Foutcodes gewist, nu nog readiness verkrijgen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Als ik mijn auto uitlees staat er bij "readiness", Catalyst: Incomplete. Dit is vrij logisch aangezien ik met open downpipes rijd.
Bij de laatste keuring is daardoor een 4 gassen test uitgevoerd waar ik doorheen kwam met behulp van de secundaire katalysatoren.
Pas geleden heb ik lambda-spacers gemonteerd waarmee ik wellicht wel met de readiness test door de apk heen kom.
Mijn vraag is daarom: Zijn er mensen bekent met de rijcyclus om dit voor elkaar te krijgen?
Op e90post gevonden info: https://www.europeantransmissions.com/B ... cedure.pdf
Alle info en/of tips zijn welkom.


Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Lambda spacers? Zegt me niks.

Edit: zoiets? > http://www.celtemp-services.nl/o2-senso ... p-464.html
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Ja zoiets inderdaad dutch, maar dan met mini katalysator er in.
Deze zitten er nu onder: https://www.akr-performance.nl/p/srs-la ... 0-CF-CC-90
De spacers worden vaker gebruikt in honda's, maar als de sensor na kat andere waardes geeft als ervoor dan is het al prima. Bij bmw's schijnt dat net even anders te zijn. Vandaar dat ik voor de spacers met mini katalysator gekozen heb.

Waar ik naar benieuwd ben is, of er al meer mensen hier bewust bezig zijn geweest met die readiness test, en of je de cyclus kan onderbreken door bijvoorbeeld stilstaan. Want als je opnieuw zou moeten beginnen moet wellicht eerst de motor afkoelen...
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

readiness is een cyclus die die zelf uitvoert. hoeveel km is per software/programmeurs afhankelijk. bij sommige auto zijn de meeste binnen 10 km afgerond..soms duurt het veel langer. als ie niet zn waardes haalt...zal ie denk ik oneindig doorgaan.
Nobody said it was easy....
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Ik snap wat je bedoeld nos, maar op de site achter de link in mijn eerste post staan een aantal stappen waarna je de readiness zou moeten verkrijgen. Naar wat ik gelezen heb werkt het bij sommigen wel, maar bij anderen niet. Ben dus benieuwd waar ik op moet letten bij het volgen van de stappen.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Erik84
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 mar 2014, 08:56
Type Auto: 335i e93

Niet druk om maken die van mij geeft ook incomplete aan stage 2+, En is al 2 keer zonder problemen gekeurd, wel heb ik de laatste keer de waarde opgevraagd en toen kreeg ik te horen dat hij zo goed als de voorgeschreven waarde gaf ( dus zonder cats bijna net zo schoon als met).
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Helemaal zonder kats?? Aardig gek.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Ik verwacht dat de ECU van een BMW hier veel te gevoelig voor is.
Zo'n pijpje met een kat erin gaat echt niet werken. Er gaat geen directe uitlaat stroom doorheen dus komt de kat niet op temperatuur en doet daarom zijn werk niet.

De enige manier om met downpipes readyness te behalen is d.m.v. een DP Fix, Stock ECU map en een 15km(in mijn geval) te rijden.
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Zal ze nog even laten zitten maar anders toch maar een dp fix aanschaffen/fabriceren.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
roywillems
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 204
Lid geworden op: 29 feb 2016, 16:38
Type Auto: BMW E92 335i

Heb nog een ongebruikte dp fix liggen, stuur maar pb voor info.
E92 335i 07
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Bedankt Roy.

Op e90post wordt ook geschreven dat het niet verstandig is om zo'n dp fix voor langere tijd te laten zitten. Dat is voor mij opzicht geen probleem. Ben dan alleen wel benieuwd of iemand weet wat deze dp fix dan voor signaal aanpast aangezien de secundaire sensoren er puur zitten ter controle van de katalysatoren.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Heb ik me ook afgevraagd en weet het antwoord (nog) niet. Ik ga hem gewoon zo naar de apk brengen en zie dan wel of ie er doorheen komt. Als niet dan schroef ik er originele dp’s er wel onder, is niet zoveel werk gelukkig.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Met n brug en opgedane ervaring is het misschien niet heel veel werk, maar ik zou ze zelf niet ieder jaar willen wisselen. :|
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Nee precies, daarom ben ik benieuwd of die secundaire sondes nog meer doen. Heb ook gelezen dat er mensen zijn die zonder deze sensoren rondrijden. Als ze echt alleen zijn om de kat te checken, kan je een o2 simulator in elkaar knutselen als permanente oplossing. Dan snap ik alleen niet waarom een dp fix op lange termijn effect heeft op de loop de motor.

Heb de vraag ook op n54tech gesteld maar daar werd mijn eerste (ongenuanceerde) poging zonder pardon verwijderd.
Nu dus mijn 2e poging afwachten. Heb zo'n vermoeden dat niemand het echt weet..
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Ik krijg net bericht van BMS (burger motorsport) waarin ze zeggen dat de primaire sensoren gekalibreerd worden met behulp van de secundaire sensoren. Maar dan zou je toch verschillende software moeten hebben voor catloze downpipes of downpipes met racecat denk ik dan.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”