Vraag aan de N54 rijders

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Wat probeer je precies met dit topic te bereiken? Heel lief van iedereen die hele lijstjes beginnen te tikken maar;
De BMW N54 motor is er een die ontzettend goed gedocumenteerd en besproken is. Informatie is in overvloed te vinden. Een forum is al genoemd. E90post is ook een goede voor de beginner. Hier komen vaak de basis vragen voorbij waar je op kan inhaken. Pas hier wel op voor de forum sponsors (bijv VRSF) die je hier van alles proberen aan te smeren. Geen aanrader dat merk.

Uiteindelijk is jouw auto het zelfde als die van ons allemaal, maar toch is hij uniek qua staat en zal je zelf de diagnose moeten maken. Alle argumenten/aandachtspunten in dit topic zijn valide het lijkt nu allemaal wel erg negatief.

Ik denk dat het handig is om een Showroom topic aan te maken. Daarin kan je je bevinden en ervaringen met je auto delen en kan er met betere onderbouwing over een specifiek onderwerp gesproken worden. Daar heb je meer aan dan aan deze doemscenario lijstjes :lol:


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Doemscenario's zijn t volgens mij niet. Wel aandachtspunten van onderdelen die bekend staan als problematisch. Hoewel daar bv de HPFP nog niet eens tussen staat. Maar inderdaad is n showroomtopic sowieso n goed idee. Je kunt niet alles tegelijk aanpakken en je hoeft ook niet alles preventief te vervangen. Is afhankelijk van staat, budget etc..
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
JdM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
Type Auto: E84 X-drive 28i M
Locatie: Geldrop

Het topic geeft me alvast wat meer leesvoer, ik lees eveneens geen doemscenario's overigens, de zwakke plekken heb ik voor de aanschaf al opgezocht dus daar gaat het me niet om.
Mijn idee is, noem het het doel van dit topic, om te zien of ik een doordachtere start voor mijn project kan vinden, het project waarin ik stap voor stap de auto onder handen ga nemen voor een lang en gelukkig huwelijk :autotje spelen:
Het aanmaken van een showroom en daar specifieke vragen stellen klinkt daarbij wel logisch, desondanks ben ik blij met de lijstjes die ik hier tegenkom :ja:

Mijn volgende stap wordt dus een showroom, waarin ik dan ook aan kan geven hoe de auto nu is en dan van daaruit verder werken.
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

BMWcoder schreef:@sanders, hoe kom je erbij dat turbo’s vaak aan revisie toe zijn? Wastegates zijn een zwakke plek maar het draaiende gedeelte is juist heel goed.

Wastegate is inderdaad heel vaak, maar ik meen gelezen te hebben dat de turbo assen zelf vaak speling krijgen, en de turbo gereviseerd of vervangen moet worden.
Kan me daar natuurlijk in vergissen... Dat het om een ander type, of meer incidenteel dan ik dacht, gaat.

Er komt sowieso meer stress op te staan, dus als er een probleem is komt het wel naar boven.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Eens dat er meer gevraagd wordt, toerental gaat aanzienlijk omhoog. Maar n54 turbo’s staan niet bekend om zwakke draaiende delen. Uiteindelijk krijgt elke turbo last van speling vroeg of laat. Mijne heeft nog originele turbo’s met 188k. Nog geen signalen van problemen geconstateerd. Je leest er ook maar weinig over bij de n54
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Dan zal ik informatie door elkaar gehaald hebben
Bedankt voor het corrigeren :ja:
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
JdM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
Type Auto: E84 X-drive 28i M
Locatie: Geldrop

Iemand al eens de HPFP vervangen en zo ja, waar heb je die aangeschaft? Ik zie verschillende prijzen, maar waarschijnlijk ook verschillende kwaliteiten. Via Ebay worden ze vanuit UK, Letland en China aangeboden, mijn vermoeden is dat ze allemaal uit China komen. . met dat gegeven haal ik hem dan liever ergens anders :)
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Waarom denk je dat je dat je HPFP aan vervanging toe is? Wat je leest op buitenlandse fora kan hier heel anders zijn. In Amerika hebben ze veel vaker last van aangetaste metalen in motoronderdelen door andere brandstof samenstelling. In nederland gaan de HPFPs veel minder vaak stuk. Vroeger had BMW daar ook last van de Nikasil coating in de cilinders van de m52 motoren, terwijl ze hier in Europa nergens last van hadden. Alles heeft een oorzaak, maar niet overal ter wereld is die oorzaak aanwezig.
Gebruikersavatar
JdM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
Type Auto: E84 X-drive 28i M
Locatie: Geldrop

Ik denk er last van te hebben, omdat er sprake is van onregelmatige stationairloop en onregelmatig moeilijke of onmogelijke koude starts. Als de kosten niet richting 1000 euro gaan, zoals de pomp bij enkele leveranciers wel wordt aangeboden, durf ik de vernieuwing wel aan, heb geen zin in een dusdanig defect dat de auto een keer helemaal stil valt op een ongewenst moment.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Als tip kan ik meegeven om eerst met behulp van (bv. MHD) de brandstofdruk te meten.

Ik zou eerst verder onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn voordat je dure onderdelen gaat vervangen.

Injectoren zouden namelijk ook het probleem kunnen zijn. En zo zijn er nog legio opties op te noemen.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik zou dan als eerste naar je injectoren kijken. Wellicht dat er een of meerdere lekken.
Gebruikersavatar
JdM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
Type Auto: E84 X-drive 28i M
Locatie: Geldrop

Oké, ik ga eens kijken of ik MHD aan de praat krijg met mijn K+Dcan kabel, anders een geschikte kabel scoren. Zelf uitlezen wilde ik ook al zelf kunnen, haha ik wil zoveel eigenlijk :P
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

De MHD monitoring feature is gewoon heel handig. Je kan er een hoop gegevens uit halen. Ook tijdens het rijden.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
JdM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 sep 2012, 21:28
Type Auto: E84 X-drive 28i M
Locatie: Geldrop

Helaas is mijn K+Dcan kabel overleden, ik wil niet (opnieuw) de Chinese versie kopen, lees daar teveel slechte verhalen over. Iemand een tip waar hij hem zelf heeft aangeschaft en die zeker werkt?
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Mijn kabeltje is hoogstwaarschijnlijk Chinees en ben daar heel tevreden over (2e hands overgenomen).
Maar waar blijven de foto’s van je wagen??
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”