Ik heb gisteren de multiriemen van mijn M57n2 vervangen. Dit blok heeft twee riemen, een gewone riem die op spanning gehouden wordt met een spanner en een stretch riem, zonder spanner. Ik kon hier geen info over vinden op het forum dus hier iets meer info voor degene die het ook zelf willen vervangen.
Zie foto:
De voorste riem is de stretch riem. Eraf is niet zo moeilijk (desnoods knip je hem door), erop is zonder tooltjes niet te doen.
Het bovenste tooltje is een hulpstuk om op de krukaspoelie te monteren om de stretch riem erop te wippen. Het onderste is om de krukaspoelie rond te kunnen draaien. De meeste krukaspoelies hebben één centrale bout, deze heeft vier uitwendige torxen, deze zijn te slap om zonder tooltje de krukas mee te bewegen.
Ik heb ze hier besteld. De prijzen van de originele van Gates zijn drie keer zo hoog, voor hobbymatig gebruik een beetje overkill.
https://www.toolspecial.com/motor-en-ve ... -bmw/19090
https://www.toolspecial.com/motor-en-ve ... hulp/19096
Filmpje van het gebruik van het tooltje:
https://www.youtube.com/watch?v=5mrB5mH3qBo
Verder eigenlijk geen spannende klus. Tooltje zijn te leen voor vriendelijke forummers (regio Utrecht).
Multiriem M57n2 vervangen (stretch riem en 'gewone' riem)
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Ik snap alleen het onderste tooltje niet. Je hebt toch 1 grote bout in het midden van 21 of 22mm om mee te draaien?
E91 335d high exec. m-pak.
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Ah duidelijk, heb op google al een foto gevonden met de torxen.
En hoe werkt die spanner? Een sleutel erop zetten met een torx dop en met de hand de riem ontspannen en de riem eraf wippen? Of moet je heel de spanner demonteren.
En hoe werkt die spanner? Een sleutel erop zetten met een torx dop en met de hand de riem ontspannen en de riem eraf wippen? Of moet je heel de spanner demonteren.
E91 335d high exec. m-pak.