Olieverbruik E93 N52B30A 3.0L

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan330CI
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018, 09:59
Type Auto: BMW e93 330CI

Vanaf 210.000 km kreeg mijn motorblok vrij snel een hoger olieverbruik oplopend tot 1L op 1500 km bij 270.000 km.
Verschillende dingen geprobeerd, nieuwe kleppendeksel (i.v.m. daar in geïntegreerde carter ventilatie) 500, euro onkosten.
Motor geflushed, weer 100,- onkosten, het hielp niet.
Uiteindelijk de beste oplossing gekozen door uitleg Wiebrand van Abeelen.
Hij zei dat het probleem bekend is en dat het voornamelijk in de zuigerveren zit.
Daarop heb ik besloten om de motor te laten reviseren bij hem.
Aangezien de carrosserie nog zo goed is en je hem hooguit 5 jaar oud schat.
Ben er netjes geholpen, goede uitleg, goede prijs (!!) en nu na 1000 km nog geen druppel olie verbruikt.
Het was voor revisie 1 op 1500.
Toen ik de werkplaats zag schrok ik wel even maar dat zegt dus niets over de kwaliteit van geleverde werk.
Hij weet waar hij over praat en is heel transparant en duidelijk.
Prima service, zelfs naar station gebracht en gehaald bij wegbrengen en ophalen auto.
De zuigerveren zijn vervangen, de lagers, de distributie en nog wat onderdelen.
Nu kan ik er met gemak weer jaren mee rijden.


Gebakmans
Just getting started
Just getting started
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 mar 2016, 19:29
Type Auto: Bmw e93 335i lci

Helemaal top,
Hij heeft bij mij een complete motor omgewisseld voor een revisie motor en we zijn er erg tevreden over. Ook geen druppel olieverbruik tot nu toe. Hij gaf wel als tip om in ieder geval olie te wisselen om de 10000km en hij was niet meteen een fan van castrol Olie. Ik gooi er nu dus valvoline synthetisch in.
Maar inderdaad, de werkplaats moet je je vooral niet te veel van voorstellen.
Gelukkig zijn de tarieven ook heel redelijk.
Gebruikersavatar
Johan330CI
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018, 09:59
Type Auto: BMW e93 330CI

Hoi,
Klopt, Valvoline zei hij, die heeft de Action voor 5,- per liter maar ik ga toch voor de Eurol
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Toch vreemd dat Castrol niet 'goed' zou zijn. Is heel lang de aanbevolen olie geweest door BMW. Ik neem dat soort opmerkingen zonder serieuze onderbouwing niet al te serieus.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Inderdaad, straks is shell ook foute boel
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Valvoline en Eurol zijn allebei B-merken. Vaak prima, maar het verschil zit hem vaak in de smering bij hoge temperaturen.
Ik zou toch echt meer vertrouwen hebben in Castrol/Shell/Mobil/Motul etc.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Johan330CI
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018, 09:59
Type Auto: BMW e93 330CI

Mijn beide BMW specialisten. 1 al 40 jaar BMW monteur, eerst bij dealer en na 5 jaar eigen BMW specialistisch bedrijf, zowel de "reviseur" (ruim 20 jaar ervaring met BMW motoren) die al vele blokken uit elkaar gehaald hebben adviseren mij niet de BMW (Castrol) olie te gebruiken maar Eurol en elke 15.000 de olie te verversen. (Zelfs de Valvoline van de Action zou ook zeker prima zijn) Zij hebben hier geen belang in (!!) maar vertrouw ze daarin. Goede olie voor goede prijs. Ze zeggen niet dat Castrol slecht is maar ook zeker niet beter, wel duurder. Belangrijkste is de olie en filter tijdig te verversen, dus elke 15.000 km. Hetzelfde is hun advies geen Tinq of andere "goedkope" brandstof te tanken. Alle onderzoekers zeggen dat het niet uitmaakt en dat er geen rommel verkocht wordt maar praktijk leerde hun dat de meeste mensen die problemen hebben met lambdasondes dit soort goedkope brandstoffen tankte. Precies wat ik ook had toen ik eens een paar keer goedkoper tankte, meteen lambdasonde stuk. Ze hebben gewoon heel veel praktijk gevallen voorbij zien komen. Waar kan ik een onderbouwd en bewezen argument vinden dat aantoont dat Eurol minder goed is dan Castrol?
Gebruikersavatar
Johan330CI
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jul 2018, 09:59
Type Auto: BMW e93 330CI

Wie zegt dat het B merken zijn...de industrie? Waar kan ik een bewijs vinden dat deze echt beter smeren bij hoge temperaturen? Door wie is dat getest....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik zou als specialist ook zeggen elke 15000 km verversen ipv de interval van BMW. Goed voor de portemonnee van de specialist :lol:

Voor die paar knaken laat je toch geen topmerk olie staan, ik snap niks van die bezuinigingen. 2 keer in 30k km goedkope olie Is duurder dan 1 keer volgens condition based...
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Johan330CI schreef:(Zelfs de Valvoline van de Action zou ook zeker prima zijn)
Hetzelfde geldt voor deze niet onderbouwde stelling, waar staat dat, waar is het onderzoek hiernaar?

:wink:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef:Toch vreemd dat Castrol niet 'goed' zou zijn. Is heel lang de aanbevolen olie geweest door BMW. Ik neem dat soort opmerkingen zonder serieuze onderbouwing niet al te serieus.
Fout is idd ook weer het andere.
Maar dat had met contracten te maken...meer niet
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Arjan schreef:Ik zou als specialist ook zeggen elke 15000 km verversen ipv de interval van BMW. Goed voor de portemonnee van de specialist :lol:

Voor die paar knaken laat je toch geen topmerk olie staan, ik snap niks van die bezuinigingen. 2 keer in 30k km goedkope olie Is duurder dan 1 keer volgens condition based...

Voor je 1e stelling kan je beide kanten op.
Als je rijdt zoals je hoort te doen kan het op zich 30k aan. Sta je echter veel in de file (met name diesel) dan is 30 k veel te veel. Koop je om de 3 jaar een nieuwe auto..dan zal je daar nooit iets van merken. Dat krijgt de volgende.eigenaar voor zn kiezen.
Het ligt er net aan hoe je rijdt toch? Jij rijdt niet in files...je waggel draait max toeren vanwege zn kleine inhoud en is nieuw. Easy dus.
Ik rijd maar 7000 per jaar inmiddels. Veel stil..of korte stukjes dus ook lagere rpm.
Mijn olie vervuilt veel meer. Daarom vervang ik het elk jaar.
Met je stelling goedkope olie..snap ik het ook niet. Tig dure revisie..en dan el cheapo olie??

Wil je overigens meer weten over de amering bij hogere temp? Check je sheets op HTHS. En rijd je met een dpf..dan wil je meer low saps hebben ivm minder asgehalte na regeneratie.
Ook heb je uiteraard tig soorten olie in hun eigen groep. Een 5w40 vol van castrol met een goedkoper basisolien kan beter zijn dan een shell 5w40 met duurdere basisolien. Als de castrol een c4 is tov een c3 van shell..zou ik de castrol nemen. Rijd je echter puur op de interval en heb je schijt aan opwarmen ed..dan kies ik.de c3 van shell gezien zn sterkere basis. Verviers je elk jaar..dan zou ik weer castrol nemen. En ga zo maar door. Wat doe je ermee..wat wil je ermee...en wat verwacht je ervan.
Olie is een oneindige discussie.
Feiten haal je uit datasheets icm grondstoffen. De rest is allemaal speculatie, marketing, gissen en persoonlijke ervaring die niet te vertrouwen zijn.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Daarom bestaat condition based, die "kijkt" naar je rijgedrag. Dat kun je prima aanhouden, afwijken kan altijd maar waarom zou je dat doen?

Met 7000km per jaar zou ik gewoon een elektrische fiets nemen :lol:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

En de hyundai draait 3500 of per jaar haha.
Fietsen doen we ook veel.ik ouderwets..vriendin elektrisch
Nobody said it was easy....
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

De mijne krijgt binnenkort een beurt incl olie.
BMW breeman gevraagd wat voor olie ze gedurende de afgelopen 9 jaar gebruikt hadden.
Verder dan 0w30 kwam hij niet. Geen idee welk merk, omdat BMW nogal wisselt van olie. Castro of Shell.

Denk dat ik maar voor Shell ga.

Heb sinds de laatste beurt geen druppel olie hoeven bij te vullen. Mag wel nog 7k volgen de idrive.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”