BMW bijzondere garantie op onderdelen? EGR koeler.

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
bullit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2014, 19:32

Hallo,

Hierbij een situatieschets. Ik heb een BMW 318d (E90). December vorig jaar hoorde ik plots geblaas onder de motorkap en hield de auto in. Ik dacht iets met de turbo, maar de egr koeler bleek gebarsten waardoor de uitlaatgassen ontsnapten onder de motorkap. Naar de garage gebracht (Bosch car service) en deze hebben de koeler vervangen (onderdeel van bijna 400 euro). Eigenlijk een overbodig onderdeel, aangezien bij mijn auto de egr afgedopt was en roetfilter leeg gehaald is. Maar ok, ik kon snel weer op pad.
Nu na 2 maand weer geblaas en ja hoor, weer de egr koeler geknapt! Beetje gegoogled en kwam erachter dat dit onderdeel wel vaker faalt, dus maar een egr + cooler delete set besteld voor 70 pond in engeland, was na 2 dagen binnen. deze gemonteerd en met de defecte egr koeler naar de bosch service om mijn onderdeel te laten vervangen voor een nieuwe of geld terug, maar dat verwachte ik eigenlijk niet. Zijn zouden er achter aan gaan.
Werd gebeld met het feit dat ze niets konden doen. Zij hadden het onderdeel bij BMW weg en die wil alleen garantie doen als ze de auto met km stand kunnen uitlezen en zelf het onderdeel vervangen. Dit vind ik heel bijzonder, komt dit vaker voor??
Wat heeft de computer van de auto of de km stand met de koeler te maken?? deze faalt na 2 maand oud, dus een slecht exemplaar lijkt mij. Mijn garage heeft 2x met BMW gebeld maar die willen niet van hun garantie idee wijken. Iemand tips?
in principe is mijn bosch garage natuurlijk mijn aanspreekpunt.


BMW 318d 166pk (2007)
Aprilia shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Mijns inziens heb je de koeler bij je garage gekocht, niet bij BMW. Waar jouw garage zijn onderdelen haalt en welke garantie bepalingen die met elkander afspreken is jouw probleem niet. Jij moet je garantie bij je garage claimen.
BMW E92 330xD
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Je leest wel vaker dat die dingen scheuren, met name als de egr (softwarematig) is dicht gezet. De gedachte hierachter is dat hij aan de kant van het uitlaatspruitstuk veel warmer gaat worden dan bij de egr kant omdat er geen doorstroming van warme lucht meer is. De thermische stress zou dan voor scheurtjes zorgen.
E91 335d high exec. m-pak.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Dus geen garantie op het onderdeel lijkt me hier eerlijk. Onderdeel werd immers niet gebruikt zoals bedoeld. Hoe sneu ook van je centen, tis een boel geld.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Je moet sowieso de garage de kans geven te kijken hoe wat en waarom. Dat je het eraf haalt en dan je geld trg wil...zo werkt het niet. Voortaan eerst even vragen.
BMW gaat kijken of je in aanmerking komt voor garantie. Dus jouw garage moet jouw auto daar heem brengen..en dan wordt door bmw bekeken hoe en wat. Ligt het aan je koeler zelf..dan zal alles vergoed worden.
Ligt het aan een externe oorzaak (in dit geval je egroff)..dan is het logisch dat je niks krijgt. Sterker nog...maybe moet je de garantieonderzoekkosten betalen. Niet meer dan fair. Je doet iets met het product waarvoor het niet bedoelt is...
Nobody said it was easy....
bullit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2014, 19:32

Onderdeel was echt wel gebruikt waar hij voor bedoelt is, namelijk uitlaatgas koelen. Of deze nu doorstroomt of niet of meer of minder mag niet uitmaken. Thermische verschillen van iemand die vaak hard rijdt en iemand die rustig toert is vele malen groter. Dus dat mag niet uitmaken. Wat wel te zien is is dat het basisontwerp van dit onderdeel veel te licht is uitgevoerd, vandaar ook de delete set. Beetje bmw onwaardig onderdeel dit lijkt me. Maar desalnietemin, wil ik het onderdeel gewoon vervangen hebben, ging mij meer om de rare extra eisen van BMW aan mijn garage. En de oude koeler heeft er minimaal al 100k kilometer opgezeten met afgesloten EGR, dus die hield het wel vol.
BMW 318d 166pk (2007)
Aprilia shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met RAH eens bent. Jij hebt een overeenkomst met de garage die het onderdeel besteld en vervangt. Hoe hun aan dit onderdeel komen is niet jouw probleem, jij hebt hun betaald voor een product en een dienst, waar je een jaar garantie op hebt.

Jet enige probleem is dat je zelf, voordat je naar de garage ging, het defecte onderdeel zekf al vervangen hebt. Je had idd beter eerst contact kunnen hebben voor je hem verving
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het waardeloze kwaliteit is. Bij mij was er eentje lek zo rond de 250dkm. Nu, bij 320dkm kreeg ik vandaag een melding van "koelvloeistof laag". Dus hij zal wel weer lek zijn. :duh:
En mijn linker inklapbare spiegel vergat te stoppen bij het uitklappen en ging helemaal naar voren toe. Nu is het draaimechanisme van binnen rot. Prijs van 1 spiegel = 450 euro... Toch maar het draadje doorgeknipt in de juiste stand. Ik kijk ooit wel weer een keer als ik er geld voor over heb. Want als die egr koeler echt lek is, ben ik ook weer minstens 350 euro kwijt.
E91 335d high exec. m-pak.
ilovemycar2

@versendaal,

Waarom een nieuwe egr Roy en geen egr delete set?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Omdat ik die nog nergens heb gezien?
Er zijn genoeg van die dopjes en plaatjes om de "lucht kant" af te sluiten. Maar je moet ook je gedeelte van de koelvloeistof afdoppen of doorverbinden met de egr thermostaat lijkt mij?
E91 335d high exec. m-pak.
ilovemycar2

Geen idee, maar in dit topic las ik over zo’n egr delete set. Dat leek me ideaal.
Mijn egr-koeler is bij 160K ook vervangen omdat ik koelvloeistofverlies had. Bleek achteraf van kleine waterpomp voor standverwarming te komen. Heb nu egr softwarematig stil gezet, benieuwd hoe lang de egr-koeler het nu uithoudt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bullit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2014, 19:32

De setjes voor ook het afdoppen van je koeling kun je via eBay bestellen, vaak uit Engeland. Maar ook offringa levert ze. Zij het iets duurder.
BMW 318d 166pk (2007)
Aprilia shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Zoiets zou wellicht kunnen: https://www.ebay.com/itm/BMW-full-EGR-a ... pG&vxp=mtr

Maar ik twijfel dan toch aan die doppen...zou het passen? De kleine waterpomp ga ik nog even controleren. Dat is wel een goede tip.

-Ik heb ook nog wat zitten lezen over het verwijderen van de egr koeler, maar op internet lees je dat je hem niet moet verwijderen omdat hij nog in gebruik is tijdens dpf regeneraties. Tijdens het rijden heb ik dat ook wel eens gezien. De egr klep gaat dan minimaal open om de temperatuur bij te regelen. Ik heb alleen geen idee wat er dus gaat gebeuren als er geen egr meer is...
E91 335d high exec. m-pak.
bullit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2014, 19:32

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-EGR-COOL ... 2240080099

Dit is degene die ik gemonteerd heb. Bij mij is de DPF al wel een tijdje geleden verwijderd, dus daar geen last van.
BMW 318d 166pk (2007)
Aprilia shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Ik ga het gewoon proberen. Er zijn 2 setjes onderweg. Waarom 2? A.s. weekend moet ik krap 1000km rijden in het buitenland. Met een beetje mazzel kan ik a.s. vrijdag het ding monteren. Ik kan het niet hebben dat ik ergens onderweg zonder koelvloeistof kom te staan als het lek spontaan besluit groter te worden. Het ongebruikte setje wat overblijft zal ik hier te koop aanbieden.
Impact op dpf zal denk ik minimaal zijn maar dat ga ik actief monitoren.
E91 335d high exec. m-pak.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”