Airco lek - waar laten maken?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zelf aan je aircosysteem werken?? Dat mag volgens mij niet eens.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
GhostMile
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2015, 17:25
Type Auto: 320d e91 2006

Dutch79 schreef:Zelf aan je aircosysteem werken?? Dat mag volgens mij niet eens.
Dat wist ik helemaal niet. Waarom eigenlijk?
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Sja... bwetje domme actie ook.

Hoe je te werk gaat.

Leeghalen...vacumeren..vullem met dye erbij.

Rijden...gebruiken..en trgkomen voor controle.

Dan lek zoeken visueel en met co2 (onder druk zetten...dan hoor he grotere lekke).

Dan..leeghalen...en systeem SPOELEN!!!! en dan pas vervangen etc etc.

Niet spoelen...is nooit garantie op je onderdelen.
En sleutelen mag wel...maar leeghalen moet je officieel diploma voor hebben ivm milieu. Vullen en hups.
Maar als he niet gespoeld hebt...ben je imo beun bezig.
Zonde van je manier an werken en spullen.
Je vervangt toch al veel..dus spoelen is niet zo moeilijk meer...
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Het ligt eraan hoe je systeem is opgebouwd. Als je dat weet...weet je precies hoe je te werk moet gaan met het vinden van je lek. Een lekke compressor oa zorgt al voor genoeg gezeur. Daar veranderd een leiding vv niks aan....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
GhostMile
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2015, 17:25
Type Auto: 320d e91 2006

@NOS
het was een tijdje geleden, na het vervagen van onderdelen was het idd eerst vacuum, en niet gelijk vullen.

1 het was ineens leeg
2 naar de specialsit 1 toe
3 de specialsit 1stelt de diagnose (bleek twijfelachtig)
4 zelf vervangen van onderdelen
5 naar de specialist 2 > vacuum > bleek niet dicht > goto 4
6.naar de specialist 2 > vacuum > vullen

Ik deed dus alleen het vervangen van de onderdelen zelf.

Over het spoelen wist ik niet. Hoe en waarmee wordt dat gedaan? Mss heeft de specialist het gedaan tijdens het vullen?
Hij deed, volgens mij, eerst alles eruitzuigen, vacumeren en dan vullen.

Iig een leermomentje. :oops:
Thanks.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar je systeem was dus helemaal leeg?
Want hoe ga je als consument dat anders verantwoord zelf aftappen..
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
GhostMile
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2015, 17:25
Type Auto: 320d e91 2006

Dutch79 schreef:Maar je systeem was dus helemaal leeg?
Want hoe ga je als consument dat anders verantwoord zelf aftappen..
Mijn systeem was leeg, ja. Ik vond een grote gat en de specialist nog eens 2 andere. :)

Eigenlik vind ik het moeilijk om een voorbeeld te bedenken waarbij iemand zelf zou gaan sleutelen aan een niet lege airco.
Meestal ga je eerst naar een spec voor onderzoek.
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Iedereen is specialist dus dat moet zo gefixed zijn :lol:
Freelance Java Software Engineer
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

bie oons in twent zeggen ze wel eens "mangs bu'j te bange"
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef:Maar je systeem was dus helemaal leeg?
Want hoe ga je als consument dat anders verantwoord zelf aftappen..

ventieltje indrukken..en je bakkes er boven houden :P

Nee ff serieus..

spoelen doe je dmv R134a erdoor heen te pompen. En dan tegen de normale richting in. Maar...je moet wel elk circuit spoelen. Dus je condensor loshalen...je verdamper..expansieventiel lossen of orifice tube.. ivm knel/stoppunt. En zo ook elke slang of leiding. Kost dus ook wel wat....daarfom vraagt een aircospecialist gauw 1000-01500 euro. ;)
Zonder spoelen geen garantie dus...en meestal heb je na x km weer ellende. Als er slijpsel inzit van je zuigers (in je compressor) ben je fucked.
Tegenwoordig is er 1234yf. das minder schadelijk voor milieu. R12 (hele oude auto's) is serieus troep....
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

GhostMile schreef:@NOS
het was een tijdje geleden, na het vervagen van onderdelen was het idd eerst vacuum, en niet gelijk vullen.

1 het was ineens leeg
2 naar de specialsit 1 toe
3 de specialsit 1stelt de diagnose (bleek twijfelachtig)
4 zelf vervangen van onderdelen
5 naar de specialist 2 > vacuum > bleek niet dicht > goto 4
6.naar de specialist 2 > vacuum > vullen

Ik deed dus alleen het vervangen van de onderdelen zelf.

Over het spoelen wist ik niet. Hoe en waarmee wordt dat gedaan? Mss heeft de specialist het gedaan tijdens het vullen?
Hij deed, volgens mij, eerst alles eruitzuigen, vacumeren en dan vullen.

Iig een leermomentje. :oops:
Thanks.

zlefs met leeghalen haal je nooit alles eruit...das veneukeratieve aan het systeem. Ligt weer aan je opbouw...
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”