omwisselen vanosmagneetventielen solenoids

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

Hoi,

ik heb even de bevestiging nodig op onderstaande.

ik had foutcode 2a87 exhaust vanos
na het omwisselen van de vanos ventielen (van onder naar boven) is de foutcode verandert naar 2a82 inlet vanos

dit betekent toch 100% dat een van mijn 2 solenoids kapot is ? degene die nu bovenin zit dus ?
Afbeelding


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb hetzelfde gehad, maar heb 'm niet gewisseld omdat de foutcode inderdaad al duidelijk is. Vervangen heeft dit verholpen. Soms werkt ultrasoon reinigen ook.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

Oke dan ben ik dus genaaid ik heb 2x110 betaald voor de solenoids een was nieuw in de doos en de ander was een maand oud volgens de garagehouder hij had geen nieuwe meer
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Alleen degene met de foutcode vervangen was in principe voldoende geweest, maar soms worden ze beiden vervangen.
Beetje hetzelfde met bobines etc. Bij een garage zullen ze al gauw aanraden om ze allemaal maar te vervangen. Of het zinvol is, kun je over twisten.
Ik laat t meestal afhangen van de hoeveelheid werk om het onderdeel te vervangen, de prijs van het onderdeel en de verwachte levensduur van de onderdelen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

Wat ik bedoel te zeggen is dat een van de 2 solenoids die ik gekocht heb dus defect moet zijn? Waarschijnlijk degene die volgens hem maar 1 maand oud was.

Aangezien de foutcode wisselt van uitlaat naar inlaat kant als ik ze omwissel

Enkel deze bevestiging heb ik even nodig :ja:
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Yep dan is 1 duidelijk niet goed.

Ik zou ze altijd allebei vervangen door nieuwe, origineel bmw.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

:ja:

Dan weet ik wat mij te doen staat.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Waarom heb je ze uberhaupt vervangen dan? Meestal juist omdat je op de oude zo'n foutcode krijgt.
Een 'nieuwe' moet dat zeker niet veroorzaken natuurlijk.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

Lees even m'n vorige topic door 001

Vorige problemen werden veroorzaakt door een verkeerd gereviseerde disaklep en een lekke slang vanaf mn carter met sensor de exacte naam weet ik niet maar in iedergeval valse lucht tot gevolg daardoor liep mijn auto schuddend en onregelmatig.

2 vrienden hebben hetzelfde ervaren een rijdt ook met de n52 de ander met de n53 hebben ook pas hun solenoids vervangen hun auto reedt hetzelfde kwa inhouden als de mijne nu rijdt.

Het feit dat als ik beide solenoids omwissel de foutcode verspringt lijkt mij daarom te duiden op een defecte solenoid

Aangezien er maar 1 splinternieuw en een van een klant in isgezet waar de motor helemaal van open lag die moest goed zijn volgens de garage..

Heb voor 2 nieuwe betaald

Maar heb nu toch sterk mn twijfels.
Laatst gewijzigd door bmw120dm op 08 jun 2017, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ah ok, de "bijna nieuwe" dan lekker terug brengen als daar iets mis mee is.
Verder zou je ook nog een reset/calibratie dmv INPA kunnen doen. Was bij mij niet nodig.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

weet morgen pas meer, als klap op de vuurpijl wordt ik ook nog eens afgebeld door de garage zogenaamd geen tijd terwijl ik 17:30 een afspraak had of ik donderdag een keer kan terugkomen :duh:

dan kan ik niet dus met veel aandringen kan ik morgen terecht.

dit is mijn zoveelste negatieve ervaring met deze garage, waarschijnlijk kwam er gewoon weer een klant tussendoor waar ze wel geld aan kunnen verdienen.

vorige keer toen ik bij ze vandaan kwam had ik die avond geen koelvloeistof meer in m'n auto zitten aangezien de slangenklem niet goed was vastgezet. :?

wel een offerte ontvangen van 1000.- + om mijn vanos te repareren wat waarschijnlijk niet eens nodig is. :wtf:
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

vanos probleem is opgelost,

mijn vrouw is gister langs geweest met enig moeite en drammen heeft hij toch de solenoid vervangen voor een nieuw exemplaar, hij wou het eerst niet doen, heeft ze van boven naar beneden gewisseld en kreeg na een kort proefritje niet meteen de foutcode terug, uiteindelijk heeft hij toen toch de onderste vervangen omdat ze bleef aandringen.

vervolgens is ze meteen richting huis gegaan en ze merkte al direct verscheel toen ze het terrein afreedt.

de problemen zijn nu eindelijk opgelost na 2 maanden ellende, de motor loopt beter dan hij ooit heeft gelopen vanuit onderin nu volle kracht ter beschikking. inplaats van continue kickdown en pas het gevoel hebben dat je vooruitkomt vanaf 4000 toeren.

al een halve tank weggereden zonder foutmeldingen of inhouden. het lijkt wel alsof ik in een andere auto rij.

wat ben ik blij dat de afspraak voor het vervangen van de complete vanos units + timing controleren en overige werkzaamheden nog bevestigd moest worden van mijn kant.

anders was ik 1300.- verder en was mijn probleem nog niet verholpen aangezien er dan nog steeds een defecte solenoid inzat
van maar 1 maand gebruikt ? :roll:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Pfoeh, zo zie je maar wat de waarde van een forum als dit kan zijn :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

:ja:
Rien67
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 dec 2016, 21:26
Type Auto: 320i E91

Dutch79 schreef:Pfoeh, zo zie je maar wat de waarde van een forum als dit kan zijn :ja:
En dat je niet zomaar kan vertrouwen op je garage.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”