Differentieel lek

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Ik rijd al een tijdje rond met een lekke keerring in mijn differentieel, maar heb pas besloten om er maar een keer wat aan te gaan doen.

Op dit moment liggen de uitgaande assen los en ben ik klaar om de flensen uit het differentieel te trekken.
Zou alleen graag horen of er een makkelijke/goeie/betere manier is om ze eruit te krijgen aangezien ze enigszins vast zitten.

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen of het klopt dat als je de flenzen met de hand draait, dat je dan de tanden van het differentieel in elkaar kan voelen grijpen? Het voelt namelijk vrij stroef/strak aan. Iets wat mij niet op is gevallen als ik een slinger geef aan de wielen (wanneer alles in elkaar zit).


Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik kan me niks voorstellen bij het voelen van het in elkaar grijpen van de tanden, de tandvorm is namelijk zodanig dat je dat niet zou moeten voelen tenzij de speling niet correct is of een lager slecht. Als je het namelijk voelt als alles in goede staat is, veroorzaakt het een lichte trilling, en dan zou je het ook gelijk horen (zoals de achteruit versnelling bij de meeste auto’s.) ik heb mijn aandrijfassen er nog niet los van gehad, maar van mijn andere BMW’s e36 en e30 wel en daar heb ik nooit zoiets gevoeld. Is er wellicht niet een lager op zijn eind?
Ik zou er gelijk een sper van maken als je zover moet gaan :mrgreen: maar hoop voor je van niet.
De flenzen moet je er zo uit kunnen trekken bij deze diffs volgens mij, maar ze zitten geborgd door een soort veerclip die je tijdens het eruit trekken automatisch indrukt, daardoor is er wel een flinke ‘drempel’ waar je even overeen moet trekken.

Succes!
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Haha ja sper staat ook op het verlanglijstje maar is helaas even niet haalbaar..
Net nog even aan de flenzen gedraaid met de bak in neutraal, en dan draait het allemaal soepel. Ben dus al wat minder bang voor de lagers.
Ze zitten aardig vast zo met die clips inderdaad! Net al even geprobeerd met een koevoet maar erg veel beweging zit er nog niet in. Ik sta dus open voor suggesties.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Mooi dat het goed aanvoelt met bak in neutraal!

Ja een sper is wel kostbaar helaas. Hij staat op mijn lijst maar alleen als er iets met huidig diff gebeurd.

Om de flenzen eruit te krijgen kan je gewoon een koevoet of bandenlichter of schroevendraaier gebruiken, bij voorkeur 2 stuks recht tegenover elkaar. De ‘rug’ dan op een boutkop laten steunen en de punt achter de flens. Soms moet je even flink aanzetten, maar niet als een beest eraan trekken. Meer een puls geven zeg maar. Dan plopt ie er zo uit.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Bij dit differentieel kun je inderdaad de glenzen er met een bandenlichter oid eruit halen (zorgen voor een goed tik om zo het borg veertje los te krijgen.

Deze keerringen zijn makkelijker te vervangen dan die van de F serie, daar kun je de assen en de flenzen niet van delen :wink:
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Bedankt voor de tips.
Met wat meer geweld zijn ze uiteindelijk los gekomen. De keerringen zaten ook behoorlijk vast maar ze zijn er uit.
Ben nu alleen nog aan het twijfelen of ik de bouten moet hergebruiken of niet.. In de Bentley manual staat dat ze vervangen dienen te worden. Maar als het rekbouten zouden zijn moeten ze niet alleen op moment, maar daarna ook (bijvoorbeeld) 45/90 graden doorgedraaid worden. Voor het geld hoef ik het niet te laten, maar ik wil ook geen week wachten op een paar boutjes.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Bij Opel oa moest je toch de rekbouten vervangen...ondanks er geen graden bij stonden. En omgekeerd ook...graden aanhalen hoeven niet altijd rekboutjes te zijn.
Nobody said it was easy....
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Gewoon nieuwe bestellen!!

Maar waarom willen jullie graag een sper op de openbare weg?

Dat rijdt toch niet lekker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

NOS schreef:Bij Opel oa moest je toch de rekbouten vervangen...ondanks er geen graden bij stonden. En omgekeerd ook...graden aanhalen hoeven niet altijd rekboutjes te zijn.
Oke, weer wat geleerd :ja:

Toch maar even nieuwe gehaald net. Ik zal zo nog een plaatje posten voor de geïnteresseerden.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Zonde om je werk opnieuw te moeten doen toch. Liever in 1x goed. :ja:
Nobody said it was easy....
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Ja helemaal mee eens en blij dat het klaar is ook nu! Valt niet mee om het op de grond te doen..
Hieronder nog 2 plaatjes van een van de flenzen en de oude keerring.

Afbeelding
Afbeelding
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
pokeyoke
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2020, 20:14

beste, waar heb je nieuwe dichtingen besteld? was het een set?
Mario
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Ik heb ze besteld bij de BMW dealer webshop besteld, dat was in dit geval Ekris. Lijkt mij dat Belgische dealers ze ook gewoon verkopen.
Staat op de site of ze per stuk of per set gaan.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Stoere klus! :ja:
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Goed bezig!
Techn schreef: 15 sep 2018, 08:09 Maar waarom willen jullie graag een sper op de openbare weg?
Dat rijdt toch niet lekker
Je merkt niks van een sper als je normaal rijdt. Elke M is ook voorzien van een sperdifferentieel, die zijn ook gewoon normaal te rijden.

Ik heb vrijwel al mijn BMW's in de loop van de jaren voorzien van een sper. Incl mijn E90 335i. Merk je niks van zolang je niet gek doet.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”