Probleem stationair toerental, mengselregeling

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Anthy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 12 jun 2012, 23:07
Type Auto: 325i
Locatie: Z-H

Hallo en goedenavond allemaal,

Ik hoop dat iemand mij van advies kan dienen; sinds een klein weekje heb ik een mij onbekend probleem met mijn E90 - 325i uit 2008

Het probleem wat ik heb is dat de motor bij stationair toerental zeer onregelmatig draait, maar niet afslaat.
Het probleem doet zich niet altijd voor, soms als ik de motor stop en opnieuw start, loopt hij een tijd lang weer goed.
Het probleem is alleen bij stationair toerental, niet tijdends het rijden; dan loopt de motor goed, behoudens dat ik soms een kleine aarzeling (slechts zeer kort) merk wanneer ik flink gas bijgeef.

Als ik 's ochtends start en ga rijden is er niets aan de hand, echter als ik een halfuurtje gereden heb en de auto dan parkeer, is het 9 van de 10x raak en begint hij te schudden en trillen als een malle.

Bij kortere ritjes kan het zijn dat hij wel normaal blijft draaien wanneer ik de auto stilzet.

Ik heb onder de spoilers 2 series van fotootjes van mijn scanner geplakt, waarin een aantal verschillen en ook de foutcodes zichtbaar zijn; hopelijk herkent iemand hier iets van?



Motor loopt goed
Spoiler
Motorwerkingswaarden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
*NB: Meting koelvloeistof temp uitlaat varieert, bij deze meting gaf hij meestal rond de 33 graden, maar sprong soms heel even naar de 80+ en dan weer terug naar 33.

Zuurstofregelingswaarden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Soepeldraaiwaarden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Motor loopt slecht

kort filmpje van toerenteller ter illustratie:

Spoiler
DTC actieve storingen
Afbeelding
Er komt geen check engine light, de storingen laten zich wissen.
Deze komen pas terug wanneer de motor wederom onregelmatig gaat lopen


Motorwerkingswaarden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afwijkend: De meetwaarden van de LMM schieten alle kanten op (normaal stabiel)

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afwijkend, de vervroegingshoek is ook "all over the place" (normaal stabiel)

Zuurstofregelingswaarden
Afbeelding
NB: af en toe wisselen deze beiden tussen "actief" en "niet actief"

Afbeelding
Afbeelding

Soepeldraaiwaarden
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Normaal lees ik hier altijd bij alle cilinders waarden van 0 of -1


Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Kijk eens op http://www.bimmerprofs.com

Meest uitgebreide info over n43/n53 die je maar kunt vinden online. Kunnen meeste ‘specialisten’ nog een puntje aan zuigen.
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Carter ventilatie probleem.
Draai je oliedop eens open terwijl de motor draait. Wat valt je op?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

VANOS kleppen worden ook vaak genoemd bij onregelmatig toerental.
Maar als je vreemde waarden ziet van een temp sensor, kan de oorzaak zo maar daar liggen.
Ook als s uitlezen op DTC's?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
therob
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 179
Lid geworden op: 07 jan 2010, 22:06
Type Auto: 530i LCI e60 automaat High-Executive
Locatie: Provincie Groningen

Zelfde probleem gehad.
Injector 1 en 3 zijn vervangen, probleem opgelost.
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil...
Anthy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 12 jun 2012, 23:07
Type Auto: 325i
Locatie: Z-H

Bedankt voor de reacties allemaal;

De VANOS vind ik twijfelachtig; zou zo'n probleem zich niet over tijd opbouwen in plaats van van het een op andere moment?

Injectoren zijn er 100k km geleden allemaal opnieuw ingegaan; destijds had ik overslag op diverse cilinders, kapotte bobines, en was de motor onder belasting lang niet zo betrouwbaar als dat hij nu is.

Ik kreeg vandaag van een collega de tip om naar de Lambda te kijken, en 1 achterste sonde geeft ook rare uitlezingen.

Bij goed lopende stationaire motor leest deze normaal uit, (11V of iets hoger) maar bij stotterende motor springt de meting omhoog tot 80V, of overal ertussenin.

De schommelende meting van de LMM zou, vermoed ik, mogelijk eerder een gevolg zijn van het schommelende toerental dan de oorzaak ervan .. ?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vanos klep kan ook vast komen zitten, dus hoeft echt niet over tijd te gebeuren.
Maar zou verschillende sensorwaarden inderdaad s bekijken.
En uitlezen van DTC's is natuurlijk sowieso logsich om even te doen.

Ps: heb je geen grafieken vd sondes? Dat geeft meer inzicht. 80V! :roll:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Anthy schreef:Bedankt voor de reacties allemaal;

De VANOS vind ik twijfelachtig; zou zo'n probleem zich niet over tijd opbouwen in plaats van van het een op andere moment?

Injectoren zijn er 100k km geleden allemaal opnieuw ingegaan; destijds had ik overslag op diverse cilinders, kapotte bobines, en was de motor onder belasting lang niet zo betrouwbaar als dat hij nu is.

Ik kreeg vandaag van een collega de tip om naar de Lambda te kijken, en 1 achterste sonde geeft ook rare uitlezingen.

Bij goed lopende stationaire motor leest deze normaal uit, (11V of iets hoger) maar bij stotterende motor springt de meting omhoog tot 80V, of overal ertussenin.

De schommelende meting van de LMM zou, vermoed ik, mogelijk eerder een gevolg zijn van het schommelende toerental dan de oorzaak ervan .. ?

Volgens bmwcoder staat je antwoord op bimmerprof dus zou daar zoeken.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Daar staat inderdaad precies welke waardes je moet bekijken voor welke componenten te checken. Echt heel diepgaande info die ik nog nooit ergens anders gezien heb zo volledig.
Je kan bij hem ook diagnose laten stellen door screenshots van waardes uit inpa te maken en op te sturen. Scheelt je tijd maar je moet wel uitlezen met inpa.
Kost je een kabeltje van €25 en ff Googlen naar download (zoek Bmw standard tools)
Zou ik zeker doen.

Op die site staat ook waarom de bobines op onze motoren zo regelmatig kapot gaan, en hardware oplossingen voor dit probleem.
Ook hoe je kunt checken Dmv uitlezen van waardes in INPA welke injector problemen geeft.
Tevens gedetailleerde info hoe je lambda sondes kunt doormeten en controleren.
Anthy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 12 jun 2012, 23:07
Type Auto: 325i
Locatie: Z-H

Bedankt allemaal voor de tips en info :ja:
Ik ga me er eens doorheen lezen en kijken of ik de oorzaak vinden kan..
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Vanos zal het niet zijn, dat probleem doet zich (vooral) voor bij koude motor(olie). Als je al een halfuur onderweg bent is dat wel warm.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Anthy schreef: De VANOS vind ik twijfelachtig; zou zo'n probleem zich niet over tijd opbouwen in plaats van van het een op andere moment?
Staat toch wel degelijk ook op Bimmerprofs beschreven:
https://bimmerprofs.com/rough-run-vanos/

Anyway, heb je al wat kunnen checken?
Lekkende injectoren is een kansrijke zoals hier al eerder getipt. Zie deze link:
https://bimmerprofs.com/rough-run-summary/
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Anthy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 12 jun 2012, 23:07
Type Auto: 325i
Locatie: Z-H

Onder het mom "beter laat dan nooit"...

Het probleem bleek een lekkage in het luchtinlaatspruitstuk.
Motor zoog daardoor valse lucht aan, waardoor uiteraard alle metingen en ook de mengselregeling volledig ontregeld raakte..

Bij de garage geconstateerd en verholpen, en iets waarvan ik de kans klein acht dat ik daar ooit zelf achtergekomen was.

Groeten,
Anthy
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Met een rookgastester kan je veel vinden vaak. Met de juiste meetwaardeblokken icm een 4 gastester kan je het ook vaak vinden. Dtc is vaak afwezig bij kleine luchtlekken.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”