Wanneer regenereren dpf?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
beemert
Just getting started
Just getting started
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 sep 2017, 18:53
Type Auto: 318D 2010 met aanpassingen

Ik heb inmiddels alweer een 5k op de teller erbij gezet maar heb nog geen regeneratie bewust ervaren? Geen plotseling verhoogd verbruik of verminderd vermogen?

Zijn er andere signalen behalve uitlezen?

Thnx!


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

doet ie zelf. mooie van een goed systeem is dat je het niet merkt..toch?
Nobody said it was easy....
Otto
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2017, 09:28

wel regelmatig controleren of de motor goed op temperatuur komt.
In de 4 cilnder diesels valt, zeker met het koude weer bijna geen warmte te krijgen.
En wanneer de koelvloeistof temperatuur onder de 75 graden blijft, wordt de regeneratie niet gestart.
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Ik heb onlangs beide thermostaten vervangen en heb daarna verschillende keren de temperatuur gecontroleerd. Bleef altijd tussen de 90 en 94 graden, ook bij buitentemperaturen rond de 0 graden.
beemert
Just getting started
Just getting started
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 sep 2017, 18:53
Type Auto: 318D 2010 met aanpassingen

Temperatuur komt rond de 91 graden. Heb overigens een dpf aanpassing gehad dus het regenereren is niet meer van toepassing voor mij. Het filter dat eruit kwam was overigens brandschoon....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Otto schreef: In de 4 cilnder diesels valt, zeker met het koude weer bijna geen warmte te krijgen.
Wil je zeggen dat de 4 cilinder diesels dus met dit koude weer niet op bedrijfstemperatuur komen? Dat zou niet goed zijn, daarom klopt het ook niet wat je zegt. Ook Of het nu een 4 of 6 cilinder is, maakt niks uit. Het duurt sowieso wel langer (ook ivm interieurverwarming die veel meer vraagt) maar op bedrijfstemperatuur komen ze allemaal als ze technisch gewoon in orde zijn.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Met dit weer, dus ongeveer 3 graden boven nul, is mijn 320d na 13km op ongeveer 90gr temp.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

BMWcoder schreef:
Otto schreef: In de 4 cilnder diesels valt, zeker met het koude weer bijna geen warmte te krijgen.
Wil je zeggen dat de 4 cilinder diesels dus met dit koude weer niet op bedrijfstemperatuur komen? Dat zou niet goed zijn, daarom klopt het ook niet wat je zegt. Ook Of het nu een 4 of 6 cilinder is, maakt niks uit. Het duurt sowieso wel langer (ook ivm interieurverwarming die veel meer vraagt) maar op bedrijfstemperatuur komen ze allemaal als ze technisch gewoon in orde zijn.

Lastiger...ja..maar niet is vrij onmogelijk tenzij een mankement. Zou wat zijn na vwgate....
Nobody said it was easy....
Otto
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2017, 09:28

BMWcoder schreef:
Otto schreef: In de 4 cilnder diesels valt, zeker met het koude weer bijna geen warmte te krijgen.
Wil je zeggen dat de 4 cilinder diesels dus met dit koude weer niet op bedrijfstemperatuur komen? Dat zou niet goed zijn, daarom klopt het ook niet wat je zegt. Ook Of het nu een 4 of 6 cilinder is, maakt niks uit. Het duurt sowieso wel langer (ook ivm interieurverwarming die veel meer vraagt) maar op bedrijfstemperatuur komen ze allemaal als ze technisch gewoon in orde zijn.

Heb ongeveer 30k geleden de beide thermostaten vervangen (kvs en egr)
Wanneer het koud is krijg komt de temperatuur bij niet hoger dan 87 graden.
Wanneer ik veel interieurverwarming vraag dan zakt de temperatuur tot 77 graden om vervolgens heel langzaam weer te stijgen.
ilovemycar2

BMW-vrienden

Aansluitend op de oorspronkelijk vraag wanneer/hoe vaak het dpf regenereert, mijn vraag bij hoeveel gram as het dpf vol is.
Ik heb nu 185k gereden en volgens Carly kan ik nog ca. 110k. Het aantal gram as is 34.12, ook volgens Carly.
Weet iemand wat het maximale aantal grammen as is van een vol dpf?
Auto betreft E91 325dA uit 2010 met N57-motor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

In praktijk komt er ongeveer 100 gram as uit vol roetfilter. Ze zetten het filter op de weegschaal voor en na het reinigen.
Dit "Carly" getal is een schatting op basis van jouw rij gedrag en input van sensoren. Je auto heeft helaas geen benul van de daadwerkelijke hoeveelheid as.
E91 335d high exec. m-pak.
ilovemycar2

Dank je Roy.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”