N43 lage oliedruk

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

BMW 318i 2009 181.000km

Ik krijg af en toe de befaamde Lage Oliedruk melding.
Hij staat soms slechts in het geheugen, en soms prominent in de iDrive.
Oliepeil is perfect, lijkt op een momentele daling in druk en vervolgens de melding. Wissen van de fout geeft ook geen verdere melding.
Komt vaker voor bij een koude start (enkel in geheugen ECU).

Wat zou het beste plan van aanpak zijn bij het zoeken naar een oplossing?
Beginnen bij vervangen druk sensor?
Of een motorflush en overstappen op dunnere olie?
Ik durf niet te zeggen welke olie erna in zit maar ik neem aan dat het de standaard 5W30 is die voorgeschreven staat.


First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Als ik dit zo lees, kan het heel goed zijn dat je kettinggeleider deels is afgebroken en deze brokstukken onder in je carter zijn terecht gekomen en je af en toe een melding oliedruk krijgt.
Dit is een bekend probleem bij N43 motoren.
Advies carterpan uitbouwen en controleren.
En aan de hand daarvan een reparatieplan opstellen.

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Bekend probleem inderdaad.
Kettingspanning lijkt goed, als ik door de olievuldop voel. Zegt natuurlijk lang niet alles...

Denk je dat de symptomen bij afgebroken delen passen?
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Om er zeker van te zijn eerst oliedruk meten! NIET verder mee rijden!!!Het kan zijn dat de oliepomp stuk is, maar ook dat de zeef in de carterpan verstopt is od sensor zelf etc. Na meting oliedruk weet je meer.

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Oliedruk is normaal gezien goed. Nagemeten en vergeleken met de setpoint waarde via Carly.
Zal een momentele fout of zakking zijn?

Zal mijn garagist eens laten kijken.
De kettinggeleider stond toch al op het "controle lijstje".
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Hoeveel bar koud? Bij stationair en toeren?
En bij warm?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Zag de kans vandaag om een logje te maken met Carly

Voor diegene die erover heen willen gaan, hier een linkje naar de Google Doc:


TLDR: Oliedruk is goed hoog bij opwarmen motor, maar is bij een warme motor en stationair draaien te laag (wat ik eruit opmaak)

Is er niet ook een software fout bij N43 en N53 motoren waarbij de oliedruk 1000 hPa te laag wordt weer gegeven?
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Even terug koppelen:
Inmiddels staat de wagen bij de garage, die ging op zoek en kwam al snel tegen dat er stukken plastic onder in het blok de boel verstopte. Zelfs in het oliekanaal dat naar boven loopt zat plastic. Alsof een koffiekopje aan scherven was geraakt zoveel liet hij me zien.
Bekend probleem dat de geleiders af breken, echter de geleiders die er nu in zitten zijn geïnspecteerd en allemaal in orde. Brokken moeten dus van inmiddels vervangen geleiders zijn. Oude eigenaar zegt de ketting niet vervangen te hebben, dus die moeten er dan al behoorlijk wat jaar in rond zwerven lijkt me?

Omdat de huidige geleiders geïnspecteerd en in orde zijn, wordt alles weer terug in elkaar gezet. Verwachting is dat het probleem hier mee opgelost is.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”