaat ie zichzelf leren...
Het is anders dan inleren. Een gasklephuis inleren bv moet je pad doen nadat je hem gereinigd hebt. Hij moet zn aanslagen namelijk inleren. En juist die zijn vuil...enklopt je proces niet. Adaptiewaardes zijn zelfaangenomen...ingeleerde waardes die tussen je max inleerwaardes inzitten. Gebieden..waar jij vaak in rijdt. En zo gaat ie zichzelf leren...
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Heeft dit nog wat opgeleverd?FritsieBMW schreef:Warme motor start nog steeds niet goed helaas. Ik ga mijn adaptiewaarden in INPA waarschijnlijk resetten, wellicht helpt dat. Kan ik dat het beste doen met stationair lopende motor?
Tip die ze hier geven is nieuwe ECT (Engine Coolant Temperature Sensor):
Ik heb er zelf volgens mij minimaal 2 (?)
http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... lacing.htm
http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... lacing.htm
Ding kost ca 3 tientjes.
Tis maar een idee. Is de brandstof druk al een keer gemeten bij warme motor? Je zou moeten uitsluiten dat de brandstof toevoer (pomp / filter) in ieder geval goed is.
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Bedankt om mij eraan te herinneren Dutch! Ik was dat helemaal vergeten. Heb zojuist alle waardes gereset (ontsteking aan, motor uit). Bij de eerste keer starten kreeg ik een zeer vreemd motor gedrag. Input van gaspedaal deed niks en de motor revde zeer abrupt continu van 500 naar 1500 rpm wat gepaard ging met veel geschud van de auto, alsof de timing van de ontsteking geen kanten klopte. Ook een melding dat er half vermogen was en de DSC module een fout gaf. Dat een minuut aangekeken en de motor uitgezet. Daarna gestart alsof er nooit wat aan de hand was. Er een stukje mee gereden en dat ging normaal. Te kort om verschil gemerkt te hebben.
Ik zal de bevindingen over een langere periode nog wel laten weten.
Ik zal de bevindingen over een langere periode nog wel laten weten.
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Ik kan inmiddels (helaas) bevestigen dat het resetten geen verschil heeft gemaakt. Enige wat ik merkte is dat het gaspedaal en de versnellingsbak ietsje andere reageerde in het begin, maar motorisch verder niks gemerkt. Zowel bij de toerentaldipjes stationair bij een warme motor als bij het soms rottige starten met een warme motor geen verschil gemerkt.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Balen! Mocht iemand wel een oplossing weten, dan meld t hier!