Wat probeer je precies met dit topic te bereiken? Heel lief van iedereen die hele lijstjes beginnen te tikken maar;
De BMW N54 motor is er een die ontzettend goed gedocumenteerd en besproken is. Informatie is in overvloed te vinden. Een forum is al genoemd. E90post is ook een goede voor de beginner. Hier komen vaak de basis vragen voorbij waar je op kan inhaken. Pas hier wel op voor de forum sponsors (bijv VRSF) die je hier van alles proberen aan te smeren. Geen aanrader dat merk.
Uiteindelijk is jouw auto het zelfde als die van ons allemaal, maar toch is hij uniek qua staat en zal je zelf de diagnose moeten maken. Alle argumenten/aandachtspunten in dit topic zijn valide het lijkt nu allemaal wel erg negatief.
Ik denk dat het handig is om een Showroom topic aan te maken. Daarin kan je je bevinden en ervaringen met je auto delen en kan er met betere onderbouwing over een specifiek onderwerp gesproken worden. Daar heb je meer aan dan aan deze doemscenario lijstjes
Vraag aan de N54 rijders
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Doemscenario's zijn t volgens mij niet. Wel aandachtspunten van onderdelen die bekend staan als problematisch. Hoewel daar bv de HPFP nog niet eens tussen staat. Maar inderdaad is n showroomtopic sowieso n goed idee. Je kunt niet alles tegelijk aanpakken en je hoeft ook niet alles preventief te vervangen. Is afhankelijk van staat, budget etc..
- JdM
- Just getting started
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
- Type Auto: E84 X-drive 28i M
- Locatie: Geldrop
Het topic geeft me alvast wat meer leesvoer, ik lees eveneens geen doemscenario's overigens, de zwakke plekken heb ik voor de aanschaf al opgezocht dus daar gaat het me niet om.
Mijn idee is, noem het het doel van dit topic, om te zien of ik een doordachtere start voor mijn project kan vinden, het project waarin ik stap voor stap de auto onder handen ga nemen voor een lang en gelukkig huwelijk
Het aanmaken van een showroom en daar specifieke vragen stellen klinkt daarbij wel logisch, desondanks ben ik blij met de lijstjes die ik hier tegenkom
Mijn volgende stap wordt dus een showroom, waarin ik dan ook aan kan geven hoe de auto nu is en dan van daaruit verder werken.
Mijn idee is, noem het het doel van dit topic, om te zien of ik een doordachtere start voor mijn project kan vinden, het project waarin ik stap voor stap de auto onder handen ga nemen voor een lang en gelukkig huwelijk
Het aanmaken van een showroom en daar specifieke vragen stellen klinkt daarbij wel logisch, desondanks ben ik blij met de lijstjes die ik hier tegenkom
Mijn volgende stap wordt dus een showroom, waarin ik dan ook aan kan geven hoe de auto nu is en dan van daaruit verder werken.
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
BMWcoder schreef:@sanders, hoe kom je erbij dat turbo’s vaak aan revisie toe zijn? Wastegates zijn een zwakke plek maar het draaiende gedeelte is juist heel goed.
Wastegate is inderdaad heel vaak, maar ik meen gelezen te hebben dat de turbo assen zelf vaak speling krijgen, en de turbo gereviseerd of vervangen moet worden.
Kan me daar natuurlijk in vergissen... Dat het om een ander type, of meer incidenteel dan ik dacht, gaat.
Er komt sowieso meer stress op te staan, dus als er een probleem is komt het wel naar boven.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Eens dat er meer gevraagd wordt, toerental gaat aanzienlijk omhoog. Maar n54 turbo’s staan niet bekend om zwakke draaiende delen. Uiteindelijk krijgt elke turbo last van speling vroeg of laat. Mijne heeft nog originele turbo’s met 188k. Nog geen signalen van problemen geconstateerd. Je leest er ook maar weinig over bij de n54
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Dan zal ik informatie door elkaar gehaald hebben
Bedankt voor het corrigeren
Bedankt voor het corrigeren
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- JdM
- Just getting started
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
- Type Auto: E84 X-drive 28i M
- Locatie: Geldrop
Iemand al eens de HPFP vervangen en zo ja, waar heb je die aangeschaft? Ik zie verschillende prijzen, maar waarschijnlijk ook verschillende kwaliteiten. Via Ebay worden ze vanuit UK, Letland en China aangeboden, mijn vermoeden is dat ze allemaal uit China komen. . met dat gegeven haal ik hem dan liever ergens anders
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Waarom denk je dat je dat je HPFP aan vervanging toe is? Wat je leest op buitenlandse fora kan hier heel anders zijn. In Amerika hebben ze veel vaker last van aangetaste metalen in motoronderdelen door andere brandstof samenstelling. In nederland gaan de HPFPs veel minder vaak stuk. Vroeger had BMW daar ook last van de Nikasil coating in de cilinders van de m52 motoren, terwijl ze hier in Europa nergens last van hadden. Alles heeft een oorzaak, maar niet overal ter wereld is die oorzaak aanwezig.
- JdM
- Just getting started
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
- Type Auto: E84 X-drive 28i M
- Locatie: Geldrop
Ik denk er last van te hebben, omdat er sprake is van onregelmatige stationairloop en onregelmatig moeilijke of onmogelijke koude starts. Als de kosten niet richting 1000 euro gaan, zoals de pomp bij enkele leveranciers wel wordt aangeboden, durf ik de vernieuwing wel aan, heb geen zin in een dusdanig defect dat de auto een keer helemaal stil valt op een ongewenst moment.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Als tip kan ik meegeven om eerst met behulp van (bv. MHD) de brandstofdruk te meten.
Ik zou eerst verder onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn voordat je dure onderdelen gaat vervangen.
Injectoren zouden namelijk ook het probleem kunnen zijn. En zo zijn er nog legio opties op te noemen.
Ik zou eerst verder onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn voordat je dure onderdelen gaat vervangen.
Injectoren zouden namelijk ook het probleem kunnen zijn. En zo zijn er nog legio opties op te noemen.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- JdM
- Just getting started
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
- Type Auto: E84 X-drive 28i M
- Locatie: Geldrop
Oké, ik ga eens kijken of ik MHD aan de praat krijg met mijn K+Dcan kabel, anders een geschikte kabel scoren. Zelf uitlezen wilde ik ook al zelf kunnen, haha ik wil zoveel eigenlijk
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
De MHD monitoring feature is gewoon heel handig. Je kan er een hoop gegevens uit halen. Ook tijdens het rijden.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- JdM
- Just getting started
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
- Type Auto: E84 X-drive 28i M
- Locatie: Geldrop
Helaas is mijn K+Dcan kabel overleden, ik wil niet (opnieuw) de Chinese versie kopen, lees daar teveel slechte verhalen over. Iemand een tip waar hij hem zelf heeft aangeschaft en die zeker werkt?
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Mijn kabeltje is hoogstwaarschijnlijk Chinees en ben daar heel tevreden over (2e hands overgenomen).
Maar waar blijven de foto’s van je wagen??
Maar waar blijven de foto’s van je wagen??
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers