Ring tussen turbo en roetfilter

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis73
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jun 2015, 18:24
Type Auto: BMW 318D F31

Hai,

Tussen de turbo en het roetfilter van mijn 320D (2005) zit een pakking.
De bmw dealer zei dat de kant met de ribbel naar de turbo moet wijzen. Mede omdat de ring dan precies in mijn roetfilter past.
Echter is het zo dat de ring de vorm heeft van de roetfilter als het randje richting roetfilter wijst.
Wie kan mij vertellen welke kant waar komt?

Afbeelding





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


I don’t have anything to hide. But I don’t have anything I feel like showing you, either.
Gebruikersavatar
Dennis73
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jun 2015, 18:24
Type Auto: BMW 318D F31

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
I don’t have anything to hide. But I don’t have anything I feel like showing you, either.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Ring past maar op 1 manier ;) gewoon zoals die gevormd is. Dan klem je hem zo vast
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Hoi Dennis, hier toevallig al gezocht?

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320d-lim/

Pakking (zeker met zo'n felsrand) moet maar op 1 manier kunnen passen. Vaak zie je het ook nog wel aan de oplegvlakken hoe de oude heeft gezeten.
Gebruikersavatar
Dennis73
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jun 2015, 18:24
Type Auto: BMW 318D F31

Hai, helaas heb ik er niet op gelet hoe de pakking zat toen de turbo eraf kwam. Deze moest vervangen worden.
De bmw dealer zei dat de pakking met de groef naar het roetfilter gemonteerd moest worden.
Echter is dat de bolle kant.
Pakking heb ik dus andersom gemonteerd, omdat deze dan perfect past.
Ik denk dat de roetfilter niet exact op zijn plek zit.
Als ik hoger in de toeren rijdt, hoor je het geluid van een lekke uitlaat.
En nog steeds de stank van de uitlaat in de auto.
Dus morgen weer klem eraf.
Iemand een tip hoe je het beste de roetfilter op de exacte plek te krijgen?

Dank iig voor de reacties.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
I don’t have anything to hide. But I don’t have anything I feel like showing you, either.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Ik hang het roetfilter lossig met het bovenste bevestigingsboutje vast, en last de onderste twee nog even weg. Dan kun je vanaf de bovenzijde het roetfilter goed tegen de turbo drukken, en dan de klem gedeeltelijk vast te draaien, dat de klem te verdraaien is, maar het roetfilter niet meer vanaf de turbo kan schuiven.

Als de pakking, de klem en het roetfilter op de turbo goed liggen kun je de klem nog iets vaster zetten, dan monteer ik zelf pas de onderste twee bevestigings boutjes
Gebruikersavatar
Dennis73
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jun 2015, 18:24
Type Auto: BMW 318D F31

Hai remco, wat bedoel je met het bovenste bevestigingsboutje?
Die heb ik niet op de mijne. Ik heb een beugel met 2 bouten en er zit een beugel tussen de bak en het roetfilter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
I don’t have anything to hide. But I don’t have anything I feel like showing you, either.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Bij de f21/31 heb je nog een extra opgangpunt, dan was ik daarmee in de war :duh:

Bij jouw dan eerst de boutjes op de beugel los er in draaien zodat je het roetfilter zo tegen de turbo aan kan duwen ( positioneren)
Gebruikersavatar
Dennis73
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jun 2015, 18:24
Type Auto: BMW 318D F31

Aha. Ok. Had de bouten losgedraaid, maar niet geheel losgemaakt. Denk dat ik daar de fout mee ben ingegaan. Morgen gaat die helemaal los en dan centreren. Hopelijk is de pakking nog ok en lukt het. Want die uitlaatgassen ruiken in de auto is niet fijn.
Thanks voor de hulp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
I don’t have anything to hide. But I don’t have anything I feel like showing you, either.
Gebruikersavatar
Dennis73
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jun 2015, 18:24
Type Auto: BMW 318D F31

Heeft niet gewerkt. Klinkt als een lekke uitlaat, als je hoog in de toeren gaat.
De beugel die het roetfilter en de turbo aan elkaar verbindt ga ik denk ik maar vervangen. Omdat deze door een stukje koper, de 2 helften aan elkaar verbind. Misschien is daar wat rek ingekomen.
Ook een nieuwe pakking proberen.
Lukt dat niet, dan breng ik um naar de bmw dealer. Klem is van onderop bereikbaar, dus men hoeft niks van boven los te maken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
I don’t have anything to hide. But I don’t have anything I feel like showing you, either.
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Heb je zelf geconstateerd dat het lekt bij de aansluiting filter <-> turbo? Of ga je daarvan uit omdat dat hetgeen is dat los is geweest? Het flexibele deel van een uitlaat wil ook nog wel eens scheuren.
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
Dennis73
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jun 2015, 18:24
Type Auto: BMW 318D F31

Dank je voor je reactie.

Na het verwijderen van de beugel zagen we dat het roetfilter niet recht op de turbo aansloot.
Zat ook zwarte aanslag op.
Nadat er een andere pakking op is gezet, was de geur niet weg en klonk er een geluid als je gas geeft. Soort geluid dat je hoort bij snelle auto’s. Soort zuigend geluid van de turbo.
Enige wat ik nog kan doen, is opnieuw een pakking en een nieuwe beugel. Omdat de beugel bestaat uit 2 delen, die bij elkaar gehouden wordt met een stuk koper, kan het zijn dat het koper is gaan rekken. Waardoor de klem niet meer goed aansluit.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
I don’t have anything to hide. But I don’t have anything I feel like showing you, either.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”