Aanschaf E90

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

@Edje,

Begrijp ik je nu goed dat E9x met 325d N57 motor (bouwjaar 2010) én automaat wél wervelkleppen heeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Klopt, de mijne is van 2010, automaat en heeft (had) wervelkleppen. Er is vanaf dit type motor wel een ander systeem gebruikt, deze kunnen niet meer afbreken maar dichtroeten doen ze evenwel. Afdoppen is bij dit type niet nodig, verwijderen that all.
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Hmmm, dat dichtroeten zal meevallen, heb egr softwarematig laten dichtzetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

BMW86 schreef:Ik zou geen diesel meer durfen aanschaffen mocht je hem niet compleet afrijden, over een aantal jaar koopt niemand meer een diesel
De diesel is gewoon verleden tijd ben ik bang.
In Arnhem centrum zijn diesels tot en met 2005 verboden vanaf 2019 en vele steden zullen volgen.
Wie koopt er nog een diesel van voor 2005, dus zonder roetfilter? In een stad zijn moderne benzine auto’s veel vervuilender dan moderne diesels, ze hebben meer roetuitstoot en fijnstof dan diesels. Binnenkort is een roetfilter ook voor benzine auto’s verplicht. Ik denk dat je beter nu een moderne diesel met roetfilter kunt kopen dan een direct ingespoten benzine auto zonder filter.

Ik heb er wel vertrouwen in dat diesel blijft en dat ze het blijven doorontwikkelen. De fabrikanten moeten wel anders halen ze de CO2 footprint niet. De huidige hetze tegen diesel is toch vooral gebaseerd op emotie en perceptie. Ik ruil volgende week mijn 330e hybride in voor een 435d, dat zou ik niet doen als ik er geen vertrouwen in had.
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
Gebruikersavatar
Piet08
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1021
Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
Type Auto: 335d Xdrive
Locatie: Overijsel

Mooi vooruitzicht @Scott die 435d :cool:
Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

35d rules.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Diesel stoot veel meer NOx en CO2 uit dan benzine, moderne diesel blijft qua roetuitstoot onder de norm (volgens mij tegenwoordig 6d). Ja wat is gezond, in ieder geval geen energie uit verbranding van fossiele brandstoffen, of dat nu aardolie is of van kolen naar elektriciteit.

Ik vind het wel stoer van je dat je toch gekozen hebt voor een diesel Scott, en niet de minste 8) Maar de toekomst zal het wel uitwijzen, diesel staat er niet heel gunstig voor, wellicht straks als er net als bij vrachtwagens een ammoniak mixje wordt gebruikt :wink:

De TS heeft weer iets om mee te nemen in zijn keuze :)
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Arjan schreef:Ik vind het wel stoer van je dat je toch gekozen hebt voor een diesel Scott, en niet de minste 8) Maar de toekomst zal het wel uitwijzen, diesel staat er niet heel gunstig voor, wellicht straks als er net als bij vrachtwagens een ammoniak mixje wordt gebruikt :wink:
De nieuwe G20-diesels hebben standaard een tank voor AdBlue aan boord (10,4 liter).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CreativeS op 25 nov 2018, 12:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ah top!

Nu alleen nog CO2 uitstoot van een diesel verder reduceren, dat wordt iets lastiger denk ik :?
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Weinig glazen bol aan, dit wordt al lang toegepast. In de USA hadden zelfs de E90/X5 met M57 diesel al een DEF-systeem (diesel exhaust fluid). Schijnen wel veel problemen mee te zijn.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Is ook geen glazen bol verhaal, vr8wagens gebruiken dit systeem ook al heel lang. Mercedes ook al langer in zijn personenauto's (adblue), BMW loopt achter wat dat betreft.

Diesel zal uitsterven op termijn, sjoemeldiesel gate help ook niet mee.
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Maar hoezo is de CO2 uitstoot van een diesel hoger? Bij mijn weten stoot een diesel juist minder CO2 uit vanwege het lagere verbruik. NOx is een ander verhaal maar dat is bij een direct ingespoten benzine motor ook een probleem.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Ik zal het quasi-geintje over de glazen bol even weghalen zo op deze zondagmiddag... mijn oprechte excuses!
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Alle toekomstige BMW diesels krijgen AdBlue en werken met een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Dit reduceert de NOx uitstoot tot 70%. CO2 uitstoot van diesel is al lager dan bij benzine motoren. Zelf heb ik proefondervindelijk ondervonden :mrgreen: dat een 335i (benzine, alleen katalysator) meer roetuitstoot heeft dan een M550d (met roetfilter). Herkenbaar aan de zwarte plekken op de muur in mijn garage. De diesel veroorzaakte zelfs helemaal geen roet op de witte muur.

Daarnaast kan je je afvragen hoe schadelijk CO2 en NOx werkelijk is voor mens en milieu. CO2 zit ook in je Spa rood en elke keer als je uitademt draag je bij aan de CO2 verhoging in het milieu. De hetze tegen diesel is toch vooral een media ding, een hype, emotie, perceptie en gevoel. Het is opvallend dat het dieselschandaal in de VS is ontstaan/ontdekt, een land dat traditioneel niks van diesel moet hebben omdat ze liever auto’s rijden die veel zuipen zodat de Texaanse oliebaronnen de zakken kunnen blijven vullen.

Dat diesel onder vuur ligt heeft vooral een financiële reden. Benzine zal hetzelfde lot ondergaan (van zwartmakerij) zodra er een omslag is in het aantal elektrische auto’s op de weg. Naast rekeningrijden, betalen per kilometer, zal men dan ook de brandstof auto’s extra gaan belasten om het tekort aan accijns inkomsten te compenseren.
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Scott schreef:Dat diesel onder vuur ligt heeft vooral een financiële reden.
Dat zal ook zeker te maken hebben met het langdurig rotzooien met hoe de diesel bedoelt is.
Bij het eerste seintje onderhoud wordt het roetfilter liever (illegaal) verwijderd dan vervangen want goedkoper en meer power.
Vervolgens de slappe wetgeving en controle hiervan maakt het verhaal niet beter.

Natuurlijk, de nieuwste beste modellen zijn een heel stuk schoner, en de regelgeving wordt ook aangescherpt (alsmede in dieselland België).
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”