Hallo allen,
Sinds kort hoor ik bij mijn 320d Ede van september 2011een soort ratel tijdens de 1e paar minuten na het wegrijden met koude motor.
Het geluid is een soort ratel, maar het klinkt ook een beetje als een nagelende ouderwetse diesel. Het treed op als ik in de 2e en 3e versnelling onderuit de toeren wegrijdt. Van zegmaar 1200 tot 1600 toeren, daarboven is het weg. Ook zodra de motor een beetje opwarmt is het er niet meer. Het is dus telkens maar iets van een seconde aanwezig.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik krijg al distributie nachtmerries. Maar dat lijkt toch een ander geluid. Tevens zou hij qua bouwjaar buiten de risicogroep moeten vallen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Edit. Ter aanvulling, kilometerstand is ca 121.000
Ratel bij wegrijden koude motor 320d lci
- Jordan
- VIP Driver
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 10 nov 2017, 15:56
- Type Auto: BMW E91
Even langs de specialist lijkt me? Ratelende geluiden uit de motor zijn voor mij reden genoeg om per direct even langs te gaan.
Succes ermee, ben benieuwd wat het is.
Dit zegt natuurlijk niet zoveel. Ik heb een E91 uit 2007 en het N46 blok zou her en der olie lekken. Hij heeft nog nooit 1 druppel gelekt. Er zijn altijd uitzonderingen bedoel ik ermee te zeggen.MaartenP schreef: Tevens zou hij qua bouwjaar buiten de risicogroep moeten vallen.
Succes ermee, ben benieuwd wat het is.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Kettingspanner kun je sowieso n keer vervangen. Heb ik pas ook gedaan. Klein klusje. Gewoon voor de zekerheid, gezien m'n km-stand. Geen bekend probleem bij mijn blok verder.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Weet niet of dat bij een diesel moeilijker is, maar BMW heeft dat juist erg toegankelijk gemaakt. Zou je voor je eigen blok ff moeten checken.
Zie in de startpost niet om welke motorcode t gaat.
Voor die blokken is er volgens mij juist n nieuw type kettingspanner gekomen op n gegeven moment. Maar verbaast me dan wel dat niemand dat lijkt te weten.
Zie in de startpost niet om welke motorcode t gaat.
Voor die blokken is er volgens mij juist n nieuw type kettingspanner gekomen op n gegeven moment. Maar verbaast me dan wel dat niemand dat lijkt te weten.
-
- Just getting started
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13 jan 2015, 12:00
- Type Auto: E90 LCI 320d Bluewater/oyster
Bedankt voor de antwoorden zover,
Vandaag getracht een filmpje te maken, maar daar is het niet echt op te horen. Omdat het zich alleen met koude motor, en dan nog niet eens altijd voordoet is het lastig om het goed vast te leggen, stationair onder de motorkap hoor je niets abnormaals. Ook niet het geluid met de tik dat je in de youtube filmpjes van de distributie ketting hoort.
Naar een specialist kan natuurlijk, maar die gaat ook niks horen op het moment dat ik daar ben, en de ervaring met geluiden die maar af en toe voorkomen, en een diagnose stellen bij de garage is meestal niet zo positief, plus waarom hebben we ander een techniek sectie hier als we voor alles naar de dealer gaan?
De motor is een N47, en auto is van september 2011, dus na de meeste bekende problemen met de ketting / spanner.
Ik zal eens kijken of de spanner los eenvoudig te vervangen is, zonder dat daarvoor het blok eruit hoeft.
Vandaag getracht een filmpje te maken, maar daar is het niet echt op te horen. Omdat het zich alleen met koude motor, en dan nog niet eens altijd voordoet is het lastig om het goed vast te leggen, stationair onder de motorkap hoor je niets abnormaals. Ook niet het geluid met de tik dat je in de youtube filmpjes van de distributie ketting hoort.
Naar een specialist kan natuurlijk, maar die gaat ook niks horen op het moment dat ik daar ben, en de ervaring met geluiden die maar af en toe voorkomen, en een diagnose stellen bij de garage is meestal niet zo positief, plus waarom hebben we ander een techniek sectie hier als we voor alles naar de dealer gaan?
De motor is een N47, en auto is van september 2011, dus na de meeste bekende problemen met de ketting / spanner.
Ik zal eens kijken of de spanner los eenvoudig te vervangen is, zonder dat daarvoor het blok eruit hoeft.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Kwam er net achter dat de ketting bij de N47 aan de achterzijde zit. Een keuze van BMW die nogal wat gevolgen heeft gehad, want t is vanaf 2007 behoorlijk verkeerd gegaan met die ketting/spanner/geleider (met name de 4-cilinder diesels).
Bij mijn 6-in-lijn zit de kettingspanner links vooraan als je voor t blok staat. Heel makkelijk te vervangen, maar dat zal bij de N47 dan wel lastiger worden.
Bij mijn 6-in-lijn zit de kettingspanner links vooraan als je voor t blok staat. Heel makkelijk te vervangen, maar dat zal bij de N47 dan wel lastiger worden.
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
MaartenP schreef:Bedankt voor de antwoorden zover,
Vandaag getracht een filmpje te maken, maar daar is het niet echt op te horen. Omdat het zich alleen met koude motor, en dan nog niet eens altijd voordoet is het lastig om het goed vast te leggen, stationair onder de motorkap hoor je niets abnormaals. Ook niet het geluid met de tik dat je in de youtube filmpjes van de distributie ketting hoort.
Naar een specialist kan natuurlijk, maar die gaat ook niks horen op het moment dat ik daar ben, en de ervaring met geluiden die maar af en toe voorkomen, en een diagnose stellen bij de garage is meestal niet zo positief, plus waarom hebben we ander een techniek sectie hier als we voor alles naar de dealer gaan?
De motor is een N47, en auto is van september 2011, dus na de meeste bekende problemen met de ketting / spanner.
Ik zal eens kijken of de spanner los eenvoudig te vervangen is, zonder dat daarvoor het blok eruit hoeft.
Neerzetten en achterlaten. Dan kunnen ze hem een paar x starten sie dag. Desnoods 2 dagen.
Vanachter een pc zal j auto niet genaakt kunnen worden.
En he spanner vervangen zou kunnen.
Maar goedckijkem if die zomaar gedaan zou kunnen worden of niet.
Als ie net in een bepaalde slag staat kan er ern nokkenas verdraaien rn zo dat gedeelte ketting weer strak zetten ( waar jij je spanner tegen aan duwt ).
Das niet hoe het hoort.
Eerst documentatie checken.
Nobody said it was easy....
-
- Just getting started
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 01 okt 2015, 15:47
Zet dat maar uit je hoofd. Helaas.MaartenP schreef:Tevens zou hij qua bouwjaar buiten de risicogroep moeten vallen.
Ik heb ook een diesel (318d) van half 2011 met laatste motorrevisienummer, maar kaboem....daar ging ie hoor. Alles verrot.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Kans zou kleiner moeten zijn vanaf 2011, maar bij N47's kan t gebeuren inderdaad wat ik heb gelezen. Dus zeker serieus naar laten kijken bij twijfel!
-
- VIP Driver
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
- Type Auto: E91 320 ede 2011
- Locatie: Flevoland
Ik rijd zelf een 320 D uit 2011 met een M47 motor. Deze had vooral na de start/stop periode een rammel in de motor. Daar heb ik voor de zekerheid de gehele distributie ketting inclusief alle tandwielen en spanners geleiders en tandwielen vervangen. Bij mij was de ketting van de brandstofpomp naar de nokkenassen een halve centimeter langer geworden.
Dus jaartal van de motor maakt niet heel veel uit voor kettingrek.
Wat betreft de ketting spanner, hier zijn twee types in, maat 27 is de oude versie, en 24 is de nieuwe spanner ( deze is iets langer, waardoor er evt rek wordt gecompenseerd.
Maar een evt ketting of spanner is heel goed hoorbaar rond de 1800 tpm
Om de ketting spanner te vervangen hoef je het blok er niet uit te halen, het parafan ( microfilter + behuizing) eruit geeft je voldoende ruimte
Dus jaartal van de motor maakt niet heel veel uit voor kettingrek.
Wat betreft de ketting spanner, hier zijn twee types in, maat 27 is de oude versie, en 24 is de nieuwe spanner ( deze is iets langer, waardoor er evt rek wordt gecompenseerd.
Maar een evt ketting of spanner is heel goed hoorbaar rond de 1800 tpm
Om de ketting spanner te vervangen hoef je het blok er niet uit te halen, het parafan ( microfilter + behuizing) eruit geeft je voldoende ruimte
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Mogelijk een slecht lager van een van de rollen voor aan het blok. Je zult zelf wat meer informatie aan moeten leveren over de bron van het geluid.
Zonder verdere concrete info krijg je alleen maar doem scenario's beschreven zoals hierboven.
Zonder verdere concrete info krijg je alleen maar doem scenario's beschreven zoals hierboven.