Beste leden,
Ik kreeg vanochtend bij een koude start de melding dat de koelvloeistofniveau te laag zou zijn. Even gecheckt en idd te laag. Motorkap even opengegooid.
Zag het volgende:
https://ibb.co/my3SXF
https://ibb.co/bJj1sF
Groene aanslag zat er al langer. Het is nu wel vochtiger, zoals te zien een druppeltje of 2 vocht. Ik vermoed thermostaat. Wat denken jullie?
Bedankt!
BMW 330d LCI koelvloeistof niveau laag.
- Lewiz
- VIP Driver
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
- Type Auto: E92 335D + F10 535D
Het is een beetje lastig om te zien op welke plek in de motorruimte je de foto's hebt genomen, maar als het rechts voor (vanuit de bestuurderspositie) tussen de radiatorfan en de motor is, dan lijkt het erop dat het een lekkage bij de EGR-koeler is.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
- Lewiz
- VIP Driver
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
- Type Auto: E92 335D + F10 535D
Ja, dat is ook mogelijk, je hebt 2 mogelijkheden:
-De EGR softwarematig dicht laten zetten, dan blijft alles zitten en blijft de klep gewoon gesloten.
-Alles verwijderen, op Ebay kun je namelijk een set kopen waarmee je de EGR klep kunt vervangen voor een buis en de koeler volledig kunt demonteren.
Dit is ongeveer een uurtje of 2 sleutelen met het juiste gereedschap, de EGR moet dan inderdaad ook softwarematig weggeschreven worden, anders krijg je emissie-foutmeldingen.
-De EGR softwarematig dicht laten zetten, dan blijft alles zitten en blijft de klep gewoon gesloten.
-Alles verwijderen, op Ebay kun je namelijk een set kopen waarmee je de EGR klep kunt vervangen voor een buis en de koeler volledig kunt demonteren.
Dit is ongeveer een uurtje of 2 sleutelen met het juiste gereedschap, de EGR moet dan inderdaad ook softwarematig weggeschreven worden, anders krijg je emissie-foutmeldingen.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Je hebt alleen de laatste mogelijkheid als je koeler lekt, want je koeler moet dan uit je koelcircuit gehaald worden.
Of gewoon een nieuwe koeler kopen, of laten fixen? Dingen zijn niet goedkoop geloof ik.
Of gewoon een nieuwe koeler kopen, of laten fixen? Dingen zijn niet goedkoop geloof ik.
Heb laatst nieuwe koeler laten plaatsen (voor 325dA), €600 ex. montage. Prijzig onderdeel.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Lewiz
- VIP Driver
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
- Type Auto: E92 335D + F10 535D
In het setje waar ik het in optie 2 over had, zitten gelijk alle onderdelen om de koeler uit het koelsysteem te halen en alles af te doppen.Je hebt alleen de laatste mogelijkheid als je koeler lekt, want je koeler moet dan uit je koelcircuit gehaald worden.
Wanneer je alleen de EGR-klep afdopt of helemaal verwijderd, is de kans ook een stuk groter dat de koeler gaat lekken en omdat hij op dat moment toch niet meer nodig is, kun je hem m.i. beter preventief verwijderen.
Door een lekkende EGR-koeler zijn er bij een aantal BMW's zelfs drijfstangen verbogen vanwege een hydrolock.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Zijn vermoeden is dat zijn koeler extern lekt, dus hij heeft de keuze om hem te vervangen voor een nieuwe of te verwijderen. Alleen egr dichtzetten is geen optie, want daarmee gat er nog steeds water door de lekkende koeler.
Ik snap alleen niet wat volgens jou de relatie is tussen dichtgeschreven egr klep en kans op lekkende egr koeler is? Dat is totaal niet gerelateerd.
Hydrolock is niet gerelateerd aan externe lekkage van de egr koeler, maar aan intern. Komt weleens voor inderdaad.
Overigens is het misschien in dit geval wel helemaal niet de egr koeler die lekt, waarschijnlijk een aansluiting van koelwater.
Ik snap alleen niet wat volgens jou de relatie is tussen dichtgeschreven egr klep en kans op lekkende egr koeler is? Dat is totaal niet gerelateerd.
Hydrolock is niet gerelateerd aan externe lekkage van de egr koeler, maar aan intern. Komt weleens voor inderdaad.
Overigens is het misschien in dit geval wel helemaal niet de egr koeler die lekt, waarschijnlijk een aansluiting van koelwater.
- Lewiz
- VIP Driver
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
- Type Auto: E92 335D + F10 535D
Dat dit "totaal" niet gerelateerd is ben ik niet helemaal met je eens.
Het blijkt dat wanneer een afgedichte EGR-koeler geen doorstroming meer heeft, deze aan de uitlaatspruitstukzijde nog deels verwarmt wordt, hierdoor is het mogelijk dat er op een gegeven moment inwendige scheurvorming door materiaalspanningsverschillen ontstaat. (Hierover zijn al wat topics op andere fora geschreven)
Natuurlijk kan er ook gewoon een lekkage aan een koelslang bij de EGR-koeler zitten, maar de tweede vraag van de topic-starter was of het mogelijk was om de EGR helemaal offline te zetten, vandaar dat ik het idee aanbracht om de klep en dan ook gelijk de koeler te verwijderen, dan sluit je toekomstige problemen (zeker gezien de mogelijke kosten) met de koeler gelijk uit.
Het blijkt dat wanneer een afgedichte EGR-koeler geen doorstroming meer heeft, deze aan de uitlaatspruitstukzijde nog deels verwarmt wordt, hierdoor is het mogelijk dat er op een gegeven moment inwendige scheurvorming door materiaalspanningsverschillen ontstaat. (Hierover zijn al wat topics op andere fora geschreven)
Natuurlijk kan er ook gewoon een lekkage aan een koelslang bij de EGR-koeler zitten, maar de tweede vraag van de topic-starter was of het mogelijk was om de EGR helemaal offline te zetten, vandaar dat ik het idee aanbracht om de klep en dan ook gelijk de koeler te verwijderen, dan sluit je toekomstige problemen (zeker gezien de mogelijke kosten) met de koeler gelijk uit.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Broodje aap
1. Koeler wordt nog steeds door koelwater gekoeld
2. Egr staat met originele software altijd al dicht bij hogere belasting, dus het 'probleem' wat je schetst is altijd al aanwezig en juist met hogere belasting en dus temperatuur in de uitlaat. Maar dat is geen probleem, zie 1
1. Koeler wordt nog steeds door koelwater gekoeld
2. Egr staat met originele software altijd al dicht bij hogere belasting, dus het 'probleem' wat je schetst is altijd al aanwezig en juist met hogere belasting en dus temperatuur in de uitlaat. Maar dat is geen probleem, zie 1
- Lewiz
- VIP Driver
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 01 nov 2015, 08:00
- Type Auto: E92 335D + F10 535D
Het gebeurt mij een beetje te vaak om een broodje aap verhaal te zijn.
Er is ook een niet zomaar uit de lucht gegrepen theorie voor:
1: Op de koeler zit een thermostaat die standaard gesloten is, deze zit aan het einde van het koeltraject van de koeler, de uitlaatgaswarmte bij een afgedopte EGR-klep komt niet meer bij dit eindtraject, waardoor de thermostaat niet meer tijdig of helemaal niet meer opengaat om voldoende te kunnen koelen.
De EGR is verder gemaakt van gelast roestvast staal, dit is behoorlijk gevoelig voor temperatuursverschillen vooral op lasnaden ( de scheurvorming treed ook voor in de koeler op de lasnaden op).
2. De EGR is dus in de normale toestand, bij continue snelheid open en alleen bij acceleratie gesloten (flink accelereren gebeurd natuurlijk maar kortstondig), bij EGR dichtzetten blijft hij continu dicht en wordt de koeler dus alleen nog maar aan de uitlaatzijde verwarmt. (en zie 1)
Natuurlijk gaan deze koelers ook in de normale toestand kapot, het blijft een gevoelige constructie, maar met een afgesloten EGR-klep gebeurt dit m.i. wel erg vaak. Het lijkt ook vaker bij de 6-pitters te gebeuren.
Veel mensen (waaronder ikzelf) krijgen blijkbaar een kapotte (lekke) koeler een paar maanden na het uit-programmeren van de EGR.
Ik heb vervolgens op een heel goedkope (<€50,-) en eenvoudige manier mijn klep vervangen voor een holle buis, de koeler volledig verwijderd, het koelwater-circuit van de koeler afgedopt en hiermee mijn probleem definitief opgelost.
Ook is zeker dat indien je je EGR weg laat programmeren, zowel de klep als wel de koeler geen functie meer hebben, waarom dan nog het risico lopen dat er 1 van de twee kapot gaat?
Leuke discussie dit, maar dit is wel het laatste wat ik erover zeg, want we zijn wel weer lekker van het topic aan het afdwalen.
Er is ook een niet zomaar uit de lucht gegrepen theorie voor:
1: Op de koeler zit een thermostaat die standaard gesloten is, deze zit aan het einde van het koeltraject van de koeler, de uitlaatgaswarmte bij een afgedopte EGR-klep komt niet meer bij dit eindtraject, waardoor de thermostaat niet meer tijdig of helemaal niet meer opengaat om voldoende te kunnen koelen.
De EGR is verder gemaakt van gelast roestvast staal, dit is behoorlijk gevoelig voor temperatuursverschillen vooral op lasnaden ( de scheurvorming treed ook voor in de koeler op de lasnaden op).
2. De EGR is dus in de normale toestand, bij continue snelheid open en alleen bij acceleratie gesloten (flink accelereren gebeurd natuurlijk maar kortstondig), bij EGR dichtzetten blijft hij continu dicht en wordt de koeler dus alleen nog maar aan de uitlaatzijde verwarmt. (en zie 1)
Natuurlijk gaan deze koelers ook in de normale toestand kapot, het blijft een gevoelige constructie, maar met een afgesloten EGR-klep gebeurt dit m.i. wel erg vaak. Het lijkt ook vaker bij de 6-pitters te gebeuren.
Veel mensen (waaronder ikzelf) krijgen blijkbaar een kapotte (lekke) koeler een paar maanden na het uit-programmeren van de EGR.
Ik heb vervolgens op een heel goedkope (<€50,-) en eenvoudige manier mijn klep vervangen voor een holle buis, de koeler volledig verwijderd, het koelwater-circuit van de koeler afgedopt en hiermee mijn probleem definitief opgelost.
Ook is zeker dat indien je je EGR weg laat programmeren, zowel de klep als wel de koeler geen functie meer hebben, waarom dan nog het risico lopen dat er 1 van de twee kapot gaat?
Leuke discussie dit, maar dit is wel het laatste wat ik erover zeg, want we zijn wel weer lekker van het topic aan het afdwalen.
Laatst gewijzigd door Lewiz op 16 aug 2017, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E92 335D Stage 2 + F10 535D Stage 3------- Remmen is een vorm van angst!!!
- TheHulk
- Being a part of it
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 21 jun 2014, 16:28
@Lewiz,
Het is zo goed als zeker een lekkende EGR Koeler. Tot nu toe heb ik geen koelvloeistof hoeven bij te vullen. Volgens de garage is het niet noodzakelijk om de EGR Koeler te vervangen, er is een minimale lekkage.
Het is zo goed als zeker een lekkende EGR Koeler. Tot nu toe heb ik geen koelvloeistof hoeven bij te vullen. Volgens de garage is het niet noodzakelijk om de EGR Koeler te vervangen, er is een minimale lekkage.