Goedeavond allen!
Na mij zojuist te hebben ingeschreven en te hebben voorgesteld op dit forum, wil ik gelijk met de deur in huis vallen over het volgende probleem dat zich voordoet.
Ik heb een aantal weken geleden mijn auto ( 316d e91 ) laten chippen, dit door middel van een op maat gemaakte chip en met afstelling op de testbank (voor en na).
Ook hebben ze voor de tijd een diagnose gedaan op de auto om eventuele problemen te onderkennen, hier kwam uit dat de koeling van de egr "defect" is. Ze gaven aan dat dit geen probleem moest vormen, maar hij zal in de toekomst wel vervangen moeten worden.
Na vandaag een rustig ritje te hebben gemaakt merkte ik dat er een raar geluid uit de motorruimte kwam. De auto even stil gezet, motorkap los en luisteren maar.
Het geluid lijkt bij de turbo vandaan te komen en is alsware een soort "fluiten" / "piepen" (ik zal even uitviegelieren hoe ik een video moet toevoegen)
https://youtu.be/uDXT0UiCRwE
Verder verliest de auto geen vermogen, het geluid is het hardst hoorbaar rond de 2000 toeren. Ook zie ik geen rook uit de uitlaat komen bij starten en toeren maken.
Morgen bel ik de garage of die willen kijken wat het zou kunnen zijn, in de tussentijd ben ik erg benieuwd of er hier mensen zij die mij wellicht wijzer kunnen maken.
Zou het de turbo zijn, of zou de egr er wat mee te maken kunnen hebben?
Groetjes Joey
Help! Turbo zijn laatste loodjes? 316D E91
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Ik denk dat dat komt door de wastegate die open gaat omdat de beoogde druk zo stilstaand al direct opgebouwd is.
Lastig te beoordelen d.m.v. een filmpje maar het heeft inderdaad erg veel weg van een gierende turbo. Wat is de kilometerstand?
Tot je zeker bent zou ik niet rijden. Als ie gaat dan gaat ie goed en dan sta je stil of erger (lees daarvoor het topic van mijn vorige auto maar )
Lastig te beoordelen d.m.v. een filmpje maar het heeft inderdaad erg veel weg van een gierende turbo. Wat is de kilometerstand?
Tot je zeker bent zou ik niet rijden. Als ie gaat dan gaat ie goed en dan sta je stil of erger (lees daarvoor het topic van mijn vorige auto maar )
-
- Just getting started
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 aug 2018, 20:14
Bedankt voor je reactie! dat dacht ik in de eerste instantie ook, echter gaat het geluid wel mee met de toeren alleen is het op de video inderdaad slecht te horen. Overmorgen afspraak bij de garage, op het moment helaas niet de spullen ( en kennis ) om het verder te onderzoeken.Roland schreef:Geluid gaat niet helemaal mee omhoog met de toeren. Slippende riem ergens?
BMW 316D E91 TOURING
-
- Just getting started
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 aug 2018, 20:14
Ballistic schreef:Ik denk dat dat komt door de wastegate die open gaat omdat de beoogde druk zo stilstaand al direct opgebouwd is.
Lastig te beoordelen d.m.v. een filmpje maar het heeft inderdaad erg veel weg van een gierende turbo. Wat is de kilometerstand?
Tot je zeker bent zou ik niet rijden. Als ie gaat dan gaat ie goed en dan sta je stil of erger (lees daarvoor het topic van mijn vorige auto maar )
Thx voor je reactie!
Km stand zit nu op 127xxx, ik rij alleen waar nodig dit omdat ik afhankelijk ben van mn auto voor werk..
Heb voor overmorgen een afspraak staan en dan wacht ik de diagnose af, tot die tijd fingers crossed
BMW 316D E91 TOURING
-
- Just getting started
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 aug 2018, 20:14
Even een update,
Vanochtend langs de garage geweest voor een diagnose, we waren het er snel over eens dat het geluid wegkwam bij de turbo.
Naar een aantal testjes bleek het geen lekkage te zijn.
Naar verder onderzoek kwamen ze tot de conclusie dat het helaas toch de turbo zelf betreft, deze moet dus vervangen worden en de auto word daarna softwarematig weer wat pk's teruggeschroefd.
Al met al balen dus
Vanochtend langs de garage geweest voor een diagnose, we waren het er snel over eens dat het geluid wegkwam bij de turbo.
Naar een aantal testjes bleek het geen lekkage te zijn.
Naar verder onderzoek kwamen ze tot de conclusie dat het helaas toch de turbo zelf betreft, deze moet dus vervangen worden en de auto word daarna softwarematig weer wat pk's teruggeschroefd.
Al met al balen dus
BMW 316D E91 TOURING
-
- Just getting started
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 01 aug 2018, 20:14
Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
De garage waar ik vandaag naartoe ben geweest kwnt de eigenaar van het bedrijf die mijn auto heeft gechipt, hij zal na de tijd ook zelf langs gaan om te kijken hoe en wat. Dus dat zit gelukkig wel goed.
In principe kan ik het laten hoe het is maar op advies gaan we toch een paar pktjes terug om verdere problemen wellicht te voorkomen. Het is zo dat de 316d een geknepen blok heeft die eigenlijk niks verschilt van een 318d met 140pk geloof ik.
Dus het vermogen winst is gewoon erg groot ( 110pk > 180pk , 225nm > 400nm) waardoor er natuurlijk bepaalde onderdelen meer belast worden.
BMW 316D E91 TOURING
-
- Being a part of it
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 26 aug 2012, 11:53
- Type Auto: BMW E90 320d EDE Lux
- Locatie: Boxtel
Het hogere vermogen belast je turbo niet maar de hogere druk wel. Misschien met een verse turbo een andere mapping met iets minder druk.
E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?