E91 320i N43B20 - Motorstoring! Vermogensverlies

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
TimD
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2017, 08:49

Goedemiddag,

sinds een half jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een 2009 E91 320i LCI. Top wagen, maar afgelopen week en de week ervoor kreeg ik de melding 'Motorstoring! Vermogensverlies. Volle motorkracht niet langer beschikbaar. Verderrijden mogelijk. Matig uw snelheid. Laat het probleem nakijken door dichtstbijzijnde BMW Service.' Verder heb ik naar schatting sinds begin april dat het motorstoringslampje af en toe brandt tussen de tellerklokken, maar er geen melding op de iDrive komt. Met af en toe bedoel ik: tijdens 5 ritjes de afgelopen weken.

Het vreemde: ik merk er niks van (trekkracht blijft onveranderd maar heb eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd hoe ver ik in de toeren kom) en als de auto uit- en aangezet wordt is het weg. De motor blijft soepel lopen zonder enige bijgeluiden 002 . Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of iemand die de auto kan uitlezen op foutcodes, zodat ik weet waar ik het probleem moet zoeken? Ik woon in omgeving Heerlen, Zuid-Limburg.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Uitlezen geeft vast meer info. Misfires oid zou kunnen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Ik zou hen uit kunnen lezen met Carly, ik woon in Maastricht.
Maar dat is niet zo professioneel als met de echte software aan de laptop.

K zou je Carly (voor op de mobiel) met adapter overigens echt aanraden.
Kost samen 80 euro maar je hebt altijd een apparaat bij de hand voor precies dit soort dingetjes.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
TimD
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2017, 08:49

Thanks voor het aanbod Sanders! Volgens mij heb ik van jou vorig najaar velgen gekocht, kan dat?

Kun je via Carly erachter komen waar dit soort foutmeldingen vandaan komen? Zou top zijn als ik wist welke sensor een foutmelding geeft of welke cilinder een misfire heeft gehad
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Dat zou kunnen ja, bevallen ze? :)

Carly kan inderdaad alle fouten uitlezen en resetten die in het systeem zitten.
Het is ook mogelijk om service intervallen te resetten als je bijvoorbeeld zelf je microfilter of remblokken hebt vervangen.
Nogmaals: ik wil hem wel voor je uitlezen, maar het loont zich echt om het dingetje zelf te hebben als je een paar jaar lang een BMW hebt :)

http://www.mycarly.com/product/bmw-app/
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
TimD
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2017, 08:49

Zeker, ik heb ze helemaal opgeknapt en is mijn wintersetje geworden! Zie ook hier http://www.autojunk.nl/2016/12/winterve ... ten-deel-2 voor wat beeld erbij 8)

Ik heb me net ook zo'n Carly besteld, ben benieuwd! Bedankt voor de tip in ieder geval
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Mooi gedaan, fijn dat ze goed terecht zijn gekomen :ja:

Als je met Carly uitgelezen hebt, kom vooral terug met de codes.
Genoeg kennis van mensen hier die je dan een richting op kunnen helpen!
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
TimD
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2017, 08:49

Carly heb ik ondertussen ontvangen met de post (klinkt wat fout 8) ) en ik heb de auto uitgelezen. Er kwamen 7 foutcodes naar boven, deze gereset en ermee gereden. Toen ik 'm gisteravond weer uitlas, kwamen dezelfde 7 foutmeldingen naar boven. Dat zijn:

"0030E9 Nitric oxide catalyst aging
"0030EA DeNOx catalyst sulfuric
"002C7F AfterCat 02 sensor trim control, bank 2
"002C6C 02 AfterCat sensor system check, bank 2
"002AF4 Nitrogen oxide sensor electronically
"002AF2 Nitrogen oxide sensor lambda
"002AF6 Nitrogen oxide sensor power supply

Voor mij is het redelijk abracadabra, maar ik zou zeggen dat het zich allemaal concentreert rond één punt (nitrogen). Belangrijkste vraag: kan dit kwaad? Zit er een defect in de motor, of is een defecte sensor aannemelijker? En: welke onderdelen zouden vervangen moeten worden om deze melding niet meer te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie input!
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Ik weet niets van benzine motoren, dus zal er niet te veel over zeggen...maar ik gok iets met je cat of (lambda) sensoren die daar ergens in de buurt zitten. Voor een kenner zal dit zo zijn op te lossen. :ja:
E91 335d high exec. m-pak.
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Alle fouten wijzen inderdaad naar je katalysator.
Deze kan helemaal vol en verstopt zitten, maar dat komt door een foute verbranding of een mega olieverbruik.
Aangezien hij nergens anders een melding geeft is die kans klein.

Ik denk (met mijn amateur kennis) dat het eerder een sensor is die de geest heeft gegeven.
Dan kom je op de lambda sonde uit, onderdeelnummer 758713005

Maar een kenner weet je waarschijnlijk uitsluitend antwoord te geven :lol:
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
TimD
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2017, 08:49

Thanks voor je input Sanders! Ik hoop dat een kenner me wat meer zekerheid kan geven, want ik heb ook het idee dat het de sensor is (ook naar aanleiding van topics die ik op diverse fora hierover heb gelezen) maar een bevestiging zou prettig zijn
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

je lci heeft naast je lambdasondes ook een NOx sesnor erin zitten. Die gaan vrij vaak stuk. Daardoor kan oa je stikstofkat niet regenereren.
Die sensor heeft een stukje ECU eraan zitten>>>kost ong 350 ex btw.
Daarnaast helpen updates ook zeker. Zou eerst je fouiten wissen, je updates doen, regenereren en dan verder kijken.
Maar olievebruik kan ook voor de storingen zorgen
Je aftercat sensor is je 2e lambdasonde. (je diagnose sonde>>controleert je 1e regelsonde en je kat op zn werking).
Daar zou ik minder mn geld op inzetten.

de opbouw van je uitlaat>>

1e (regel) lambdasonde, katatlysator, 2e (diagnose) lambdasonde, en later je stikstofkat en je NOX sesnor.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13917
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vanaf welk bouwjaar heeft de E9x n Nox sensor? Ook de vroege pre-lci's?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Als het goed is zijn die gekomen met de introductie van de direct ingespoten N43/N53 motoren, dus vanaf 2007. Is inderdaad een gevoelig stukje electronica en niet goedkoop, de mijne heb ik ook al vervangen.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef:Vanaf welk bouwjaar heeft de E9x n Nox sensor? Ook de vroege pre-lci's?

nope.

alleen de fsi's.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”