HVO / Blauwe Diesel ervaring?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArjenH
Just getting started
Just getting started
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jul 2015, 23:22
Type Auto: ex-E91-320d* EDE, bj. 2011 *stage 1 chiptuning, Auris hybride TS, bj. 2015
Contacteer:

Zaterdag i.h.k.v. Fryslân fossylfrij blauwe diesel getankt in Drachten: gekozen om een kwart tank te vullen met de pure vorm (B100) variant. Ik sta achter het idee van duurzame dieselbrandstof want elektrisch rijden is mij nog te kostbaar. Volgens distributeur Future Fuels is "blauwe diesel volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Je kunt zonder aanpassing van de motor op Blauwe Diesel rijden... "Het is een zgn. Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). De aanbieder Tamoil is wat voorzichtiger en raadt aan om handleiding te raadplegen of contact op te nemen met dealer. Nu stond er alleen in mijn handleiding uit 2011 over brandstof dat ik gewone diesel moet tanken en vooral geen additieven moet gebruiken en geen benzine mag toevoegen. Op de site van BMW kreeg ik evenmin hits op zoekterm blauwe diesel of HVO. Eigenwijs als ik ben heb ik het toch geprobeerd en gewoon naar huis gereden in Groningen zonder merkbaar verschil in rijplezier. Ik ben benieuwd naar mijn vervolg én jullie ervaringen: mogelijk is dit de (diesel)brandstof van de toekomst :ja: en daar heb ik graag wat meer geld voor over maar dat mag niet ten koste van de levensduur van mijn motorblok gaan :?:

Update 02-7: mijn kwart tank is allang op natuurlijk en ik kan alleen maar positief zijn: gemiddelde brandstofverbruik bleek iets lager (5-8%), de rij eigenschappen onveranderd goed. Daar staat tegenover dat de liter meerprijs 25 cent was... :cry: Tijd dat de overheid dit stimuleert met subsidies voor producenten :!:


Afbeelding
Laatst gewijzigd door ArjenH op 02 jul 2018, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.


<< een gechiptunede BMW maakte rijden geweldig :cry: >>
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Meer informatie is HIER te vinden omtrent blauwe diesel.
Dit is in mijn ogen, evenals GTL een prima brandstof voor de toekomst, alleen verbaasd mij de laksheid van de overheid om dit soort brandstoffen te stimuleren richting de consument. Dat geldt evenzo voor LPG waar je middels een hogere wegenbelasting min of meer bestraft wordt om schoon te rijden. Tijd zal het leren of deze blauwe diesel toekomst heeft.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Gisteren in Nieuwegein maar eens de proef op de som genomen en m'n auto volgetankt met B100. Meerprijs is op het moment 20 cent per liter t.o.v. normale diesel bij de Shell. Eerste indruk is goed, ik merk vooralsnog geen verschil qua motorloop. Ben vooral benieuwd of er een verschil is in verbruik, want dat zou de (forse) meerprijs gedeeltelijk kunnen compenseren. En als het ook nog eens schoner is dan is dat mooi meegenomen. Verbaasd me overigens ook wel dat deze brandstof helemaal nergens wordt gepromoot. Je zou toch zeggen dat ons 'groenste kabinet ooit' hier wel baat bij zou hebben. Maar ja, diesel he, dat is toch vies en moet verbannen worden :nee:
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

h3b schreef: 24 jun 2018, 04:25 Meer informatie is HIER te vinden omtrent blauwe diesel.
Dit is in mijn ogen, evenals GTL een prima brandstof voor de toekomst, alleen verbaasd mij de laksheid van de overheid om dit soort brandstoffen te stimuleren richting de consument. Dat geldt evenzo voor LPG waar je middels een hogere wegenbelasting min of meer bestraft wordt om schoon te rijden. Tijd zal het leren of deze blauwe diesel toekomst heeft.
De overheid wil alleen maar de accijns vangen die nu op de brandstof zitten, door deze blauwe diesel te gaan promoten lopen ze straks die accijns mis.
Is een grote onzin dat hele groene milieu gebeuren :wtf:
De nieuwste diesel motoren die nu worden gemaakt zijn zelfs schoner dan benzine motoren.
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
Kubus123
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 416
Lid geworden op: 31 jan 2015, 17:27
Type Auto: F32 420i

De waterstof voor ‘hydrotreating’ komt zeker uit de kraan ergens? Neste (zoals genoemd in het autorai artikel) neemt 100.000 nm3/u ‘grijze’ waterstof af (gewonnen uit aardgas).
335i E92 DCT Individual Feuer Orange / JB4 G5 / VSRF DP / IC:http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=14792
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

B100... In de tankdop van mijn 335d staat toch echt 'max B7', wat te maken heeft met het feit dat de meeste biodiesels allerlei afdichtingen laten oplossen. Bij TopGear gingen ze ooit eens racen met een 330d op biodiesel waarbij ze precies tegen dat probleem opliepen en volgens mij de dichtingen uit de brandstofpomp de geest gaven. Is deze biodiesel op een of andere manier 'onschadelijk' gemaakt?
:Mpower: F31 330d
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”