Cruise control werkt niet

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Sinds dit weekend heb ik problemen met mijn cruise control. Ene keer krijg ik hem wel aan en de andere keer weer niet.
Er verschijnt dan een logo van de cruise in mijn tellerunit met een uitroepteken. Melding: Cruisecontrol niet actief in het idrive scherm.

Ik heb al gezocht op het grote google en kom veel problemen tegen bij de E46 met remlichtschakelaar (zelfde schakelaar als bij de E9x) en de LMM. Ik kan weinig vinden over de problemen bij de E9x. Kan iemand mij op weg helpen?

Ik ga de auto ook nog uitlezen om te kijken of ik een specifieke foutmelding krijg maar elke hulp vanuit hier is welkom.
Het betreft een 335i Touring uit 2007.

Alvast bedankt voor de input. :ja:


Gebruikersavatar
Woutert87
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mar 2016, 11:21
Type Auto: BMW 320i F30 Aut. - Mineral Grau
Locatie: Twente

Ik zou toch beginnen met uitlezen, Schakelaars bij de pedalen kunnen een probleem zijn maar ook de stuurhoek sensor bijvoorbeeld. (deze was bij mij al eens een probleem)
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Gisteravond alle foutmeldingen uitgelezen en dat waren er 5 stuks. Drie zijn te herleiden.

-002F6C Exhaust flap control (omdat ik het stekkertje bewust los heb zitten)
-009CC5 Hall sensor driver s door is defective (keyless go handle werkt niet aan bestuurderskant)
-00A097 Passive Go System (kan te maken hebben met keyless go en spiegel verwarming)

Andere twee:
-005DCC Pressure sensor is defective right
-005DBC Pressure sensor is defective left rear

Daarnaast nog een testrit gedaan om te kijken wat nou wel en wat nou niet werkt.
Kort na het wegrijden kan ik de cruise aanzetten en met de hendel weer uit zetten en weer aanzetten.
Tot ik een keer de rem hard heb ik getrapt. Daarna wil hij niet meer aan.

Dit versterkt mijn vermoeden van de remlichtsensor maar ik kan deze dus niet terug vinden in de foutmeldingen die ik in Carly krijg. Wat denken jullie? Is mijn vermoeden goed genoeg?
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

of een abs sensor....
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Woutert87
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mar 2016, 11:21
Type Auto: BMW 320i F30 Aut. - Mineral Grau
Locatie: Twente

Met Inpa kun je denk ik wel zien of de sensor juist registreert als je hem in trapt en los laat. Kan Carly dat ook?
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Remsensor is niet meer dan een schakelaar. Als je de rem intrapt gaat de schakelaar “uit” en de remlichten aan.
Verwijder je de schakelaar, branden de remlichten continue.
Mogelijk blijft deze dus hangen na intrappen van de rem.
Dan zouden je remlichten ook moeten branden op het moment dat je cruise Control niet meer werkt.
Althans, dit werkt zo bij Renault. Bij mijn BMW’s heb ik dit probleem nog niet gehad.
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Remlichtsensor heeft een dubbele functie bij BMW zoek maar eens op internet naar brake light sensor E46 en je krijgt heel veel hits te zien die te maken hebben met een haperende cruise. Diezelfde sensor gebruikt BMW ook in de E9x modellen.

Probleem is dus dat je remlichten nog prima kunnen functioneren en toch de sensor de boosdoener kan zijn. Ik ga vrijdag even langs Offenga voor een nieuwe sensor denk ik. Voor die 23 euro wil ik wel eens proberen of ie dan weer werkt.
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

keep us posted ! altijd handig stukje info voor troubleshooting
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Sowieso ga ik alles bijhouden om inderdaad meer informatie beschikbaar te maken voor anderen dat is altijd een plus voor forum gebruikers. Ik heb er nu al profijt van dat al die gekke Amerikanen overal een DIY van maken. Kan ik de BMW een beetje leren kennen voor ik de boel los trek.
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Dit weekend tijd gehad om remlichtsensor te vervangen.
Helaas zonder oplossing! We gaan verder zoeken...
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

misschien dat die pressure sensoren toch het issue veroorzaken. in de zin dat de auto denkt dat je wellicht met een lekke band staat. en daarom onveilig is om op de cruise te rijden ? ik noem maar een dwarsstraat...
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Zaterdag weer even bezig geweest. Eerst de MAP sensor in de chargepipe schoongemaakt. Blokje gereden en het ging heeel lang goed maar helaas toch weer fout. Daarna MAP sensor na de gasklep in het inlaat gedeelte schoongemaakt. Ook heb ik de stekker van de DSC/DTC/ABS unit losgehad en weer gemonteerd.

Probleem is opgelost voor nu! :Klappen: :autotje spelen:
Rien67
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 dec 2016, 21:26
Type Auto: 320i E91

Beetje late reactie op dit topic maar ik had het probleem ook. Bij mij opgelost door een nieuwe accu te plaatsen. Die liep op zijn eind en dat wilt ook nog wel eens dat soort problemen geven.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”