N53 325i ratelend/fluitend geluid

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomsmets12
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 mei 2016, 22:15
Type Auto: F20 M140i

een goede avond,

Een aantal weken terug begon de ellende. eerst een motorstoring waaruit bleek dat de hogedrukpomp kapot was. deze laten vervangen door een bmw specialist maar dat mocht niet baten want daarna weer een storing die aangaf dat er iets mis was met de injectors. uit tests bleek dat 3 & 5 slecht waren dus deze zijn ook vervangen. toen ik de auto weer ophaalde was er niets meer aan de hand, tot een dag later toen ik een stuk gereden had en ik een raar bijgeluid hoorde. nu ben ik natuurlijk bekend met de geluiden van de injectoren van een n53 maar nu maakt ie dus ook een ratelend/fluitend geluid (naar mijn mening ook de injectoren) maar mijn garage hoort niks en kan niks vinden want er staan ook 0 storingen meer in het systeem. en smorgens bij de koudstart staat hij nog behoorlijk de schudden.

hier een filmpje van het geluid, omdat het via tekst moeilijk uit te leggen is. https://www.youtube.com/watch?v=yvx5jefLG1w ik hoor alleen het geluid als ik gas geef, bij stationair draaien klinkt ie gewoon zoals een n53 hoort.

ik heb sterk het vermoeden dat het de injectors zijn, maar hoe zou dit kunnen of op te lossen zijn?

hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen want zo hoort een bmw niet te klinken en ik word er gek van :wtf:


Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Waarom heb je niet meteen alle injectoren vervangen ? Volgens mij is gebruikelijk om ze allemaal te vervangen Inpv 1 of 2

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
tomsmets12
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 mei 2016, 22:15
Type Auto: F20 M140i

Omdat de garage me adviseerde om alleen de 2 slechte te vervangen.
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Niet perse het beste advies.
Vaak worden ze inderdaad gelijk allemaal vervangen, omdat de kans groot is dat de overige ook binnenkort de geest geven.
Blijft een kans natuurlijk, maar scheelt je wel het arbeidsloon weer een week of maand later.
Bovendien worden ze er ook niet beter van on telkens los te halen, sommige types hebben een hard plastic omhulsel. Dat kan bros worden en breken bij loshalen, in feite bij reparatie van andere sloop je de ene onbedoeld.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
martijn2308
Just getting started
Just getting started
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 13:55

Idd bij mij stelden ze juist ook voor om ze allemaal te vervangen ipv 1
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Laat ik maar een mijn eerste nuttige bijdrage doen, aangezien ik zie dat je nog geen echt antwoord hebt op je vraag. Ik kan bij je aansluiten, want ik heb ook een N53 325i en ik heb exact hetzelfde geluid. Bij mij kwam het geluid nadat ik wat onderhoud (lees: vervangen) had gedaan aan de NOx sensor, Lambda-sensor en bougies/bobines, en terwijl ik daarna nergens last van had, geen foutmeldingen en auto reed perfect. Aanvankelijk dacht ik dat het uit het spuitstuk kwam, maar na een korte zoektocht kwam ik erachter waar het geluid mee te maken had, al weet ik niet de éxacte oorzaak. Het heeft dus te maken met het draaien van de motor in stratisfied lean modus. Zoals je misschien weet kan de N53 (in tegenstelling tot de N52) in drie modi draaien, te weten:

- Homogeneous (L=1)
- Lean homogeneous (L~=1.5)
- Stratisfied lean (L>1.5)

In simpele taal, zeg maar normaal, zuinig en heel zuinig (of normaal / arm / heel arm). In deze stratisfied modus hoor het je ratelt/fluitend geluid en in mindere mate in lean homogeneous (al draait de motor daar zelden is, daar dit een overgangsmodus is). In homogene modus is het geluid in zijn geheel weg. Je kunt dit testen als je INPA en een OBD-kabel hebt, er is namelijk een menu in INPA waarmee je de motor kunt forceren (zelfs tijdens het rijden) naar een andere modus te gaan. Ook bij stationair hoor je duidelijk verschillen tussen de modi. Als je de motor dus forceert om in 'normale' modus te rijden, zal je zien dat het geluid weg is. Ook als je stevigere gas geeft, zul je geen geluid horen aangezien de motor dan automatisch naar 'normaal' gaat (alleen in deze modus heeft 'ie al zijn vermogen).

De reden waarom ik eerder het geluid niet had, was omdat ik verschillende foutmeldingen in mijn ECU had staan. Bijv. ook de beruchte 30E9 (Stikstofoxide, Katalysator, veroudering.). Als de motor een dergelijke foutmelding in zijn ECU heeft staan, draait hij in een soort van noodloop en dat betekent hier dat hij alleen nog maar in 'normale' modus draait. Hij wordt dus effectief een N52 motor. Dan klinkt die wel beter, maar is die ook een stuk onzuiniger (zoals een N52). Sindsdien ik dus de 'fluit' heb is die wel zuiniger geworden.

De conclusie die ik heb, is dus dat het geluid heb toegeschreven aan een 'producteigenschap' van de stratisfied modus. Al voelt het wrang, want ik kan me ook niet echt voorstellen dat BMW het ooit zo bedoelt heeft. Maar ja, wat moet je als je geen foutmeldingen hebt, de motor perfect loopt en tevens erg zuinig is. Om nu alles preventief te gaan vervangen voor een fluitend geluid die je alleen hoort als je zomers rustig en met de ramen open rijdt... Wie het weet mag het zeggen, misschien zijn hier andere N53 eigenaren die geluid niet horen én zeker weten dat hun motor in stratisfied kan draaien.
Gebruikersavatar
tomsmets12
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 mei 2016, 22:15
Type Auto: F20 M140i

Thanks, kijk dit zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Ik ben niet zo'n genius op het gebied van motoren en ik heb al helemaal geen spullen om hem uit te lezen maar ik weet in grote lijnen wel hoe het n53 blok een beetje in elkaar zit.

Maar wat je zegt, kan ik me wel helemaal in vinden. Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen omdat ik geen zin heb om zomaar alles te gaan vervangen. De motor loopt zo voor derest prima en is ook wat zuiniger geworden wat je zegt. Wel vervelend want een goedkoop fluit geluidje hoort niet bij een merk als BMW.

Het enigste wat een beetje helpt en geheel gratis is, is de radio een beetje harder zetten zodat je het gefluit niet hoort. En mocht je nog iets vinden waarmee het verholpen kan worden, dan hoor ik het natuurlijk graag :ja:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Probleem blijft dus dat ik wel weet dat het met stratisfied modus te maken heeft, maar niet welk onderdeel nu het geluid maakt. Het zouden toch de injectoren kunnen zijn, maar waarom dan alleen in stratisfied? Misschien is het de verbrandingscyclus (in de cilinder dus) zelf, maar ja dan moet die al af-fabriek hebben gedaan. Of een verkeerde software adapatie van het brandstof/ontstekingssysteem, dit laatste zou ik wel nog eens kunnen controleren. Blijft giswerk en helaas zijn de injectoren te duur om ‘zomaar’ te vervangen.

PS Ik vermoed dat er best veel eigenaren van een N43/N53 zijn die niet weten dat hun motor alleen in normale modus rijdt. Op de snelweg zie ik nu soms waarden van 1 op 20 langskomen bij constante snelheid. Je merkt niks van het switchen naar stratisfied alleen dat je verbruiksmeter dan iets terugvalt (1~2L/100km). Laatste 1500km gereden naar München heen en terug met een gemiddeld verbruik van 1 op 13, echt knap voor zo’n 3.0L. En echt niet alleen snelweg, en ook niet alleen max. 130;-)
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Je zou eens een aantal keren Benzine met een hoger octaan kunnen tanken. V-power of Aral 102.
Hij loopt dan wel armer, maar door de "betere" brandstof' zou het misschien minder kunnen worden.

Meteen een flesje forte erbij.

Of denk ik nu te simpel? 001
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Dat denk ik wel helaas, flesje forte al geprobeerd maar dat helpt niet. Ik heb helaas bij de laatste grote beurt niet gecontroleerd welke revisie van injectoren ik heb. Als alles op -11 staat, zou dat het probleem ook niet (meer) moeten zijn.

Hoger octaan zou kunnen, maar dan zou het toch ook moeten gebeuren in 'normale'-modus?
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”