E92 335d Foutcode na DPF-OFF is dit een probleem?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Hallo medeforumers,

Ik heb eind vorig jaar mijn E92 335d pre-lci laten tunen en gelijk een DPF-OFF laten uitvoeren omdat de dpf aan het einde van zijn latijn was.

Nu mijn probleem (sorry uitdaging :lol:): binnenkort moet mijn auto apk gekeurd worden, dus ik heb de auto even uitgelezen en stuitte hierbij op de volgende 2 error codes:

- 4166 Partikelfiltersystem => P14A6 Partikelfilter (Bank 1) - Strömungswiderstand niedrig
- 4CF3 Abgasgegendrucksensor, Signal => P14A2 Abgasgegendrucksensor Schaltkreis (Bank 1, vor Partikelfilter) - Bereichs- oder Leistungsproblem

De auto rijdt verder prima en geeft geen meldingen op het dashboard.

Begrijp ik nu goed dat mijn tegendruksensor in de roetfilter te weinig weerstand meet, wat logisch zou zijn omdat het roetfilter verwijderd is? Als dit zo is dan had de tuner deze sensor toch sofwarematig weg moeten schrijven bij het weghalen of niet? :shock:

Ook ben ik benieuwd of er iemand weet of dit een apk afkeurpunt is, dan moet ik dit probleem namelijk eerst oplossen. :cry:

Ik hoor graag jullie reactie.

gr. Lewiz


BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Zijn deze codes recent opgekomen of kun je de km stand niet uitlezen bij deze foutcodes? Als de tuner ze niet heeft weggeschreven dan staan ze er al in sinds de tuning. Anders is misschien nu gewoon de sensor kapot of los (zit dmv slang aan je downpipe)
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Tja, dat is moeilijk te zeggen, ik heb de auto na het tunen niet meer uitgelezen, totdat ik een paar maanden later cruisecontrole heb geïnstalleerd en gecodeerd, een paar dagen hierna heb ik hem pas weer uitgelezen en stonden deze meldingen er vergezeld van een recente km-stand in.

De slang zit nog gewoon goed aangesloten en de sensor werkte voor de tuning in ieder geval nog goed want toen gaf hij te veel tegendruk aan vanwege het te volle roetfilter. :yuck:

Zou het misschien kunnen zijn dat er bij het coderen iets overschreven is wat weg geprogrammeerd was voor de roetfilter?
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Ik zou persoonlijk een afspraak maken met degene die je auto getuned heeft aangezien deze foutmeldingen niet voor mogen komen. Vermoed dat er met de tuning dus niet alles uitgehaald is mbt de DPF gerelateerde zaken.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Als de meldingen met recente km stand in staan is het duidelijk, dan is je dpf off correct gedaan en is er iets mis met je sensor. Kijk nog eens goed naar de slang, niet gescheurd? Anders lees de waarde eens uit met inpa of testo, neem aan dat je dat hebt.
Kan ook de sensor zelf zijn. Mijn neefje zijn 535d had ook eens een kapotte sensor.
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

@ BMWCoder Bedankt voor je antwoord, de slang heb ik bij het controleren er helemaal af gehad, ook heb ik de buis vanuit het roetfilter met perslucht doorgeblazen om een eventuele verstopping uit te sluiten.

Ik zal morgen eens proberen of ik wat waarden van de sensor uit Inpa kan krijgen. :) Ik vraag me alleen af wat die druksensor nu eigenlijk nog voor functie zou moeten hebben zonder roetfilter.

Met recent bedoelde ik trouwens dat de meldingen bij een kilometerstand van net na het coderen in het geheugen opgeslagen waren, van daarvoor (dus na het tunen) stonden er geen error-codes meer in omdat ik eerst het storingsgeheugen gewist had.

Kan dit probleem dan echt niet door het overschrijven van de code ontstaan zijn? Ik heb namelijk op een Duits coders forum gelezen dat deze codes ontstaan als je het roetfilter verwijderd en dat ze daarom alle DTC's die betrekking hebben op het roetfilter uit de codetabel wissen.

Zodra ik de beide error-codes wis komt de melding 4CF3 in ieder geval binnen een kilometer terug, de ander pas later.

P.S. had je neef ook hetzelfde probleem dus een foutmelding van de druksensor bij een dpf-off?
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Aha, nu wordt het duidelijk! (had ik er eerder overheen gelezen?).
Als je het storingsgeheugen gewist hebt en ze stonden er eerder wel in kan het natuurlijk wel met dpf-off te maken hebben. Laat dat een wijze les zijn, niet zomaar je storingsgeheugen wissen! Altijd eerst een print van maken of gewoon niet wissen.
Met dpf off moet je inderdaad bepaalde dtc codes uitzetten anders blijven ze opkomen. Als je tuner dat niet gedaan heeft dan zit daar je probleem.

Mijn neef had een combinatie van problemen en ik weet niet alle feiten dus kan ik je geen details over geven helaas.
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Ok, bedankt voor je info.

Ik ga vandaag de werking van de sensor even testen en mocht hij gewoon normaal werken, dan ga ik contact opnemen met mijn tuner om deze 2 dct's opnieuw uit de software weg te laten schrijven.

Het is in ieder geval logisch dat deze er niet in horen te staan na een DPF-OFF behandeling.

Mij valt nu ook op dat de auto om de zoveel tijd wat meer roet uitstoot, misschien is hij dan ook aan het regenereren. Is het mogelijk om ergens te zien wanneer de laatste regeneratie heeft plaatsgevonden?

Mogelijk is er iets niet goed weggeschreven door de tuner, of wel goed weggeschreven, maar vervolgens opnieuw teruggezet bij het updaten van de software bij het activeren van de cruisecontrole.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Ok, ik heb de auto net even met Testo uitgelezen en als het goed begrepen heb dan is: "stat_pflt_pdiff_wert" de waarde in hPa (mBar)die de uitlaatgas-tegendruk-sensor aangeeft. Kan iemand dit bevestigen?

Mocht dit kloppen dan zijn dit mijn bevindingen:

-Zodra de auto koud gestart is de output waarde van de sensor zodra hij net gestart is stationair 0,875 hPa vlak en varieert tussen de 0,875 en de 4,875 hPa bij stilstaand af en toe gas geven.

-Na een minuut of 7 dan begint de waarde stationair ineens te fluctueren tussen de 0 en 8192,01 hPa, zonder dat ik dus gas geef! :shock:
Zodra ik een beetje gas geef lijkt zich de sensor zich weer te herstellen naar normalere waarden en met gas los begint hij weer te fluctueren.

Dit lijkt me niet helemaal normaal, wie kan dat bevestigen?
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Bij een goed werkende dpf hoort de druksensor hetzelfde te meten. Dus voor as na.
Bij idle helemaal. En bij rom mag het wat oplopen.
Bij geen dpf...zou je zeggen dat het gelijk niet zijn gezien ie leeg is?
Maar...dat ding wordt toch aangepast in de tuning?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Hetzelfde als wat NOS? Je maakt ook zoveel typefouten dat het bij een andere taal lijkt :mrgreen:

Er is altijd drukverschil, ergens in de tientallen mbars:
Dpf back pressure:
- idle 65mbar
-2000rpm 150mbar
- rev limit 250mbar
Bovenstaande zijn waardes van een 325d uit 2007 met 220dkm.

Als hij nu regenereert is het niet goed gedaan of overschreven bij een software update. Maar je had toch zelf de cc gecodeerd? Of heeft de dealer dat gedaan? Bij coderen gebeurd er niks met je dde software, dus daar kan het niet gebeurd zijn. Als je hem naar de dealer hebt gebracht en ze hebben echt een update gedaan dan is je dpf off software weg inderdaad. Dan moet je terug naar je tuner.
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Klopt, ik het de CC zelf gecodeerd, maar ik wist nog niet dat er hierdoor met de software van de DDE niets kon gebeuren. (Dan heb ik hier dus gelukkig de error zelf niet mee veroorzaakt. :wink: )

-Ik zie nu ergens staan dat de waarde "stat_pflt_pdiff_wert" het drukverschil over het roetfilter is.

-Ik heb ook nog een waarde "stat_pfltcd_ppre_wert" gevonden en dit zou de gasdruk voor het roetfilter moeten zijn. (in dit geval de druk voor de CAT want deze is blijven zitten) Deze waarde is stationair 995 mBar en bij gasgeven in stilstand maximaal 1014 mBar.
Dit lijken me wel vreemde waarden, vergeleken met de luchtdruk van op dit moment buiten (1007 mBar) is er sprake van onderdruk tot minimale tegendruk, of niet? :shock:
Het komt in ieder geval niet in de buurt van de waarden die jij op hebt gegeven.

Ik heb dus nog steeds geen idee of dit nu een kapotte druksensor is. :duh:

Misschien moet ik deze toch voor de zekerheid eerst maar eens vervangen voor een nieuwe?
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Verwacht nog steeds dat het in de tuning zit en niet in een sensor, dus teruggaan naar de tuner.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Gebruikersavatar
Lewiz
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
Type Auto: E92 335D + F10 535D

Ik heb de sensor besteld en voor a.s. donderdag een afspraak bij mijn Tuner.

Mocht de sensor het probleem gewoon oplossen, dan kan ik altijd de afspraak afzeggen. 007

Ik houd jullie op de hoogte.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

BMWcoder schreef:Hetzelfde als wat NOS? Je maakt ook zoveel typefouten dat het bij een andere taal lijkt :mrgreen:

Er is altijd drukverschil, ergens in de tientallen mbars:
Dpf back pressure:
- idle 65mbar
-2000rpm 150mbar
- rev limit 250mbar
Bovenstaande zijn waardes van een 325d uit 2007 met 220dkm.

Als hij nu regenereert is het niet goed gedaan of overschreven bij een software update. Maar je had toch zelf de cc gecodeerd? Of heeft de dealer dat gedaan? Bij coderen gebeurd er niks met je dde software, dus daar kan het niet gebeurd zijn. Als je hem naar de dealer hebt gebracht en ze hebben echt een update gedaan dan is je dpf off software weg inderdaad. Dan moet je terug naar je tuner.

Stomme woordvoorspelling soms op je mobiel..

Ik bedoel te zeggen..waarom regenereren als je geen dpf hebt? Wat is het nut... en...hoe meer een druksensor een verschil als er geen eens een dpf inzit?
Overigens is 8 bar bij bovenstaande meting an Lewis nogal wat...
En verschil in 10 tal mbar stelt geen fuck voor toch ;)
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”