Audi heeft wel degelijk een CVT bak gehad. Dit werd multitronic genoemd, ook wel staploze transmissie of CVT.
Werd geleverd op verschillende A4's en A6en...
Heb jarenlang aan die bende mogen werken.... wat een troep...
Moet wel zeggen dat ze sinds 2011 niet meer geleverd worden. Dit heeft te maken met brandstofverbruik en betrouwbaarheid.
Nu hebben ze inderdaad DSG bakken, nog grotere rommel!!
Dit terzijde, geheel off topic en absoluut niet relevant met betrekking tot het "probleem" met mijn auto....
slippen koppelomvormer 330xd 2008
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Hebben we nu dus nog een automonteur in ons midden?
Versendaal beschrijft het goed. Zo ervaar ik het ook.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Stefertje schreef:Audi heeft wel degelijk een CVT bak gehad. Dit werd multitronic genoemd, ook wel staploze transmissie of CVT.
Werd geleverd op verschillende A4's en A6en...
Heb jarenlang aan die bende mogen werken.... wat een troep...
Moet wel zeggen dat ze sinds 2011 niet meer geleverd worden. Dit heeft te maken met brandstofverbruik en betrouwbaarheid.
Nu hebben ze inderdaad DSG bakken, nog grotere rommel!!
Dit terzijde, geheel off topic en absoluut niet relevant met betrekking tot het "probleem" met mijn auto....
Dacht dat j de moderenere bakken bedoelde
De multis waren idd ook troep...
Niet alle dsg is kut. De latere zijn zeker verbeterd.
Nobody said it was easy....
@stefertje
Ook bij warme motor vallen toeren bij rustig versnellen in tweede versnelling terug, zo’n 300 toeren, alsof de bak opschakelt naar volgende versnelling. Het blijft echter de tweede versnelling, want wanneer je zou meetellen, dan zouden de bak zeven versnellingen tellen.
P.s. ik heb je mail gestuurd
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ook bij warme motor vallen toeren bij rustig versnellen in tweede versnelling terug, zo’n 300 toeren, alsof de bak opschakelt naar volgende versnelling. Het blijft echter de tweede versnelling, want wanneer je zou meetellen, dan zouden de bak zeven versnellingen tellen.
P.s. ik heb je mail gestuurd
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Het cvt achtige gedrag heb ik ook voornamelijk in de 2e. Maar goed, het lijkt minder te zijn geworden denk ik. Want ik stoor mij er nu niet meer aan. De eerste 6 maanden dat ik de auto had, vond ik het wel irritant.
Ik heb er niets aan laten doen want goed is goed. Bij 210dkm wel een beurt laten doen bij ZF omdat ik er nog wel wat kilometers mee zou gaan maken maar dat veranderde niet heel veel.
Toen ik de auto kocht met 195dkm had ik het vermoeden dat de bak niet heel oud zou worden en dat ik wellicht bij 250dkm of eerder zou moeten reviseren vanwege overmatige slip (maar een slip is toch ook normaal voor een koppelomvormer zo lang de lockup niet actief is?). Inmiddels op 315dkm en het lijkt dus nog iets minder te zijn dan toen ik hem kocht. Het is mijn eerste auto met automaat dus ik had ook niet veel vergelijkingsmateriaal om te beoordelen of het normaal was of niet...
Ik heb er niets aan laten doen want goed is goed. Bij 210dkm wel een beurt laten doen bij ZF omdat ik er nog wel wat kilometers mee zou gaan maken maar dat veranderde niet heel veel.
Toen ik de auto kocht met 195dkm had ik het vermoeden dat de bak niet heel oud zou worden en dat ik wellicht bij 250dkm of eerder zou moeten reviseren vanwege overmatige slip (maar een slip is toch ook normaal voor een koppelomvormer zo lang de lockup niet actief is?). Inmiddels op 315dkm en het lijkt dus nog iets minder te zijn dan toen ik hem kocht. Het is mijn eerste auto met automaat dus ik had ook niet veel vergelijkingsmateriaal om te beoordelen of het normaal was of niet...
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
315K? Ik dacht dat ik met 265K al hoog zat. Je hebt n diesel en ik benzine, maar tegenwoordig maakt dat voor de levensduur eigenlijk niet zoveel uit. Gaat vooral om t gebruik, onderhoud en of t blok zelf n beetje sterk/goed is gebouwd. Dan nog kun je uiteraard reviseren ed als je er nog langer mee door wilt.
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Ik moet zeggen dat ik deze symptomen ook herken. In de eerste versnelling merk ik een beetje slip en in de tweede versnelling nog meer. In de derde helemaal niet meer. Ik ging er al een beetje van uit dat ik in de zomer de bak er onder uit zou moeten halen om te (laten?) reviseren. Maar ik vond het al zo vreemd dat de slip voornamelijk in de tweede versnelling zit. Je zou denken dat de eerste versnelling de meeste mishandeling te verduren krijgt waardoor die eerder versleten zou zijn.
Ik wil binnenkort zelf de olie (deels) verversen in de bak en bij een volgende onderhoudsbeurt nogmaals de olie en ook het filter en een paar onderdelen uit de mechatronic vervangen. Misschien dat het daarmee wat beter wordt. Dit is voor mij ook mijn eerste automaat en ik moet er nog steeds aan wennen. Ik merk al dat ik door met het gaspedaal te spelen het schakel gedrag van de bak kan beïnvloeden. Zo moet ik bijvoorbeeld niet, als ik in zijn 3 heel rustig rij het gas abrupt intrappen om te accelereren. Bij een handgeschakelde bak blijft die netjes in zijn 3 en begint te versnellen. Deze schakelt rustig even terug en vliegt er vervolgens vandoor. Blij dat ik een xdrive heb, sta ik niet zo snel achterstevoren .
Ik wil binnenkort zelf de olie (deels) verversen in de bak en bij een volgende onderhoudsbeurt nogmaals de olie en ook het filter en een paar onderdelen uit de mechatronic vervangen. Misschien dat het daarmee wat beter wordt. Dit is voor mij ook mijn eerste automaat en ik moet er nog steeds aan wennen. Ik merk al dat ik door met het gaspedaal te spelen het schakel gedrag van de bak kan beïnvloeden. Zo moet ik bijvoorbeeld niet, als ik in zijn 3 heel rustig rij het gas abrupt intrappen om te accelereren. Bij een handgeschakelde bak blijft die netjes in zijn 3 en begint te versnellen. Deze schakelt rustig even terug en vliegt er vervolgens vandoor. Blij dat ik een xdrive heb, sta ik niet zo snel achterstevoren .
BMW E92 330xD
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ook in de sportstand? Heb zelf hele directe respons, maar dat hoort ook meer een voordeel van n atmosferische motor. De automaat is dan wel veel alerter en blijft hoger in toeren hangen dan in D.
De kickdown beviel me sowieso niet dus daar heb ik een BMS kickdown blocker voor. Als je echt scherp wil rijden, moet je flipperen.
De kickdown beviel me sowieso niet dus daar heb ik een BMS kickdown blocker voor. Als je echt scherp wil rijden, moet je flipperen.
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Sportstand vind ik maar niets. Blijft veel te lang in de versnelling hangen, zelfs als je niet meer accelereert. En het schakelen gaat dan niet lekker soepel, maar met een schok. Hij is dan wel snel, dat dan weer wel.
En de kickdown vind ik prima, daarvoor moet je bij mij echt flink doortrappen wil je die activeren. Maar zelfs met het snel intrappen van het gaspedaal (zonder de kickdown) schakelt de bak nog wel eens terug. Dat is iets waar ik aan moet wennen. Ook met het wat sneller optrekken, als je bij het optrekken het gaspedaal snel maar niet volledig intrapt schiet de auto er vandoor, maar hij blijft dan lang in zijn versnellingen hangen voor hij schakelt. Om het schakelen te forceren laat ik dan het gas heel even los. De auto is dan nog steeds heel vlot, maar schakelt ook vlot door naar hogere versnellingen, zoals ik het wil.
En de kickdown vind ik prima, daarvoor moet je bij mij echt flink doortrappen wil je die activeren. Maar zelfs met het snel intrappen van het gaspedaal (zonder de kickdown) schakelt de bak nog wel eens terug. Dat is iets waar ik aan moet wennen. Ook met het wat sneller optrekken, als je bij het optrekken het gaspedaal snel maar niet volledig intrapt schiet de auto er vandoor, maar hij blijft dan lang in zijn versnellingen hangen voor hij schakelt. Om het schakelen te forceren laat ik dan het gas heel even los. De auto is dan nog steeds heel vlot, maar schakelt ook vlot door naar hogere versnellingen, zoals ik het wil.
BMW E92 330xD
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
De sportstand heeft bij een diesel weinig zin. Mooi in D laten en cruisen.
Kickdownblocker is een optie, maar als je een klein beetje finesse in je rechtervoet hebt kun je prima gas geven zonder de kickdown in te trappen.
Kickdownblocker is een optie, maar als je een klein beetje finesse in je rechtervoet hebt kun je prima gas geven zonder de kickdown in te trappen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Ik weet niet of ik finesse heb of dat de kickdown bij mij gewoon heel zwaar gaat. Ik had de auto al een paar maanden toen ik ergens had gelezen dat de auto een kickdown had. Daarvoor wist ik het niet eens en je moet bij mij echt flink doortrappen om de kickdown te activeren.
BMW E92 330xD
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Moet inderdaad door n weerstand heen.
Maar bij een diesel heb je zoals aangegeven minder voordeel bij de hogere toeren dan mijn atmosferisch blok heeft.
Maar bij een diesel heb je zoals aangegeven minder voordeel bij de hogere toeren dan mijn atmosferisch blok heeft.