[N54] slechte start problemen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gesloten
naaitsab
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2018, 21:08

Mede BMW liefhebbers,

Enige tijd heb ik wat opstart problemen met mijn 335i E92 '08. Bij het starten gooit de startmotor de toeren vrij hoog, richting de 2000 voor een paar tellen waarna deze vrijwel direct inkakt tot onder de 500 en gaat de motor vrij stevig bokken en valt zelfs uit. Even contact uit en weer starten is de 'oplossing'. Echter als ik direct bij het bokken even wat gas geef, soms letterlijk 1 tikje en soms 2-3 tellen rond de 1200RPM houden is het over en draait de motor verder als een zonnetje.

Als de motor warm is (uiteraard) gaat hij nog steeds als de spreekwoordelijke feuerwehr, geen tekenen van inhouden of misfire fouten. Warm starten kan ik het niet reproduceren. Het is ook niet altijd en lijkt bij warm weer vaker voor te komen.


De motor is 2 maal uitgelezen door BMW maar zij konden niks vinden. Behalve een keer een 'VANOS misalignment' maar dat was een oude melding en kan wel eens gebeuren aldus de werkplaats. Er zijn een aantal 'standaard' schuldige bij slecht starten maar dat gaat vrijwel altijd gepaard met vermogensverlies op hoge toeren, of slecht stationair lopen. Beide is niet aan de orde, al loopt elke motor die koud is niet super gladjes stationair dus dat is enigszins logisch. V-power tanken en die petrol cleaner spulletjes (Wynn's) hebben geen merkbaar verschil opgeleverd.

Lijstje met acties die ik zelf heb bedacht:
-VANOS solenoïdes schoonmaken/vervangen
-Boegies + 'bobines' vervangen op de 6 cylinders
-hoge druk brandstofpomp (bekend N54 euvel)
Allen uiteraard rekening houdend met OEM spullen en geen prul.

Gezien de auto niet heel vaak super lange stukken rijdt neig ik naar optie 2 om mee te starten. Allen zijn geen goedkope 'dat doen we even' dus ik heb wat advies nodig waarmee te starten. Met name de pomp is een kostbare aangelegenheid, die ik het liefst uitstel tot het laatste moment en met goeie redenen tot vervang.

Op diverse fora heb ik ook niet echt een vergelijkbare problemen kunnen vinden dus hopelijk dat jullie wat aanknopingspunten hebben. Ik heb de beschikking tot Carly (foutcodes uitlezen) en ben bezig met een INPA laptop maar zou niet zo 1-2-3 weten waarop te meten.

Dank voor het meedenken

en ja mijn 1e post is een informatie post maar het wordt onderhand een beetje een vervelend euvel. Ik zal binnenkort nog even netjes een voorstelrondje doen ;)


Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Stinkt ie naar brandstof bij die koude start? Dan zou ik aan een of meerdere lekke injectoren denken. Komt het vaak voor bij langer stilstaan (een nacht bijvoorbeeld) of ook al na een paar uur?
Lekke injector hoef je tijdens rijden helemaal niks van te merken, als ie niet heel erg lekt.
naaitsab
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2018, 21:08

Niet echt, alleen als ik de boel laat afslaan ruikt de uitlaat naar een oude trekker. Wat een beetje samenloopt met een slechte verbranding op dat moment. Verder geen rook of andere noemenswaardige alarmbellen.

Is er een goeie manier om de injectoren te testen op bijvoorbeeld de opgebouwde druk? Een lek lijkt me dan wel aantoonbaar en ook gelijk welke van de 6.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Zie bimmerprofs.com over injectoren. Heb je wel inpa werkend nodig.

https://bimmerprofs.com/injectors-replace-not/
naaitsab
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2018, 21:08

Ik zal de laptop wat aandacht geven en als het weer wat beter is eens testen dan.

Eerlijkheidshalve volg ik het verhaal niet helemaal. Lees ik het goed als de waarden die verwacht worden ver afwijken (-0.28 motor 1 en 0.25 motor 2) dat de desbetreffende injectoren (beide cylinder 3) niet helemaal zuiver meer zijn?

Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: http://www.bmw3seriesforum.com/viewforum.php?f=1"

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
Gesloten

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”