BMW 318i 2009 181.000km
Ik krijg af en toe de befaamde Lage Oliedruk melding.
Hij staat soms slechts in het geheugen, en soms prominent in de iDrive.
Oliepeil is perfect, lijkt op een momentele daling in druk en vervolgens de melding. Wissen van de fout geeft ook geen verdere melding.
Komt vaker voor bij een koude start (enkel in geheugen ECU).
Wat zou het beste plan van aanpak zijn bij het zoeken naar een oplossing?
Beginnen bij vervangen druk sensor?
Of een motorflush en overstappen op dunnere olie?
Ik durf niet te zeggen welke olie erna in zit maar ik neem aan dat het de standaard 5W30 is die voorgeschreven staat.
N43 lage oliedruk
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Als ik dit zo lees, kan het heel goed zijn dat je kettinggeleider deels is afgebroken en deze brokstukken onder in je carter zijn terecht gekomen en je af en toe een melding oliedruk krijgt.
Dit is een bekend probleem bij N43 motoren.
Advies carterpan uitbouwen en controleren.
En aan de hand daarvan een reparatieplan opstellen.
Dit is een bekend probleem bij N43 motoren.
Advies carterpan uitbouwen en controleren.
En aan de hand daarvan een reparatieplan opstellen.
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Bekend probleem inderdaad.
Kettingspanning lijkt goed, als ik door de olievuldop voel. Zegt natuurlijk lang niet alles...
Denk je dat de symptomen bij afgebroken delen passen?
Kettingspanning lijkt goed, als ik door de olievuldop voel. Zegt natuurlijk lang niet alles...
Denk je dat de symptomen bij afgebroken delen passen?
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Om er zeker van te zijn eerst oliedruk meten! NIET verder mee rijden!!!Het kan zijn dat de oliepomp stuk is, maar ook dat de zeef in de carterpan verstopt is od sensor zelf etc. Na meting oliedruk weet je meer.
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Oliedruk is normaal gezien goed. Nagemeten en vergeleken met de setpoint waarde via Carly.
Zal een momentele fout of zakking zijn?
Zal mijn garagist eens laten kijken.
De kettinggeleider stond toch al op het "controle lijstje".
Zal een momentele fout of zakking zijn?
Zal mijn garagist eens laten kijken.
De kettinggeleider stond toch al op het "controle lijstje".
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Zag de kans vandaag om een logje te maken met Carly
Voor diegene die erover heen willen gaan, hier een linkje naar de Google Doc:
TLDR: Oliedruk is goed hoog bij opwarmen motor, maar is bij een warme motor en stationair draaien te laag (wat ik eruit opmaak)
Is er niet ook een software fout bij N43 en N53 motoren waarbij de oliedruk 1000 hPa te laag wordt weer gegeven?
Voor diegene die erover heen willen gaan, hier een linkje naar de Google Doc:
TLDR: Oliedruk is goed hoog bij opwarmen motor, maar is bij een warme motor en stationair draaien te laag (wat ik eruit opmaak)
Is er niet ook een software fout bij N43 en N53 motoren waarbij de oliedruk 1000 hPa te laag wordt weer gegeven?
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Even terug koppelen:
Inmiddels staat de wagen bij de garage, die ging op zoek en kwam al snel tegen dat er stukken plastic onder in het blok de boel verstopte. Zelfs in het oliekanaal dat naar boven loopt zat plastic. Alsof een koffiekopje aan scherven was geraakt zoveel liet hij me zien.
Bekend probleem dat de geleiders af breken, echter de geleiders die er nu in zitten zijn geïnspecteerd en allemaal in orde. Brokken moeten dus van inmiddels vervangen geleiders zijn. Oude eigenaar zegt de ketting niet vervangen te hebben, dus die moeten er dan al behoorlijk wat jaar in rond zwerven lijkt me?
Omdat de huidige geleiders geïnspecteerd en in orde zijn, wordt alles weer terug in elkaar gezet. Verwachting is dat het probleem hier mee opgelost is.
Inmiddels staat de wagen bij de garage, die ging op zoek en kwam al snel tegen dat er stukken plastic onder in het blok de boel verstopte. Zelfs in het oliekanaal dat naar boven loopt zat plastic. Alsof een koffiekopje aan scherven was geraakt zoveel liet hij me zien.
Bekend probleem dat de geleiders af breken, echter de geleiders die er nu in zitten zijn geïnspecteerd en allemaal in orde. Brokken moeten dus van inmiddels vervangen geleiders zijn. Oude eigenaar zegt de ketting niet vervangen te hebben, dus die moeten er dan al behoorlijk wat jaar in rond zwerven lijkt me?
Omdat de huidige geleiders geïnspecteerd en in orde zijn, wordt alles weer terug in elkaar gezet. Verwachting is dat het probleem hier mee opgelost is.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom