Ik heb er nu dus ow30 in zitten, iets dat volgens bmw gewoon moet kunnen..... Over de vastzittende zuigerveren, is dat niet iets dat langzaamaan opbouwt? En waarom bij de start rook als het blowby zou zijn? Dan is er toch geen hoge druk?
Ik heb bij lage toerentallen en vol gas geen last van rookvorming, het is puur bij toeren boven de 4000.
Rook bij starten
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik doelde op het olieverbruik. Verder aan jou wat je eerst wilt proberen. PCV is stukken prijziger en je hebt geen zekerheid dat t je probleem verhelpt.
0W30 is dunner bij koude start dan 5w30 (wat erin hoort). Ik rij langere stukken en dan is 5w40 ook zeker geschikt en kan wat helpen bij het verbruik.
Dus waarom zou je naar 0w30 willen..
0W30 is dunner bij koude start dan 5w30 (wat erin hoort). Ik rij langere stukken en dan is 5w40 ook zeker geschikt en kan wat helpen bij het verbruik.
Dus waarom zou je naar 0w30 willen..
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
je zuigerveren dichten niet ok af...>>> olie wat langs de wanden zit wordt niet meegenomen en zo vebrandt.Zoom1972 schreef:Ik heb er nu dus ow30 in zitten, iets dat volgens bmw gewoon moet kunnen..... Over de vastzittende zuigerveren, is dat niet iets dat langzaamaan opbouwt? En waarom bij de start rook als het blowby zou zijn? Dan is er toch geen hoge druk?
Ik heb bij lage toerentallen en vol gas geen last van rookvorming, het is puur bij toeren boven de 4000.
BIj hoge druk (dus hoge belasxting bij snelle rpm) wordt het er ook langs geperst/niet meegenomen door je schraapveer.
flush en spoeling boven op de zuigers kan je idd proberen.
Nobody said it was easy....
-
- VIP Driver
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 29 aug 2015, 16:57
Dan vraag ik mezelf nog steeds af hoe het kan dat dit nu opeens zo extreem is van de ene op de andere dag?
Jullie raden dus aan om eerst een flush te doen? Die carterventilatie moet toch eigenlijk ook iedere zoveel km vervangen worden?
@Dutch79, ik had er juist 0w30 in gedaan omdat ok ik voornamelijk korte stukken (minder dan 20km) rijd.
Btw, ik waardeer de uitleg/het meedenken!!
Jullie raden dus aan om eerst een flush te doen? Die carterventilatie moet toch eigenlijk ook iedere zoveel km vervangen worden?
@Dutch79, ik had er juist 0w30 in gedaan omdat ok ik voornamelijk korte stukken (minder dan 20km) rijd.
Btw, ik waardeer de uitleg/het meedenken!!
Chevrolet Beretta 2.2i
Slopel Omega 2.5V6 sedan
Mazda MX-6 2.5V6
VW passat TDI sedan
Mazda6 2.0 executive sedan
BMW 325i E90
Slopel Omega 2.5V6 sedan
Mazda MX-6 2.5V6
VW passat TDI sedan
Mazda6 2.0 executive sedan
BMW 325i E90
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Omdat je n N52 hebt en gezien de beperkte kosten zou ik de flush eerst proberen. Heeft mijn verbruik ook verbeterd. Dan wel 5w30 gewoon erin.
Het is geen garantie maar daar ben ik mee begonnen. Carterventilatie na 250K (!) heeft vervolgens geen verdere verbetering laten zien.
Er is niet echt n interval voor, maar de slangen worden wel hard en broos op den duur met kans op breken/scheuren dus laat alles vervangen!
Kan bij jou uiteraard n ander verhaal zijn, maar met kleinere, goedkopere ingrepen beginnen is bij n onduidelijke oorzaak het meest logisch.
Oh en waarom dit opeens optreedt.. da's vooralsnog gissen.
Het is geen garantie maar daar ben ik mee begonnen. Carterventilatie na 250K (!) heeft vervolgens geen verdere verbetering laten zien.
Er is niet echt n interval voor, maar de slangen worden wel hard en broos op den duur met kans op breken/scheuren dus laat alles vervangen!
Kan bij jou uiteraard n ander verhaal zijn, maar met kleinere, goedkopere ingrepen beginnen is bij n onduidelijke oorzaak het meest logisch.
Oh en waarom dit opeens optreedt.. da's vooralsnog gissen.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 09 mei 2017, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Bij mijn n52 juist verslechterd door flush en overstap naar 5w40. Van 1500km/L naar 800km/L.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Een flush is over t algemeen minder geschikt bij een blok dat te erg vervuild is door bv veel korte ritjes, weinig oliebeurten,.. Is niet altijd goed te beoordelen wat de historie is van n 2e hands auto natuurlijk. Daarom zal t resultaat ook verschillen. Je zou eigenlijk met enige regelmaat moeten flushen.
Ieder moet voor zich bepalen of ie t wil proberen.
Ieder moet voor zich bepalen of ie t wil proberen.
-
- VIP Driver
- Berichten: 329
- Lid geworden op: 29 aug 2015, 16:57
Gisteren de auto opgehaald bij de garage na vervanging van carterventilatie. Bij het wegrijden merkte ik al een groot verschil! Wat heeft die motor de afgelopen tijd belabberd gelopen zeg!
Michel (van MtB uit Westervoort, bij sommigen hier wel bekend) vertelde me dat hij zowat een koffiekopje vol olie uit de inlaat had laten lopen. De "trechter" van de carterventilatie zat vol met sludge, olie in combinatie met condens. Leidingen waren ook vervuild.
Auto loopt nu weer super, starten gaat ook weer vlekkeloos.
Michel (van MtB uit Westervoort, bij sommigen hier wel bekend) vertelde me dat hij zowat een koffiekopje vol olie uit de inlaat had laten lopen. De "trechter" van de carterventilatie zat vol met sludge, olie in combinatie met condens. Leidingen waren ook vervuild.
Auto loopt nu weer super, starten gaat ook weer vlekkeloos.
Chevrolet Beretta 2.2i
Slopel Omega 2.5V6 sedan
Mazda MX-6 2.5V6
VW passat TDI sedan
Mazda6 2.0 executive sedan
BMW 325i E90
Slopel Omega 2.5V6 sedan
Mazda MX-6 2.5V6
VW passat TDI sedan
Mazda6 2.0 executive sedan
BMW 325i E90
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Zo zie je maar dat een km-stand niks zegt. Mijn PCV met een ton meer aan km's was namelijk nog prima.
Mooi dat dit de oorzaak was, want anders moesten alsnog klepseals en/of zuigerveren vervangen worden. Dat gaat dan snel oplopen qua kosten.
Nu je olieverbruik nog in de gaten houden...
En toch wat langere ritten en/of vaker olie verversen, want sludge hoort niet.
Mooi dat dit de oorzaak was, want anders moesten alsnog klepseals en/of zuigerveren vervangen worden. Dat gaat dan snel oplopen qua kosten.
Nu je olieverbruik nog in de gaten houden...
En toch wat langere ritten en/of vaker olie verversen, want sludge hoort niet.
- Omnipresence325i
- VIP Driver
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 23 nov 2016, 09:08
- Type Auto: 325i e90 2005
- Locatie: Rotterdam
Goed om te horen dat je probleem is opgelost.Zoom1972 schreef:Gisteren de auto opgehaald bij de garage na vervanging van carterventilatie. Bij het wegrijden merkte ik al een groot verschil! Wat heeft die motor de afgelopen tijd belabberd gelopen zeg!
Michel (van MtB uit Westervoort, bij sommigen hier wel bekend) vertelde me dat hij zowat een koffiekopje vol olie uit de inlaat had laten lopen. De "trechter" van de carterventilatie zat vol met sludge, olie in combinatie met condens. Leidingen waren ook vervuild.
Auto loopt nu weer super, starten gaat ook weer vlekkeloos.
Mijn 325i N52 met 159k km heeft alleen bij koud weer of in de nacht bij starten paar minuutjes wat rook productie.
Vroeg me af hoeveel je kwijt was voor de vervanging van de carterventilatie?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Hoewel niet een vraag aan mij. Bij mij was het totaal €480,- (alleen de onderdelen van t gehele systeem zoals afscheider, diverse verwarmde slangen en nieuwe inlaatpakkingen kosten €320,- bij de dealer).
Dit voor de N52 dus.
Dit voor de N52 dus.
- Omnipresence325i
- VIP Driver
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 23 nov 2016, 09:08
- Type Auto: 325i e90 2005
- Locatie: Rotterdam
Thanks Dutch! waar heb jij het laten doen, ook omgeving Rotterdam toch?
Alvast dank
Alvast dank
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
zie pm!