Ik heb begrepen dat verstuivers/injectoren ingeleerd moeten worden en dat inleren wat anders is dan coderen. Ik ben op zoek naar iemand die bij voorkeur in de omgeving Amsterdam of Utrecht een verstuiver die ik wil vervangen kan inleren.
Ik heb op dit forum gezocht en wel een lijst gevonden met forumleden die kunnen coderen maar geen overzicht met forumleden die kunnen inleren.
Daarom: Wie kan inleren in Amsterdam of Utrecht?
Ik hoor graag,
Rico.
Forumleden die (verstuivers) kunnen inleren
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
En wat is eigenlijk t verschil?
Las pas dat de injectoren voor mijn N52 niet gecodeerd hoefden te worden en die van een N54 weer wel.
Is inleren hetzelfde als adaptiewaarden wissen..?
Las pas dat de injectoren voor mijn N52 niet gecodeerd hoefden te worden en die van een N54 weer wel.
Is inleren hetzelfde als adaptiewaarden wissen..?
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Bij tpms oem bmw zijn ze al geprogrammeerd cq gecodeerd. Ze zijn erna op elke willekeurige bmw te plaatsten...waarbij 1 of 4 antennes ze zelf inleren.
Zijn ze blanco geleverd...dan zal de betreffende module ze nooit kunnen inleren.
Adaptiewaardes resetten. Is weer wat anders. Daarbij worden min en max waardes weer gereset.
Dit doe je bij actuatoren voornamelijk. Die weer worden gecontroleerd je of samenwerken door/met sensoren.
Zijn ze blanco geleverd...dan zal de betreffende module ze nooit kunnen inleren.
Adaptiewaardes resetten. Is weer wat anders. Daarbij worden min en max waardes weer gereset.
Dit doe je bij actuatoren voornamelijk. Die weer worden gecontroleerd je of samenwerken door/met sensoren.
Nobody said it was easy....
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Ik heb ooit eens gelezen dat er een nummertje op de verstuivers staat wat je moet intypen bij het coderen. Geen idee of daar een kern van waarheid in zit??
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Klopt, kan zelfs in INPA (energie en flow), maar mijn vraag was wat het inleren dan inhoudt.
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Inleren elektronische onderdelen:
Het inlezen van elektronische onderdelen is maar bij enkele onderdelen van toepassing . Als de oorzaak van een probleem bijvoorbeeld een defecte nokkenassensor is, zal de storingscode van deze sensor tijdens het uitlezen van de ecu zichtbaar worden. Als deze nokkenassensor vervangen is hoeft deze niet ingelezen te worden. Een nokkenassensor geeft namelijk alleen maar informatie door. Elektronische onderdelen zoals bijvoorbeeld een gasklep huis geeft daarentegen ook commando’s af. Als bijvoorbeeld het gasklephuis vervuilt is zal de sensor in het gasklephuis de stand van de gasklep registreren en aan de ECU - RE doorgeven. RE staat voor rekeneenheid, wat wil zeggen dat er een waarde bepaald wordt waardoor de motor van de auto zo goed mogelijk blijft lopen. Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen. Het opnieuw inlezen is eigenlijk niets anders dan dat de RE van het betreffende elektrische onderdeel weer op 0 wordt gezet. Bij oudere auto’s is dit mogelijk door de plus pool van de accu 20 sec eraf te laten. Omdat bij nieuwere auto’s de ECU –RE de laatst opgeslagen waarde bewaard is daarvoor diagnose apparatuur nodig.
Het inlezen van elektronische onderdelen is maar bij enkele onderdelen van toepassing . Als de oorzaak van een probleem bijvoorbeeld een defecte nokkenassensor is, zal de storingscode van deze sensor tijdens het uitlezen van de ecu zichtbaar worden. Als deze nokkenassensor vervangen is hoeft deze niet ingelezen te worden. Een nokkenassensor geeft namelijk alleen maar informatie door. Elektronische onderdelen zoals bijvoorbeeld een gasklep huis geeft daarentegen ook commando’s af. Als bijvoorbeeld het gasklephuis vervuilt is zal de sensor in het gasklephuis de stand van de gasklep registreren en aan de ECU - RE doorgeven. RE staat voor rekeneenheid, wat wil zeggen dat er een waarde bepaald wordt waardoor de motor van de auto zo goed mogelijk blijft lopen. Als je nu het gasklephuis na demonteren en schoonmaken terug plaatst zal er een andere waarde nodig zijn om de motor weer goed te laten lopen. Nu kan de ECU – RE dat zelf doen, maar daar zal een langere tijd overheen gaan. Wat we dan gaan doen is dus het gasklephuis inleren oftewel inlezen. Het opnieuw inlezen is eigenlijk niets anders dan dat de RE van het betreffende elektrische onderdeel weer op 0 wordt gezet. Bij oudere auto’s is dit mogelijk door de plus pool van de accu 20 sec eraf te laten. Omdat bij nieuwere auto’s de ECU –RE de laatst opgeslagen waarde bewaard is daarvoor diagnose apparatuur nodig.
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
En nu specifiek voor injectoren
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Een injector wordt gemaakt met x tolerantie.
Bij de grovere afstelling ( lees oudere autos) die indirect werken is het minder gevoelig en inleren niet nodig.
Bij moderne wagens isnhet de bedoeling die marges op minimaal te zetten. Zonder coderen loopt ie ook. Maar met zorg je ervoor dat ie precies staat zoals ie hoort te zijn.
Hij loopt dan mooier rond. Dat Zie je weer terug in zn compressie verhouding en onderlinge zuigersnelheid (ong).
Gezien de steeds strengere milieu eisen is Dit steeds meer nodig. Vervuiling viert hoogtij dus je gaat vanzelf het rijtje af in zn motorleven. Inleren..reinigen..programmeren etc etc.
Bij de grovere afstelling ( lees oudere autos) die indirect werken is het minder gevoelig en inleren niet nodig.
Bij moderne wagens isnhet de bedoeling die marges op minimaal te zetten. Zonder coderen loopt ie ook. Maar met zorg je ervoor dat ie precies staat zoals ie hoort te zijn.
Hij loopt dan mooier rond. Dat Zie je weer terug in zn compressie verhouding en onderlinge zuigersnelheid (ong).
Gezien de steeds strengere milieu eisen is Dit steeds meer nodig. Vervuiling viert hoogtij dus je gaat vanzelf het rijtje af in zn motorleven. Inleren..reinigen..programmeren etc etc.
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Zie nog niet echt of inleren nou wat anders is dan coderen (in het geval van injectoren). Volgens mij gewoon hetzelfde
Als iemand het wel kan vertellen, hoor ik t graag.
Als iemand het wel kan vertellen, hoor ik t graag.
-
- VIP Driver
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
- Type Auto: E90 320D M47N2
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb driekwart jaar geleden gereviseerde (door Terlouw uit Mijnsherenland) verstuivers laten plaatsen en daar stonden de codes op.
De codes van de oude en de nieuwe even paarsgewijs genoteerd en vervangen. Daarna bij coderen de oude door de nieuwe vervangen. Meer is er, geloof ik, niet gebeurd. Is er dan iets overgeslagen of vergeten?
De codes van de oude en de nieuwe even paarsgewijs genoteerd en vervangen. Daarna bij coderen de oude door de nieuwe vervangen. Meer is er, geloof ik, niet gebeurd. Is er dan iets overgeslagen of vergeten?
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Dutch79 schreef:Zie nog niet echt of inleren nou wat anders is dan coderen (in het geval van injectoren). Volgens mij gewoon hetzelfde
Als iemand het wel kan vertellen, hoor ik t graag.
Heb j wel gelijk in denk ik.
Bij ons in de zaak maar ook onderling naar collega bedrijven praten we vrijwel altijd over inleren en programeren. Coderen is meer een naam voor iets van particulieren al dan niet of icm assecoires koppelen cq aan of uitzetten.
Programeren....ecu software laten merken dat er x onderdeel aanwezig is en überhaupt gecommuniceerd kan worden. (Open of closed loop).
Inleren is dat de ecu weet wat zn waardes en bereik zijn.
(Bv max open is +10..en min is 0).
Adaptiereset lijkt veel op laatste maar is toch anders. Dat zijn oom leerwaarde maar meer na jouw rijgedrag bv. Of de technische staat van dingen.
Stel jij rijdt rustiger dan gemiddeld...dam komen parameters x maar tot x waardes ipv min of max.
De ecu wil dan tussen die gebieden graag max renderen.
De precieze omschrijving van alles staat niet ergens.....
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
OK, als t dus concreet gaat over ingeven van energie en flow vd nieuwe injectoren (coderen/inleren), dan ben ik nog wel benieuwd waarom dit (van wat ik heb gelezen) bij de injectoren van n N52 niet hoeft en van de N54 wel.
Maw, is het wel nodig om dit te doen voor de 320i in dit geval? Wat zegt BMW daar zelf over?
Kan me voorstellen dat t bij de hogedrukinjectie en de te leveren prestaties van de N54 meer van belang is. Zou dat t vooral zijn?
Maw, is het wel nodig om dit te doen voor de 320i in dit geval? Wat zegt BMW daar zelf over?
Kan me voorstellen dat t bij de hogedrukinjectie en de te leveren prestaties van de N54 meer van belang is. Zou dat t vooral zijn?
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Inleren, coderen, programmeren, allemaal hetzelfde. Je verteld de Ecu welke calibratie gegevens horen bij een component. Bmw noemt dat Coderen. Je schrijft daarmee bepaalde gegevens naar het geheugen van de ECU.Dutch79 schreef:Zie nog niet echt of inleren nou wat anders is dan coderen (in het geval van injectoren). Volgens mij gewoon hetzelfde
Als iemand het wel kan vertellen, hoor ik t graag.
Nederlandse term is er vanuit BMW niet volgens mij, universele apparatuur makers (Bosch bv) hebben daar inleren van gemaakt omdat dat voor alle merken de lading dekt.
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
inleren en programmeren is bij sommige parts wel degelijk verschillend. zie mn opmerking over tpms bv. Laatste zelf mogen doen bij cursus tpms/apparatuur/blanco en geprogrammeerde sensoren.
Maar de namen zijn beetje verneukeratief.
Maar de namen zijn beetje verneukeratief.
Nobody said it was easy....